Jag kan tillägga att det är medveten affärsstrategi från Fujifilm att mycket ska vara samma mellan modellerna. Det spar stora kostnader. De lyckas göra skillnad mellan modellerna på ett sätt som gör att de kan ta mer betalt för toppmodellerna.
Jag frågade exempelvis varför den nya mellanformatskameran GFX använder SD-kort och inte de mer professionella XQD- eller CFast-korten. Svaret blev att de redan utvecklat minneskortsplatser för X-T2 som bara kunde lyfta över.
Personligen tycker jag att Fuji är de som för tillfället gör det mesta rätt.
Det ar en väldigt fint objektivurval för att bara varit i gång cirka 5 år.
Deras nya GFX är riktigt lockande och verkar ge väldigt fina resultat.S
Trots jag har anknytning till Hasselblad skulle jag nog hellre köpa GFX50S.
De verkar ha lockat fram lite mer ur Sony 50 Mp sensorn än andra.
Jag air fotat med den på en Hasselblad HD5 fast tyckte inte den var så imponerande. Eller så gör Fuji bättre reklam.
Fuji gör helt klart bra kameror och för de som bara fotar SOOC är det perfekt.
Fast börjar vi prata om att hantera raw-filer är det inte lika enkelt.
Det kan i en del motiv få svårt att få till detaljupplösningen.
Det ena brukar vi kalla korvartefakter och det är främst ett LR/PS problem. Det andra är så kallad vattenfärgseffekt.
Den senare gör att färger flyter ut och inte blir helt skarpa. Det rör sig oftast om bladverk, grenar, eller torrt gräs.
Så när du testar den här kameran Magnus så test gärna filerna också i Iridient och On1 raw.
Det är de som jag för tillfället anser vara bäst.
Inte lika bra som en normal Bayer-array men klart bäst för X-Trans.