alfin
Aktiv medlem
tvärtom är svårt att bedöma skärpa på gräs eftersom det dels kan röra sig det är bättre att ta en bild med tex byggnader som täcker hela bilden. En bild som denna säger så mycket mer om hur skärpan är.
Om hörnskärpeförlusten som i fallet 35/2 sannolikt beror på objektivets tunnformiga distorsion och efterföljande digitala korrigering, så är din bild värdelös i sammanhanget. Landgången i nedre vänstra hörnet ligger ju inte i samma skärpeplan som vattenytan i nedre högra hörnet vad jag kan bedöma. Fujinon 35/2 skulle inte ha några större problem med det motivet. Titta på min gräsbild igen. Länken till råfilen finns i tråden. Titta på hur skärpeplanet böjer sig över bildens nederkant med skarpt gräs i mitten av bilden och oskärpa i båda hörnen. Man kan nästan dra med en penna var skärpan ligger och få samma tunnformation som objektivet distorerar. Bilden är tagen på 1/800s, och du kan vara säker på att det inte blåser partiellt vid sidan om mitten av bilden.
Jag tar gärna råkonverterardiskussionen i en annan tråd om du vill, men du har fel om du påstår att problemet är löst. Mycket bättre än förr ja, men inte löst.Sedan det är testat med olika raw konv o det har rättats till problemen som fanns o jag vet att många gånger så uppstod felen pga många drar för hårt i spakarna som tex klarhet o det är samma sak med flera andra kameror därför behövs vissa bilder skärpas olika hårt i olika delar av bilden.