smislo
Aktiv medlem
Det var det ju faktiskt, kanske ska dumpa Rajala.
Eftersom jag beställde både KIT zoomen och 23/2 blir det samma pris, så jag stannar vid RAJALA, annars skulle jag också avbeställa hos RAJALA och köpa via MM...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det var det ju faktiskt, kanske ska dumpa Rajala.
Jag är lite förvånad över den relativa tystnaden på forumet. Jag hade väntat mig att fotosidan skulle explodera av trådar, kommentarer, recensioner och annonser av xt20 när den släpptes
Jag fotar en hel del vilt med en gammal tokina 400/5,6. Vad tror ni fungerar bäst då, xt1 eller xt20? Det är främst den mindre evf:en hos xt20 som gör mig osäker (när jag är beroende av manuell fokusering). Skulle ni säga att det är en dealbreaker eller hårklyveri att välja mellan dessa?
Använder xe1 idag.
Definitivt xt1, xt20 har för litet grepp. Använder själv ett Samyang 135/2 på min xt20:a och kommer väldigt ofta åt knappar på baksidan ofrivilligt.
Fast å andra sidan funkar det med xe1 för dig kommer du klara dig bra med xt20 både vad gäller evf & storlek.
Kul att du kör på 135/2, jag har tittat på det en hel del. Är du nöjd?
Xe1 fungerar inte (avseende evf:en) så det är därför jag vill uppgradera. Jag får alldeles för få skarpa bilder därför att evf:en har för dålig upplösning (gissar jag iaf. Av de exempelbilder som jag hittar på nätet så bör det inte vara några problem med optiken).
Ergonomin har jag faktiskt inte stört mig så mycket på så det är inte något stort argument för xt1 för min del. Tvärt om så ser jag det som positivt att ha en mindre och lättare kamera.
Den eventuella dealbreakern är som sagt var evf:en...
Någon Fujifilmkameramodell som jag provade lite på en fotomässa för ett par år sen hade elektronisk snittbild. Det verkade mer lovande för manuell fokus än peaking, tyckte jag. Finns det i de senare modellerna, som t.ex. X-T20?En funktion jag tänkte testa är Focus Peaking:en på X-T20n. Är det nån annan som kör med den på tele. Funkar det bättre/lättare att hitta rätt än utan ? Blir jue MF på mitt gamla minolta 200mm.
Någon Fujifilmkameramodell som jag provade lite på en fotomässa för ett par år sen hade elektronisk snittbild. Det verkade mer lovande för manuell fokus än peaking, tyckte jag. Finns det i de senare modellerna, som t.ex. X-T20?
Ingen som hört något mer om tillgång på kameror? Börjar bli smått irriterande att de aldrig dyker upp eller att ingen kan ge några svar.
Såg att Mediamarkt hade tagit bort den svarta från sin sida med, annars hade jag nog bytt från Rajala till MM.
Lite längre upp på sidan skriver ju Samir att han fått mail från Fuji den 27/3. Skulle inte tro att så mycket mer har hänt under den gångna veckan.
Vill man ha kameran i svart (eller annat) är det förstås relevant. Alla bryr sig inte, men gör man det är det ju jäkligt trist att köpa den man inte ville ha.