Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji x100f

Produkter
(logga in för att koppla)

Tycho

Avslutat medlemskap
Jag köpte för knappt en månad sedan Fuji x100f och ett UV-filter, Zeiss ca 600kr
När jag började använda kameran visade displayen ganska omgående ”Fokusfel”. Enl instrboken ska man då stänga av o på kameran, hjälper inte detta kontakta säljaren.
Tel med säljaren som sa sig ej känna till problemet men avhjälpt detta problem hos en kund genom att putsa hans UV-filter. Jag putsade och putsade filtret hjälpte inte. Jag tog då bort filtret och se, kameran fungerar som den ska!! Byter till ett annat filter Nisi ca 600kr, med detta på plats visar displayen ”Fokusfel”
Fel på kameran?!
Någon med liknande erfarenheter eller synpunkter på detta?

Jag köpte för knappt en månad sedan Fuji x100f och ett UV-filter, Zeiss ca 600kr
När jag började använda kameran visade displayen ganska omgående ”Fokusfel”. Enl instrboken ska man då stänga av o på kameran, hjälper inte detta kontakta säljaren.
Tel med säljaren som sa sig ej känna till problemet men avhjälpt detta problem hos en kund genom att putsa hans UV-filter. Jag putsade och putsade filtret hjälpte inte. Jag tog då bort filtret och se, kameran fungerar som den ska!! Byter till ett annat filter Nisi ca 600kr, med detta på plats visar displayen ”Fokusfel”
Fel på kameran?!
Någon med liknande erfarenheter eller synpunkter på detta?

Var skruvar du fast filtret, och framförallt, använder du en lens hood?

Om du skruvar fast filtret i lens hooden, så kanske det sitter för nära och tar i linsen som rör på sig under fokusering.

Och sitter UV-filtret direkt på linsen så kan det ta i lens hooden istället... en tanke bara...

Stort tack för din hjälp. Felmonterat av mig så filtret störde fokuseringen
Bästa hälsningar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar