Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X100V - ny modell på g?

Produkter
(logga in för att koppla)
Låtom oss hoppas, och gärna då med 18mm i stället för 23mm. Med den högre upplösningen kan man ju då beskära till 23mm om man känner för det :)

Köp en begagnad XE3 med 18mmf2 (ca 5000kr) . Nästan lika liten som X100 Serien och inget fel på bildkvalitén.

Själv hade jag önskat en X100 med IBIS + 35mm + monochrome. Drömma går ju!
 
Blev lite nyfiken....
Nej, verkar inte finnas någon ny att köpa någonstans. Överhuvud taget. Märkligt.

Fanns 1 begagnad eller kanske bara uppackad på ebay. Kostade mer än en ny

Verkar faktiskt som man har slutat tillverka den. Redan.. men H2 lär ju komma eller i alla fall lanseras i höst. Kanske då även en X100VI. Inte ologiskt precis
 
Hoppas inte för jag är nöjd med min och en ny version skulle ge GAS-ångest. 😁

men En gissning är väl möjlig utifrån tidigare sensorer och släpp. 😊
 
Den har varit slut länge nu.
Blev lite nyfiken....
Nej, verkar inte finnas någon ny att köpa någonstans. Överhuvud taget. Märkligt.

Fanns 1 begagnad eller kanske bara uppackad på ebay. Kostade mer än en ny

Verkar faktiskt som man har slutat tillverka den. Redan.. men H2 lär ju komma eller i alla fall lanseras i höst. Kanske då även en X100VI. Inte ologiskt precis

Den har varit väldigt svår att få tag på sedan pandemin. Har inte läst på några av dom Fuji sidor jag följer om att den har slutat tillverkats.

Det dröjer med största säkerhet till 2023 innan nästa släpps, baserat på att dom tidigare släppts med 3års mellanrum.
 
Den har varit slut länge nu.


Den har varit väldigt svår att få tag på sedan pandemin. Har inte läst på några av dom Fuji sidor jag följer om att den har slutat tillverkats.

Det dröjer med största säkerhet till 2023 innan nästa släpps, baserat på att dom tidigare släppts med 3års mellanrum.

Ja lite märkligt är det

Kanske har produktions kapaciteten ställts om till H2S?

Men som sagt - lite för tidigt för ny modell. Den kom väl 2020?
 
Ja lite märkligt är det

Kanske har produktions kapaciteten ställts om till H2S?

Men som sagt - lite för tidigt för ny modell. Den kom väl 2020?

Tror ärligt talat det är pandemin. Sen är det en väldigt populär kamera, när den väl finns i lager tar det slut fort.
 
Köp en begagnad XE3 med 18mmf2 (ca 5000kr) . Nästan lika liten som X100 Serien och inget fel på bildkvalitén.

Själv hade jag önskat en X100 med IBIS + 35mm + monochrome. Drömma går ju!

Fast med XE3 blir det ingen optisk sökare, och betydligt färre pixlar om man vill beskära till 23mm. Så nej, det är inte ett alternativ för mig.
 
Fast med XE3 blir det ingen optisk sökare, och betydligt färre pixlar om man vill beskära till 23mm. Så nej, det är inte ett alternativ för mig.

Printar du bilden? Om du bara skall ha den på t.ex instagram behöver du bara 1.2 megapixels om du bara skall titta på en dator räcker 4 megapixels eller stor tv skärm i 4K = 8 megapixels. Så även med Fujifilms 24 megapixels kan du croppa rejält. Jag vann nyligen årets bild (framröstad av läsarna) och årets naturbild i tidningen Kamera&Bild. Den bilden var tagen med samma sensor som XE3. Croppade bort ca 50% av originalbilden (något jag väldigt sällan gör). Den är numera printad i A3 och såld i limited edition 1/5. 4 av dom printsen är sålda. Den fick helsida i tidningen och ingen har klagat på kvaliteten i print. Jag jobbar också som fotograf och har inga problem som helst med upplösningen eller att croppa med någon av mina Fujifilm kameror inkl XE1.

Med detta sagt så kan du ju croppa bort nästan 70% av bilden och fortfarande ha helt ok prints i A3.

Nedan kan du se skillnad på Fujis 18 och 23mm

80890c64ef234980845e7ce2c54747e1.png

Www.stayuntilforever.com
 
Senast ändrad:
Fujifilm jobbar mycket med generationer. Det är högst troligt att det kommer en rad modeller som använder den snabba processorn från X-H2S. Men det är antagligen lite fler modeller som ligger före i pipeline. Jag tänker närmast på en X-Pro4 med inbyggd bildstabilisering.

Jag har varit i en av Fujifilms fabriker i Japan. Det finns bara rum för en viss mängd produkter att tillverkas parallellt. Just nu är det säkert en hel del X-H2S och X-H2 som tillverkas liksom den nya 150-600-zoomen.
 
Printar du bilden? Om du bara skall ha den på t.ex instagram behöver du bara 1.2 megapixels om du bara skall titta på en dator räcker 4 megapixels eller stor tv skärm i 4K = 8 megapixels. Så även med Fujifilms 24 megapixels kan du croppa rejält. Jag vann nyligen årets bild (framröstad av läsarna) och årets naturbild i tidningen Kamera&Bild. Den bilden var tagen med samma sensor som XE3. Croppade bort ca 50% av originalbilden (något jag väldigt sällan gör). Den är numera printad i A3 och såld i limited edition 1/5. 4 av dom printsen är sålda. Den fick helsida i tidningen och ingen har klagat på kvaliteten i print. Jag jobbar också som fotograf och har inga problem som helst med upplösningen eller att croppa med någon av mina Fujifilm kameror inkl XE1.

Med detta sagt så kan du ju croppa bort nästan 70% av bilden och fortfarande ha helt ok prints i A3.

Nedan kan du se skillnad på Fujis 18 och 23mm

Visa bilaga 166346

Www.stayuntilforever.com

Du pekar på något som är generellt intressant
 
Printar du bilden? Om du bara skall ha den på t.ex instagram behöver du bara 1.2 megapixels om du bara skall titta på en dator räcker 4 megapixels eller stor tv skärm i 4K = 8 megapixels. Så även med Fujifilms 24 megapixels kan du croppa rejält. Jag vann nyligen årets bild (framröstad av läsarna) och årets naturbild i tidningen Kamera&Bild. Den bilden var tagen med samma sensor som XE3. Croppade bort ca 50% av originalbilden (något jag väldigt sällan gör). Den är numera printad i A3 och såld i limited edition 1/5. 4 av dom printsen är sålda. Den fick helsida i tidningen och ingen har klagat på kvaliteten i print. Jag jobbar också som fotograf och har inga problem som helst med upplösningen eller att croppa med någon av mina Fujifilm kameror inkl XE1.

Med detta sagt så kan du ju croppa bort nästan 70% av bilden och fortfarande ha helt ok prints i A3.

Nedan kan du se skillnad på Fujis 18 och 23mm

Visa bilaga 166346

Www.stayuntilforever.com

Upplösningen räcker väl för mig (den bild jag tjänat mest pengar på är tagen med 12MP och beskuren), men jag är tekniknörd och det är ALDRIG fel med fler pixlar :D

Åsså är det den där genomsiktssökaren ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.