ANNONS
Annons

Fujifilm X-T20 eller X100F?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill tillägga att Fuji har ju faktiskt försättslinser som med god kvalitet ger motsvarande 28 och 50 mm till X100-kamerorna. De är inte jättedyra heller. Så det är möjligt att bygga ett minisystem kring sin X100-kamera.

Bestämt mig för att ge Fujifilm en chans. Står nu i valet och kvalet kring vilken kamera jag ska välja. De två alternativen är:

Fujifilm X-T20 + Fujinon XF 23/2,0 R WR
eller
Fujifilm X100F

Hur ska jag tänka? När är den ena kameran bättre än den andra? Hur står sig respektive sökare mot varandra? Hur står sig optiken mot varandra?

Tack på förhand!

Du har fått masor av råd och litet posei...

Jag har 100S, T1, E2 och M1 och vet änny inte vem som är favorit..

100S förenklar livet en hel del, en sak att bära med sig, samma möjligheter och bildkvalitet som dåvarandes topppmodelen T1, liten så att den ryms i en kavajinnerficka, intutiv att jobba med.

Centralslutare, så den är tyst - med T1 / E2 måste man med en Fn-knapp välja mekanisk eller elektronisk slutare och av @#£ anledning går dessa inte mer än till 6 400 och jag gillar köra 12 800 och s/v.

AF, singel eller med AF-knapp är ett skämt ju mörkare det blir, å andra sidan kan man ju köra manuellt och använda skärpedjupet då det är en vidvinkel.

T20 är troligen det bästa innehåll/pris Fuji levererat om inte vädertätning behövs och den något sämre EVF:en kan tolereras.
Men då behöver du skaffa litet objektiv - dock ses ju kit-zoomen som klart över vad som andra levererar som kit-zoom. Men det blir stort. 27/2,8 är inte dumt alls, med det på T1 (ochnog även T20) kan en jackficka ta kameran, även med det extra handgreppet.

..men 100F är nog nu med sin förbättrade AF, riktigt batteri och 2 command-wheels, joy-stick så komplett en fast-objektiv-kamera kan vara.

Du får vara beredd på att med Fuji blir ditt liv anorlunda.. Mitt blev till det bättre.

-J!

Jag vill tillägga att Fuji har ju faktiskt försättslinser som med god kvalitet ger motsvarande 28 och 50 mm till X100-kamerorna. De är inte jättedyra heller. Så det är möjligt att bygga ett minisystem kring sin X100-kamera.

Ja precis, jag har läst en del om dem. Verkar väldigt bra och prisvärda. Dessutom smidiga att ha med sig när man t ex är ute och reser.

Sammanfattat skulle jag säga X100F om du bara ska vänsterprassla lite och utforska Fuji. Om det dock är dags för en uppgradering snart hade jag helt klart tittat på ett fullt system runt X-pro2 eller X-T2!

Lutar helt klart åt en X100F nu. Min Canon-utrustning är ganska så up-to-date, så den lär jag inte släppa i första taget. :)

Ingen som var på kamerdoktorn idag när de demade och har något spännande att förtälja? Är autofokusen på x-t20 motsvarande i hastighet som x-t2 t.ex?

Såna här inlägg får mig att önska att jag var moderator igen ...

Jo, det var väl ganska OT och lite väl märkligt inlägg av Bengt (får väl erkänna att det var lite sarkasm i svaret till vår "poet" :) ).

Har vi ingen annan som kan/vill ta över moderator-rollen?

Tror den skulle behövas - iaf i vissa trådar (även jag själv inkluderad som också hamnar OT ibland).

Får jag fråga varför du önskade sluta? Tidsbrist?

Fuji för första gången

Kanske fel tråd att lägga in lite frågor i men jag tror fan jag blivit lite kamerapryl beroende. har en jätte fin sony a7 som används flitigt, men kan komma på mig själv att sitta å stirra på bilder på X-t20 nästan dagligen samt läsa allt nytt info om den. Tycker att den hamnat i rätt bra prisklass för att köra vid sidan om ff kameran ( ja om man nu inte blir frälst å säljer sonyn)
Har dock aldrig hållt i en fujikamera någonsin så min största undran är om fujisystemet är lätt att lära sig?
Jag är ung och har lätt för att lära mig tekniska prylar ; )

Finns det någon sida på nätet där man kan läsa typ en svensk manual om xt20 eller xt2 (20 finns väl ej än)

Mvh Öhrn

Manualen till X-T2 finns här:
http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/manuals/x/#interchangeable_lens_camera

(Samma sida säger att manualen till X-T20 kommer upp under februari månad.)

Jag tycker det är en enkel kamera att lära sig. Bra enkla fysiska reglage/rattar som är lätta att både hitta och förstå.

Tycker även menyerna är väl överblickbara, hyfsat logiskt organiserade och att de flesta av de är bra namngivna/lättförståeliga.

Kom ifrån Nikon DSLR och Canon kompakt innan, men kom väldigt snabbt i Fujisystemet. Inte många funktioner som jag behövt slå i manual eller googla på (även om det förekommit i några få fall).

Manualen till X-T2 finns här:
http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/manuals/x/#interchangeable_lens_camera

(Samma sida säger att manualen till X-T20 kommer upp under februari månad.)

Jag tycker det är en enkel kamera att lära sig. Bra enkla fysiska reglage/rattar som är lätta att både hitta och förstå.

Tycker även menyerna är väl överblickbara, hyfsat logiskt organiserade och att de flesta av de är bra namngivna/lättförståeliga.

Kom ifrån Nikon DSLR och Canon kompakt innan, men kom väldigt snabbt i Fujisystemet. Inte många funktioner som jag behövt slå i manual eller googla på (även om det förekommit i några få fall).

Tack så mycket för detta :) Låter ju bra, så detta kan nog bli ett ganska lätt val :)

..jag kommer in som 2:a...

Första gången jag höll i en T1 så begrep jag direkt hur den funkade. Det vart ett jättehopp tillbaks till analoga tiden (Canon F1, Zenith B) där det visades med vred, rattar och ställdon vad man höll på med.
Sedsn finns det ju en del inställningar för t ex hög-/lågdager i jpeg, bracket för ISO, Fuji's filmsimulering mm mm.

För min del har fotoglädjen återkommit i takt med bankkontot tömts för olika Fujmodeller och objektiv. De senare, även på en vanlig PC-kontorsskärm ser man direkt om det är ett Fujinon eller ett gammalt FD; M42 etc.

-J!

..jag kommer in som 2:a...

Första gången jag höll i en T1 så begrep jag direkt hur den funkade. Det vart ett jättehopp tillbaks till analoga tiden (Canon F1, Zenith B) där det visades med vred, rattar och ställdon vad man höll på med.
Sedsn finns det ju en del inställningar för t ex hög-/lågdager i jpeg, bracket för ISO, Fuji's filmsimulering mm mm.

För min del har fotoglädjen återkommit i takt med bankkontot tömts för olika Fujmodeller och objektiv. De senare, även på en vanlig PC-kontorsskärm ser man direkt om det är ett Fujinon eller ett gammalt FD; M42 etc.

-J!

Aldrig fotat med analoga kameror, första systemkameran var en sony a37 hehe. Men detta låter ju riktigt kul, vrida på rattar för att få rätta inställningar/värden jämfört med att gå in i menyer och knappa sig fram :)

Jo, det var väl ganska OT och lite väl märkligt inlägg av Bengt (får väl erkänna att det var lite sarkasm i svaret till vår "poet" :) ).

Har vi ingen annan som kan/vill ta över moderator-rollen?

Tror den skulle behövas - iaf i vissa trådar (även jag själv inkluderad som också hamnar OT ibland).

Får jag fråga varför du önskade sluta? Tidsbrist?

Mja... flera nysläpp av kameror har skapat lite mera av missnöje än vad som är bruklig tycker jag, brister med 4K, nya dyra objektiv från flera tillverkare, lite väl höga priser inte bara på Sony kamerahus, det muttras i trådarna lite mer än vanligt, men jag kanske har uppfattat fel. där skiljer sig Fujitrådarna menar jag, alla är så nöjda och samstämmiga, några väljer att lägga tjockkameran på hyllan som jag aldrig kunnat tro, Fujiserien har verkligen tagit tag i många på ganska kort tid, Tidigare så var det vanligast att rekommendera C/N kameror till nybörjare, ni vet komplett ekosystem, bra begagnade objektiv osv. Numera hoppar det in Fujiägare från alla håll och kanter, man har funnit modellerna så bra och trevliga att fler borde känna på Fuji, först bästa tillfälle så skall jag också titta och känna på Fuji, objektiven lockar minst sagt.

..samtidigt har Fuji ju sina baksidor.
AF på gamla 100S är som en Trabant på Autobahn, X-T1 har vred för bracket respektive fokuspunkt som lätt ändras när kameran tas ur en ficka - här begriper jag inte hur deras beta-testare kunde missa detta och man fick ta til X-T2 för satt lösa..?
Men sammantaget, jag ler varje gång jag tar i en Fuji, för min el känns det rätt, riktig kamera som lurar ägsaren att köra manuellt och därmed missa ibland.. men man är herre över tekniken..
Googlar man så finns det ett otal proffs som lämnat 15 kilo FF till förmån för något kilo Fuji, utan att tappa brödfödan.
Jag har an liten platt sak, en SP-Gadget väska, ungefär som en A4 och 7 cm hög, gjord för GoPro. Den rymmer 4 objektiv, några batteriet och 2 hus (T1 och E2) med handgrepp. Väger en 2,5 kilo..

-J!

Mja... flera nysläpp av kameror har skapat lite mera av missnöje än vad som är bruklig tycker jag, brister med 4K, nya dyra objektiv från flera tillverkare, lite väl höga priser inte bara på Sony kamerahus, det muttras i trådarna lite mer än vanligt, men jag kanske har uppfattat fel. där skiljer sig Fujitrådarna menar jag, alla är så nöjda och samstämmiga, några väljer att lägga tjockkameran på hyllan som jag aldrig kunnat tro, Fujiserien har verkligen tagit tag i många på ganska kort tid, Tidigare så var det vanligast att rekommendera C/N kameror till nybörjare, ni vet komplett ekosystem, bra begagnade objektiv osv. Numera hoppar det in Fujiägare från alla håll och kanter, man har funnit modellerna så bra och trevliga att fler borde känna på Fuji, först bästa tillfälle så skall jag också titta och känna på Fuji, objektiven lockar minst sagt.

Kan bara tala för mig själv, men jag har inte lagt mina DSLR:er på hyllan.

Gällande både saker som kräver snabb AF (tex sport och djur) så är det de som gäller. Lika så om jag skall använda 300/4 eller 200-500/5,6 (FF) så skulle motsvarande ekvivalenta brännvidder & bländare på APS-C bli rätt oergonomiskt och obalanserat på mina Fujihus.

Detta är mer en funktion av att man kör spegellöst (AF inte riktigt där än, även om det tar bra steg framåt för varje generation) och ergonomin på mindre kamerahus (många spegellösa är långt ifrån storlek/grepp som min D750).

En tredje sak som är specifikt för Fujifilm är det dåliga ekosystemet/utbudet av blixtar och kontrollen av dessa som inte fungerar i närheten lika bra som hos Nikon/Canon (där det fungerar överlägset bäst).

Sedan, ibland så är tom. de små och lätta X-T10/20 och X-E-serien för stora och tunga. Då föredrar jag mina små lätta m43-system (Panasonic GM-serien och GX-serien i mitt fall).

Däremot så är jag grymt nöjd med optikutbudet för Fuji. Inte fullt lika bra och prisvärt som för Canon/Nikon FF, men väl på tredje plats av alla (på fjärde skulle jag nog sätta m43, har fler objektiv, men inte lika bra och prisvärda som hus Fuji om man jämför prestanda/kr).

Så Fuji är långt ifrån bäst för allt och för alla. Absolut inte.

Däremot; skulle jag vara tvungen att göra mig av med alla mina samtliga kameror och kamerasystem, och välja en enda så skulle det helt klart bli något ifrån Fuji som min X-T10 (skulle jag köpa idag så skulle det bli X-T20).

Långt ifrån perfekt till allt/alla, men en mycket, mycket, trevlig allt-i-allo-kompromiss totalt sätt.

En tredje sak som är specifikt för Fujifilm är det dåliga ekosystemet/utbudet av blixtar och kontrollen av dessa som inte fungerar i närheten lika bra som hos Nikon/Canon (där det fungerar överlägset bäst).
Med brasklappen att Jag har ganska liten erfarenhet av Nikons blixtar så vill jag nog säga emot där. Olympus/Panasonics blixtsystem är lättare att komma igång med än Canons när det gäller trådlös styrning. Möjligen att Canons kan hantera fler blixtar, men det är jag inte säker på eftersom jag bara har använt två lösa blixtar för respektive blixtsystem (och inte brytt mig om att läsa på om hur många man kan använda).

Men Fujifilm har väl några bra blixtar i sortimentet nu? Trådlös TTL-styrning saknas dock fortfarande såvitt jag vet, så man får krångla med tredjepartsgrejer.

Ingen som var på kamerdoktorn idag när de demade och har något spännande att förtälja? Är autofokusen på x-t20 motsvarande i hastighet som x-t2 t.ex?

Hej.

Var där på lunchen snabbt men tyvärr hade dem bara en kamera att dema och en del folk som var där. Nån trött jäkel höll i kameran innan mig så fick spendera 3min på att försöka ställa in normala inställningar då han tyckt på alla knappar som finns i kameran. (Är inte fuji-van så tog lite tid). Sen var mina 8 min jag hade innan mitt möte över...

Men fick en mycket positivare känsla än vad jag trott - känns väldigt välbyggd. Dock lär ett större objektiv göra den väldigt framtung (kameran väger knappt något). Avtryckaren var dock riktigt dålig och väldigt onaturligt "halv-klick" för att ställa fokusen på den. Men det vänjer man sig nog vid.
Fuji säljaren verkade också mest intresserad av att visa upp bilder från sitt egna kollage och prata med klassiska "titta men aldrig köpa" konsumenter än oss som faktiskt var beredda att faktiskt beställa något.

Bör nämnas är också att jag testat en Fuji kamera (X-T2) kanske 5-6 gånger bara.

Hej.

Var där på lunchen snabbt men tyvärr hade dem bara en kamera att dema och en del folk som var där. Nån trött jäkel höll i kameran innan mig så fick spendera 3min på att försöka ställa in normala inställningar då han tyckt på alla knappar som finns i kameran. (Är inte fuji-van så tog lite tid). Sen var mina 8 min jag hade innan mitt möte över...

Men fick en mycket positivare känsla än vad jag trott - känns väldigt välbyggd. Dock lär ett större objektiv göra den väldigt framtung (kameran väger knappt något). Avtryckaren var dock riktigt dålig och väldigt onaturligt "halv-klick" för att ställa fokusen på den. Men det vänjer man sig nog vid.
Fuji säljaren verkade också mest intresserad av att visa upp bilder från sitt egna kollage och prata med klassiska "titta men aldrig köpa" konsumenter än oss som faktiskt var beredda att faktiskt beställa något.

Bör nämnas är också att jag testat en Fuji kamera (X-T2) kanske 5-6 gånger bara.

Tack för svar!

Visst kan väl köra med AF-On fokusering på Fuji, dvs. fokusera med den och ta bilden med avtryckaren? Vill minnas att jag läst det och är så van att köra så att annars skulle jag få det svårt.

Låter ju överlag ändå som ett positivt intryck. Jag försöker motivera för mig själv att det är värt 1000 mer för huset och 35/f2 i svart istället för silver. Men det är så fåfängt att jag kanske måste ge mig, fast väldigt motvilligt i sådant fall.

Tack för svar!

Visst kan väl köra med AF-On fokusering på Fuji, dvs. fokusera med den och ta bilden med avtryckaren? Vill minnas att jag läst det och är så van att köra så att annars skulle jag få det svårt.

Låter ju överlag ändå som ett positivt intryck. Jag försöker motivera för mig själv att det är värt 1000 mer för huset och 35/f2 i svart istället för silver. Men det är så fåfängt att jag kanske måste ge mig, fast väldigt motvilligt i sådant fall.

Absolut positivt intryck. Hade intalat mig själv att den inte skulle falla mig i smaken, mest för att jag kollat in X-T2:an och att jag vanligtvis inte brukar gilla "budget" modellerna. Känns bra och ekonomiskt att jag hade fel :)

Fåfäng ska man vara - speciellt när det gäller Fuji's utseende ;-)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto