Annons

Fujifilm X10

Däremot har jag inte blivit riktigt vän på AF i markoläget, där har jag svår att få den att "fästa".

Svarar mig själv, efter att ha läst i manualen så fattar jag, supermakroläget funkar bara i vidvinkel och vid vanligt makroläge så är närgränsen 50 cm i teleläget.

Håller jag mig till detta så funkar AF som tänkt.
 
Recensioner så in i tusan!

Detta om AFs snabbhet tycker jag varierar stort mellan recencenterna. Cyberphoto och DigitalRev TV tycker den har långsam AF, medan Steve Huff och TheCameraStore tycker att AF är väldigt snabbt.


Har inte läst DpReviews recension ännu.

Men i slutskedet är ju frågan helt enkelt: Hur nogrann skall man vara, och vad jämför man med? Vad är snabbt och vad är långsamt. Tror alla bör testa kameran för att få en inblick om vad den presterar.
 
Jag har just fått hem X10:an och sitter och försöker komma underfund med den. Hittills är jag vän med knappar och gränssnitt med ett undantag - jag kan inte aktivera den inbyggda blixten! Antagligen gör jag något basalt fel, men det ska ju bara vara att släppa upp den och ändra blixtläge genom att trycka på blixtsymbolen på högra sidan av väljarhjulet. Men inget händer och symbolen med överkorsad blixt står kvar.

Hoppas det är en felhantering och inte något fel. Förslag?
 
Hoppas det är en felhantering och inte något fel. Förslag?

Jag _tror_ att det är så¨att du måste manuellt trycka upp blixten med den lilla knappen till vänster om sökaren. Detta skiljer sig lite från t ex mina Canon kameror men jag gillar det. Ingen risk att man av misstag drar av en blixt i känsligt läge.
 
Jodå, jag drar upp blixten men jag kan inte aktivera den... märkligt!

OK, det var handhavandefel - någon okänd inställning jag gjorde. Gjorde en återställning och fick igång blixten.

Måste säga att jag redan känner mig väldigt bekväm med kameran. Av de digitalkameror jag haft har jag alltid varit lätt missnöjd med kompakterna (även mer avancerade) och samtidigt haft väldigt svårt att släpa med dslr:en (så den fick mest samla damm). Den kamera jag var mest kompis med är min nu något daterade Konica Minolta A2. På något sätt påminner X10 om den men X10 har smidigare format, bättre bildkvalité och mycket mindre brus. Den här ska bli kul att börja "jobba" med!
 
Det tog ett tag att klura ut - kan kanske vara bra för andra att veta:
Att blixten inte fungerade berodde på att jag ställt kameran i tyst läge.
 
Jodå, jag drar upp blixten men jag kan inte aktivera den... märkligt!

Hej, även jag har en X10 och är supernöjd med den och har nu också hunnit testa en massa. Om kameran står i tystläge, då är alla ljud avstängda, hjälpbelsyningen för autofokusen släckt och blixten släckt även om den är uppe. Kan vara det som är "problemet". Håller man inne knappen Dislplay någon sekund så sätts tyst läge på eller av, det visas och på displayen med en symbol.

Något jag gillar är att om man ha displayen släckt, då man använder sökare, och ändrar bländare/tid så tänds displayen en kort stund så man kan se vad man satte för nytt värde.
 
Är det någon som vet om det finns raw filer att ladda ner samt om det finns något program som kan läsa dom ännu?

Jag börjar bli mer och mer nyfiken på denna kamera.. tråkigt att batteritiden är i klass med min LX3 eller ännu sämre.. men men, man får investera i batterier istället för objektiv :)

Vissa säger autofokusen är snabb och vissa säger den är långsam, frågan är, vad är sant? Eller är det enorm skillnad på varje enskild kamera?
 
Senast ändrad:
Är det någon som vet om det finns raw filer att ladda ner samt om det finns något program som kan läsa dom ännu?

Jag börjar bli mer och mer nyfiken på denna kamera.. tråkigt att batteritiden är i klass med min LX3 eller ännu sämre.. men men, man får investera i batterier istället för objektiv :)

Vissa säger autofokusen är snabb och vissa säger den är långsam, frågan är, vad är sant? Eller är det enorm skillnad på varje enskild kamera?

Det följer förstås med programvara till kameran som klarar av dess RAW-filer. Jag har dock inte installerat den, väntar tills Lightroom är uppdaterat.

Ja, batteritiden verkar helt klart sämre än på min S95.

Vad gäller AF så är det ju ganska många inställningar man kan göra. Kanske är det detta som spökar. I går kväll satt jag och lekte med kameran i ett rum upplyst endast av lite glödlampor. AF var hela tiden snabb och exakt - kändes lika bra som med systemkameran!
 
Det följer förstås med programvara till kameran som klarar av dess RAW-filer. Jag har dock inte installerat den, väntar tills Lightroom är uppdaterat.

Ja, batteritiden verkar helt klart sämre än på min S95.

Vad gäller AF så är det ju ganska många inställningar man kan göra. Kanske är det detta som spökar. I går kväll satt jag och lekte med kameran i ett rum upplyst endast av lite glödlampor. AF var hela tiden snabb och exakt - kändes lika bra som med systemkameran!

Och du är säker på att autofokusen inte hela tiden råkade ha en glödlampa i bild som den kunde fokusera på? Alla kameror är snabba om de kan fokusera på en ljuskälla.

Egentligen måste jag nog helt enkelt se till att testa den själv.. minns så väl när jag frågade en man som ägde Fuji F200 EXR för några år sen, om autofokusen var snabb. Och han tyckte den var skitsnabb.. Sen när jag testade den på mediamarkt så tog den ca 2-3 sekunder på sig att fokusera... Jag tror att är man en sån som gillar att stå och komponera bilden i 30sek-1min innan man tar bilden (tex, uppställda/sittande familjebilder)(som iofs inte ens behöver komponeras)) då tycker jag man nog att 2 sekunder är snabbt. :)
Min sambos mamma är sån, jag säger "men för guds skull ta bara bilden nån gång!" "Det är ju för sjutton bara att trycka av igen, o igen o igen!" Och sen blir hon besviken för att hon inte lyckades fånga bilden hon ville ha.. Jag tjatar varje gång, "MEN TRYCKE NER KNAPPEN DÅ SÅ DU LYCKAS TA BILDEN INNAN DET ÄR FÖRSENT!!" Men det går liksom inte in.. antar att vissa helt enkelt bara inte kan förstå det där.. Men jag älskar henne ändå :)

Så, allting är föööör subjektiv för att egentligen kunna göra sig en uppfattning.. Måste testa den igen på mediamarkt helt enkelt. :)
 
Senast ändrad:
Jag tycker autofokusen är bra snabb och missar inte speciellt ofta, och då jämför jag med min 5D MkII och en 35 1.4L som även den missar ibland i svagt ljus. Så för att vara en kompaktkamera, dock avancerad sådan, så är autofokusen grymt bra.

RAW filer finns nog på nätet men programmet för att konvertera filerna är katastrof och så länge Lightroom inte har stöd för X10ans RAW filer så kommer jag köra RAW + JPG för att komma runt problemet.
 
RAW filer finns nog på nätet men programmet för att konvertera filerna är katastrof och så länge Lightroom inte har stöd för X10ans RAW filer så kommer jag köra RAW + JPG för att komma runt problemet.

Såg att Adobe har en beta på X10 i Lightroom så det är fortfarande inte omöjligt att den kommer med i nästa version av programmet.
 
tråkigt att batteritiden är i klass med min LX3 eller ännu sämre.. men men, man får investera i batterier istället för objektiv :)

Jag har beställt två NP50-batterier från Kina via eBay för totalt 60 kr med frakt... Naturligtvis inte originalbatterier men sannolikt generiska/samma fabrik som tillverkar originalen. Har tidigare kört "fulkamerabatterier" utan några som helst missöden (även om det säkert förekommer att de ex har lägre mA än angivet).
 
Och du är säker på att autofokusen inte hela tiden råkade ha en glödlampa i bild som den kunde fokusera på? Alla kameror är snabba om de kan fokusera på en ljuskälla.

Jag har inte gjort några vetenskapliga tester, bara sprungit runt ocn "knäppt" lite. Min referensram är ett antal Ixus och Powershots, Canon 400D, 40D och 7D och min spontana reaktion är att X10 står sig mycket väl i den jämförelsen.

Precis som du är inne på så kan det ju dock variera med krav och situation. För min del har jag inte upplevt några av de problem som nämns i vissa tester - tvärtom så upplever jag kameran som rapp och säker i AF.

När jag använt den lite mer återkommer jag med mera intryck.
 

Jag tycker han är lite fel ute när det gäller displayen. Om man har den släckt så räcker det ju med att trycka på vilken som helst av knapparna, t ex någon av hjulen, Fn, AF etc, så tänds displayen och du ser inställningar och kan ändra dem. Sedan är det bara att vänta, eller trycka lätt på avtryckaren så släcks displayen igen, ganska smidigt faktiskt.

Jag hade föredragit en sensor som kände av när man tar kameran till ögat, men jag tror att det här funkar i princip lika bra när man väl har vant sig.
 
Jag är nyfiken på sekvenstagningen. Utlovade 7 bilder / sek är ju rätt mycket snabbare än G12 till exempel. Gäller detta även raw-format? raw + jpeg? Om någon har provat är jag tacksam för svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.