Annons

Fujifilm X-T20 eller X100F?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fuji lär använda samma typ av trådutlösare som Canon. Både den som går att ploga in i USB3 kontakten och den för mikingången skall enligt ryktet fungera.
Själva har jag inte skaffat någon ännu. Tack vare att kamerorna inte har en spegel brukar det fungera fint att ställa in självutlösning på 2 sek. och sedan bara trycka på avtrycket.
Jag har inte sett att det fungerar sämre än med spegeluppfällning och sedan exponering med Canon.
Så skall du skaffa en kabel skaffa något som kan klara mer än 30 sekunder. Något som kan hantera b-läget i önskat antal minuter.

Vad gäller mellanringar med mm. så har du ett antal adaptrar att välja på. De gör alla allt manuellt. Fast det finns i princip inga begränsningar där.

Tack det låter bra. Behöver använda kabel för att den ska kopplas till en automatisk stacking-skena eller vad det kan heta på svenska. Behöver dock en adapter också till bälgen. Vet du om detta är rätt sorts adapter om man ska koppla en X-T20 till en nikonbälg ? Alla dessa fattningar gör en snurrig !
http://www.ebay.com/itm/Nikon-F-Mou...hash=item3cf2b8efd2:m:mBGvcj-qD-Q1TqzxiyWj_2A

Exakt ett sådant svar jag var ute efter - tack.
Behövde någon referenspunkt. Kameran släpps officiellt den 23:e enligt Fuji's pressmeddelande och jag hoppar på en flight till afrika den 25:e. Därav min desperation att försöka undersöka mina odds.

Ser mörkt ut.
Var har du bokat kameran? Skulle nog kolla lite extra med dem.
Jag har ofta förbokat mina Fuji kameraor hos CyberPhoto och varit i kontakt med dem några gånger. De har suverän service och är mycket hjälpsamma.
Kanske finns det en lösning. Nu är du så nära på släppet att det kanske är för mycket att hoppas på.

Var har du bokat kameran? Skulle nog kolla lite extra med dem.
Jag har ofta förbokat mina Fuji kameraor hos CyberPhoto och varit i kontakt med dem några gånger. De har suverän service och är mycket hjälpsamma.
Kanske finns det en lösning. Nu är du så nära på släppet att det kanske är för mycket att hoppas på.

Hos Scandinavianphoto pga att de har butiker i Gbg och Sthlm. Befinner mig både i Gbg och Sthlm varje vecka (sämre med Umeå) så tänkte att oddsen är bättre att jag hämtar kameran själv än att den skickas med posten (cyberphoto).

Men ska ta kontakt med dem igen och se vad dem säger - när jag förbokade den för någon vecka sen visade dem ingen direkt sympati. Fick hitta på egna lösningar (förbokade alla möjliga kombinationer, kamerahus, med objektivpaket etc) för att gardera mig.

Hos Scandinavianphoto pga att de har butiker i Gbg och Sthlm. Befinner mig både i Gbg och Sthlm varje vecka (sämre med Umeå) så tänkte att oddsen är bättre att jag hämtar kameran själv än att den skickas med posten (cyberphoto).

Men ska ta kontakt med dem igen och se vad dem säger - när jag förbokade den för någon vecka sen visade dem ingen direkt sympati. Fick hitta på egna lösningar (förbokade alla möjliga kombinationer, kamerahus, med objektivpaket etc) för att gardera mig.

Om du nu inte får din kamera skulle du kunna få hyra en mv mina kameror och objektiv. Jag har inga stora behov av dem inom de närmaste veckorna.
Jag finns i Göteborg. Den kamera du nog behöver i afrika är X-T2 plus en 100-400 och 40-150/2,8 med extender.

Exakt ett sådant svar jag var ute efter - tack.
Behövde någon referenspunkt. Kameran släpps officiellt den 23:e enligt Fuji's pressmeddelande och jag hoppar på en flight till afrika den 25:e. Därav min desperation att försöka undersöka mina odds.

Ser mörkt ut.

Jag beställda min hos RAJALA i Stockholm när de hade 10% på allt 25/1. Undrar om de skickar i turordning?

Ska till fjällen V8, ville inte släppa min tunga NIKON men det verkar att det blir fallet.

Visste inte att de 23/2 var officiellt datum, när jag beställde pratade man om februari :)

Sådärja, nu är man 99% säker att det blir silvrig X-T20 (extra retrokänsla). Både bild och video är i klass med det jag vill ha av dom jag kikat på.
Hittade även Iridient Xtransformer så nu är rawproblemet löst också då jag inte kunde öppna raf filerna och kika. Nu är bara frågan vilket objektiv man ska börja med.. 18-55 kitet verkar iof väldigt prisvärt eller ska man ta något annat med den där rabatten på 2K man får.. hmm. Vidvinkel är väl mest intressant för mig i början.

http://www.iridientdigital.com/products/xtransformer_download.html

Sådärja, nu är man 99% säker att det blir silvrig X-T20 (extra retrokänsla). Både bild och video är i klass med det jag vill ha av dom jag kikat på.
Hittade även Iridient Xtransformer så nu är rawproblemet löst också då jag inte kunde öppna raf filerna och kika. Nu är bara frågan vilket objektiv man ska börja med.. 18-55 kitet verkar iof väldigt prisvärt eller ska man ta något annat med den där rabatten på 2K man får.. hmm. Vidvinkel är väl mest intressant för mig i början.

http://www.iridientdigital.com/products/xtransformer_download.html

Jag hade 18-55 som är lite minde och riktigt bra. Köpte en E-E2 till min dotter som en studentpresent. Så då fick hon också ärva min 18-55 till den.
Jag hade då redan skaffat en 16-55I2,8. Den är lite skarpare och kanske lite bättre i hörnen. Fast den är också betydligt större och tyngre.
Skulle jag välja bland dessa skulle jag ta 18.55 i första hand,

Jag hade 18-55 som är lite minde och riktigt bra. Köpte en E-E2 till min dotter som en studentpresent. Så då fick hon också ärva min 18-55 till den.
Jag hade då redan skaffat en 16-55I2,8. Den är lite skarpare och kanske lite bättre i hörnen. Fast den är också betydligt större och tyngre.
Skulle jag välja bland dessa skulle jag ta 18.55 i första hand,

Okej tack, det låter bra. Blir nog den kombon. Man får helt klart en fin rabatt när man köper det som kit. 7K löst för 18-55 men bara 3K tillsammans med kameran.

Leafshutter

Jag har velat och velat mellan x100f eller xt20 med 23f2 (har inte budget för xt2 just nu).

Jag har landat i att köpa en 100f pga av leafshutter som sägs göra kameran lite ljusstarkare.. Typ ett stop extra vad jag hört. Tanken ör att ha två hus (hat en xt1 nu) när jag fotar bröllop och då använda bränviderna 23mm(x100f)och 56mm (på min xt1).
100f blir även en kamera som alltid följer med! Men det bästa är nog ändå leafshutter som ger blixtsynk till 1/4000 fantastiskt! Sen ska den även ha 3stop inbygt ND filter!! SmuTT!!
Digitalzoom har den oxå men undrar vad det egentligen innebär? Blir det inte bara en crop eller finns det någon smartare typ av lösning där? Och man ska ju inte glömma objektivadaptrarna, de verkar väldigt trevliga.

Såg en yputube film där en modell fotograf fördrog att använda sin 100f före Sitt MF system, galet..
https://youtu.be/qxxkWhM8FIQ

Köper en xt20/2 eller pro2 senare kanske begagnat :)

100F är nog bland det vassaste man kan köpa nu om en systemkamera inte behövs. Jag har en 100S som är absolut toppen, men jag ler varje gång den skall köra AF - hur tänkte Fuji här? Men med manuell, en titt i avståndsskalan och nerbländning går det bra.
Söker du på nätet hittar du ett antal kollegor som numer kör med 100S/T som eventkamera (och E2 ).
X100-serien är tyst, liten, väcker alltid trevliga kommentarer.
100F har dessutom ett vettigt batteri, 126, medan 100S har ett anorextiskt och jag tror du kan använda samma i båda kamerorna...

Ett stopp extra pga bladslutare - kanske jämfört med en FF spegelkamera men inget jag tror på.

-J!

Finns det flera olika grepp/storlekar? Jag tänker nu på en utökning av handgreppet, inte själva batterigreppet.

Jag testade X-T1 en gång (utan grepp) och minns att jag hade stora issues med just ergonomin. Man fick liksom knipa åt kameran med fingrarna när man höll ledigt i den utan axelrem - mycket obekvämt och krampaktigt. Och då har jag ändå små Trump-händer skall tilläggas...

T1 har dels ett handgrepp (MHG), dels ett batterigrepp (VG). Med MHG blir det perfekt. Jag lägger extra batteri i fickan..

-J!

Det skulle ha med att objektivet är så nära sensorn, fast jag vet inte har bara hört detta men stämmer det borde det ju finnas jämförelse tester någonstans. Af på x100f ska tydligen vara riktigt rapp nu xpro2ish :)

100F är nog bland det vassaste man kan köpa nu om en systemkamera inte behövs. Jag har en 100S som är absolut toppen, men jag ler varje gång den skall köra AF - hur tänkte Fuji här? Men med manuell, en titt i avståndsskalan och nerbländning går det bra.
Söker du på nätet hittar du ett antal kollegor som numer kör med 100S/T som eventkamera (och E2 ).
X100-serien är tyst, liten, väcker alltid trevliga kommentarer.
100F har dessutom ett vettigt batteri, 126, medan 100S har ett anorextiskt och jag tror du kan använda samma i båda kamerorna...

Ett stopp extra pga bladslutare - kanske jämfört med en FF spegelkamera men inget jag tror på.

-J!

Varför skulle det spela roll med en spegel?

Jag kan inte komma på någon anledning till att en kamera skulle släppa igenom mer ljus till sensorn med en centralslutare än med en ridåslutare.

Lite extra vinjettering kan man nog råka ut för med en centralslutare i vissa lägen.

Varför skulle det spela roll med en spegel?

Jag kan inte komma på någon anledning till att en kamera skulle släppa igenom mer ljus till sensorn med en centralslutare än med en ridåslutare.

Lite extra vinjettering kan man nog råka ut för med en centralslutare i vissa lägen.

Nej något extra ljusinsläpp blir det inte för man har en centralslutare. NU är ju egentligen detta med bländarvärden en djungel. I filmindustrin använder man t-värden vilket är beräknat på hur mycket ljus objektivet släpper igenom. Medan f-värden är ett teoretiskt värde och där verkligheten kan vara något helt annat.
Vad som är en fördel med centralslutaren är möjligheten att synka blixt på mycket korta slutartider. Här en bra Fujifilm som visar på hur en duktig fotograf utnyttjar möjligheterna.
Själv är det inte min typ av kamera. Jag vill kunna byta objektiv. Fast vi är inte alla lika skapta.
https://www.youtube.com/watch?v=qxxkWhM8FIQ

Finns det flera olika grepp/storlekar? Jag tänker nu på en utökning av handgreppet, inte själva batterigreppet.

Jag testade X-T1 en gång (utan grepp) och minns att jag hade stora issues med just ergonomin. Man fick liksom knipa åt kameran med fingrarna när man höll ledigt i den utan axelrem - mycket obekvämt och krampaktigt. Och då har jag ändå små Trump-händer skall tilläggas...

Jag förstår hur du menar, det hjälper inte alltid att greppet är så högt att det ger plats för sju fingrar liksom, det löser ett problem, men själva greppet behöver också ha ett bra djup och en viss bredd, så greppet lägger sig in i handloven. Första D800 var också lite så att greppet var lite väl grunt, dom löste det på D810 genom att bygga på tum-hållet på baksidan, så fingrarna fick en bättre position. Jag har inga breda händer men jag har långa fingrar, jag känner igen det du beskriver att man tvingas att knipa med fingrarna, det är flera kameror som är så, man bantar in både bredd och höjd och djup, i strävan efter lägre vikt.

Dom mindre modellerna XT-20 köper man nog inte som fågelkamera, utan där väljer man smidigare objektiv och får en behändig kamera.

ok frågade i fujilove gruppen på FB och de skrattade(oxå) åt min tes om leafshutter skulle ge ett extra stop ljus. Nu glömmer vi det och går vidare! :)

Nu har jag varit på Scandinavian Photo i Malmö och känt på X-T20.

Den kändes väldigt rätt, rapp och snabb AF. De hade två stycken, den ena med handgrepp MHG-XT10 för X-T10 / X-T20 och den andra utan. Den med greppet sitter mycket bättre i handen och skulle passa mycket bättre m man kör lite större linser. Utan greppet är helt OK (under den lilla tiden jag lekte med kameran) och passar till de små fasta objektiv, 23/2 eller 50/2.

Frågade om release datumet, enligt Fujis representant kommer de första X-T20-orna 23/2 till Hamburg. Sedan skickas de till central lager i Sverige och efteråt skickar man till respektive butiker i landet. Han tror att ungefär en vecka efter 23/2 ska första exemplar komma till butiker.

SCPH hade NIKON, CANON, PANASONIC, OLYMPUS, FUJIFILM folket med massor av kamera/ linser på plats i butiken.

De som förbokade FUJI kameror fick 1000:- check att handla för hos SCPH. Vet ej vad andra erbjudande var, för övriga märke.

Fuji har ju verkligen haft ett fyrverkeri sedan de släppte X-PRO2 och senare X-T2. Den ena nyheten efter den andra.
Nu släpps snart också GFX som väl kommer ge nya vågor på det hela.
Deras objektivplan är snart också uppfylld.
Man kan ju undra vad de skall göra under resten av året.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto