ANNONS
Annons

Fujifilm Xpro2 eller Xpro3

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikon_Essen

Ny medlem
Hej!
Jag har nyligen börjat min resa med Fujifilm med en X100V. Jag är mycket imponerad av kameran och gillar verkligen Fujis formspråk, de manuella inställningarna via rattar mm.
Nu skulle jag vilja investera i en av deras systemkameror med utbytbar optik och har fastnat för Xpro serien.

Jag undrar om någon här har erfarenhet av dessa två modeller och har åsikter eller tips på vad jag kan tänka på.
Jag siktar på att köpa begagnad och då är priset ca hälften för Xpro2. Jag har inga problem med den kontroversiella LCD-skärmen på Xpro3. Utan är mer intresserad av skillnaderna på AF, kvalitet och andra aspekter som ändrats till den nya modellen.

Det enda problemet som jag ser med X-Pro3 är att de har gjort förändringar i den optiska sökaren som gör att brännvidderna 18 mm och 23 mm blir för vidvinkliga i sökaren och man ser inte "bildramen" (i alla fall på 18mm). Allt annat är nog bättre på en X-Pro3 och jag gillar idén om bakside-LCD:n som bara syns i utvikt läge – bra mot chimpande.

Ovanstående tyckande skrivs med mångårig erfarenhet av X-Pro2. Vore jag du så skulle jag slå till på en X-Pro2:a, särskilt om du fotar med 18 mm eller 23 mm. Å andra sidan har du ju din X100V för 23mm.

Lycka till i ditt val!

Mvh
Fredrik

Tack för din input!
Ja jag har förstått att det blir så, lite synd, men om man använder den elektroniska sökaren när man använder de brännvidderna så går det ju ändå...
Ja har den för 23 men är sugen på ännu mer vidvinkel, så då kanske man är tvingad till EVF eller LCD...

Jag har XT2 och XS10, vilket är samma sensorer som xpro2 & 3. Jag tycker att XT2 har bättre kvalité på hög ISO men pga av IBIS på XS10an så föredrar jag den till allt utom astrophotography.
Fotar du mkt svartvitt hade jag köpt X pro3 annars så är Xpro2 lika bra. Lite segare autofocus men tillräckligt bra.
Jag kommer köpa X pro i framtiden när väl IBIS är fixat.
@Sufstreet

Den stora skillnaden för mig är det faktum att 3:an har en skärm som går att vinkla, vilket 2:an saknar. För mig är det ganska användbart. Sen har 3:an nyare bildprocessor och Classic Negative filmemuleringen. Trevligt men kanske ingen showstopper. På det stora taget tycker jag att det är små skillnader i filerna mellan de båda kamerorna, men som sagt - den optiska sökaren är lite mer flexibel på 2:an.

Hej!
Jag har nyligen börjat min resa med Fujifilm med en X100V. Jag är mycket imponerad av kameran och g...

Min erfarenhet kommer från X-Pro 2 vilken jag haft sedan den ersatte X-Pro 1 och jag har aldrig ångrat valet av X-Pro kamerorna. Min råd skulle vara att jämföra funktionerna mellan X-Pro 2 och X-Pro 3 och ifall du inte ser något verkligt avgörande välja att köpa en X-Pro 2. Se t.ex denna sida:

XPRO-1 och sedan XPRO-2 och övervägde att köpa XPRO-3, men det blev i stället XT-4 som har IBIS. Det valet har jag definitivt inte ångrat. Sökaren har tillräckligt bra upplösning och den visar ALLTID exakt vad som fastnar på sensorn.

Min erfarenhet kommer från X-Pro 2 vilken jag haft sedan den ersatte X-Pro 1 och jag har aldrig ångrat valet av X-Pro kamerorna. Min råd skulle vara att jämföra funktionerna mellan X-Pro 2 och X-Pro 3 och ifall du inte ser något verkligt avgörande välja att köpa en X-Pro 2. Se t.ex denna sida:

Det finns även några jämförelser på YouTube.

Sedan är det en annan fråga om en X-Pro kamera är det som passar bäst jämfört med tex en X-T men det valet tolkar jag som att TS redan gjort.
Man kan ju alltid skaffa en av varje ;-)

Kolla bara så att du inte köper en kamera med den sensorgeneration som ger kraftiga hudutsmetningar på höga ISO. Undrar om inte den sitter i tvåan... Ha det gött!

Kolla bara så att du inte köper en kamera med den sensorgeneration som ger kraftiga hudutsmetningar på höga ISO. Undrar om inte den sitter i tvåan... Ha det gött!

Tittade på DP Reviwes test från 2016 och denna effekt verkar höra till generationen innan.

"...improved and more subtle processing of fine detail (there's much less of the 'waxy skin' effect that we saw at High ISO settings on the previous generation of Fujifilms). JPEG color..."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar