Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujis cd?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
De man får när man framkallar filmer (70 kr). Någon som testat? Bra kvalitet? Vilken storlek får man dem i? Jpg? Gif?

Har testat någon gång och jag skulle nog inte kalla det särskilt skarpt. Snarare härligt brusigt...=)

Om jag minns rätt var det jpg med största upplösning på 1600x1200.

SÅ man kan lika gärana hoppa över

Det där med jpeg säger mig ingenting..
Är de siffrorna bra eller dåliga?

1600x1200 motsvarar väl en utskrift i 300 dpi i storleken ca 10x15 cm?

Jpeg och jpg är samma sak. Filförstörande komprimering. Gif kan jag inte tänka mig att någon använder för högupplösta bilder eftersom det filformatet bara innehåller 256 färger.

Hej

filförstörande är den väl inte ;-).. däremot så bygger formatet på komprimering av variende grad, vilket kan ge kvalitetsförluster vid hård komprimering. Dessutom upprepas komprimeringen då en jpg bild sparas efter justering varför den successivt blir sämre o sämre (om inte sk loss-less saving är möjlig)

Med vänlig hälsning
Johan

felle skrev:
1600x1200 motsvarar väl en utskrift i 300 dpi i storleken ca 10x15 cm?

Jpeg och jpg är samma sak. Filförstörande komprimering. Gif kan jag inte tänka mig att någon använder för högupplösta bilder eftersom det filformatet bara innehåller 256 färger.

Tack Niklas! DÅ blir det ingen sån cd för mig.. De kanske inte är menade för "seriösa" fotografer, utan mer för normalförbrukar av film..?

Visst har du rätt.. Min lampa i negscanern har pajat och kan därmed inte få in bilderna i datorn.. DÄrför tänkte jag att kanske det dög att lämna in på det viset!

Vill kunna ha stora bilder i datorn för att kunna få så bra skärpa som möjligt!

Ok, men om man vill skriva ut på en fotoskrivare så duger den inte?

Vill ju inte ha brusiga bilder att jobba med.. det är svårt att styra upp i pS!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar