Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji X100 (!)

Så kan det nog vara, ja. Enligt någon så är högsta "riktiga" förstärkningen ISO 1000, sen pressas filerna digitalt. Ditt program kan antagligen inte tolka denna efterhandsökning, så det får du då göra själv. Det borde inte vara någon skillnad i slutändan oavsett.

Tillägg: Men fyra steg låter för mycket! Det skulle innebära att kameran bara kommit upp i ISO 400. Har du det där läget för ökat dynamiskt omfång aktiverat? Det verkar kunna spöka lite med ISO:t.
 
och att batteriet är det sämsta som någonsin skådats.

Då har du inte prövat Leica M9 ;)
Skämt åsido. Jag tycker batteriet är ganska OK faktiskt. Trots att jag inte hunnit med att utvärdera det värst mycket. Men en dags fotande har jag inget problem med. Dock tar jag inte tusentals.
 
Då har du inte prövat Leica M9 ;)
Skämt åsido. Jag tycker batteriet är ganska OK faktiskt. Trots att jag inte hunnit med att utvärdera det värst mycket. Men en dags fotande har jag inget problem med. Dock tar jag inte tusentals.
Samma här. Jag tror jag har laddat batteriet två eller tre gånger sedan jag köpte kameran den 13:e juni. Och då använder jag den ändå i stort sett varje dag. Fast jag sprutmålar inte heller med bilder;-) Jag stänger också av kameran när jag inte använder den eftersom EVF:en annars är aktiv ett bra tag när kameran hänger mot magen (jag använder i stort sett aldrig OVF:en). En del klagar på att kameran är slö att starta upp från viloläge, men det slipper man om man stänger av den. Det tar väl kanske en sekund innan den är skjutklar:)

Tillägg: Apropå M9... Jag hade ju en M8 ett tag och plåtade flitigt även på vintern. Jag tror jag lyckades ta 10 bilder innan det fulladdade batteriet dog när det var -20 grader. En liten uppvärmning i fickan gjorde susen, men ändå.
 
Så kan det nog vara, ja. Enligt någon så är högsta "riktiga" förstärkningen ISO 1000, sen pressas filerna digitalt. Ditt program kan antagligen inte tolka denna efterhandsökning, så det får du då göra själv. Det borde inte vara någon skillnad i slutändan oavsett.

Tillägg: Men fyra steg låter för mycket! Det skulle innebära att kameran bara kommit upp i ISO 400. Har du det där läget för ökat dynamiskt omfång aktiverat? Det verkar kunna spöka lite med ISO:t.
Jag har det dynamiska läget igång.

Ska se om jag kan leka litet med det och se om det ändrar sig.
Edit: Det gjorde det inte. Spelar ingen roll ifall jag kör med Fujifilms 400% eller 100% i dynamik. Någon här som använder RawTherapee och vill testa med några filer?
 
Senast ändrad:
En del klagar på att kameran är slö att starta upp från viloläge, men det slipper man om man stänger av den. Det tar väl kanske en sekund innan den är skjutklar:)

Ja, den är ganska seg att få liv i. Men jag gör också precis du, stänger av den. Det går ändå fortare känns det som att starta upp den än att väcka den från viloläget. Vill jag vara beredd brukar jag dutta till på avtryckaren med jämna mellanrum så att den inte "somnar".


Tillägg: Apropå M9... Jag hade ju en M8 ett tag och plåtade flitigt även på vintern. Jag tror jag lyckades ta 10 bilder innan det fulladdade batteriet dog när det var -20 grader. En liten uppvärmning i fickan gjorde susen, men ändå.

Jag använde iofs aldrig verken M8an eller M9an (samma batteri) när det var riktigt kallt. Fast när jag använda den kontinuerligt på någon fototripp räckte ett batteri knappt en dag. Det gällde att ha med sig extra när man var på dedikerade rundor ;)
 
Du förstörde just det som var snyggt med kameran. Nu ser den ju ut som en heffaklump.

Har fotat konsertbilder med kameran hela helgen. Blir bättre och bättre. Synd bara att on/off-knappen ändrar sig själv i fickan och att batteriet är det sämsta som någonsin skådats.

Mjo, det blev inte helt snyggt och det fäste inte så bra (gjorde nog inte rent ordentligt innan), så nu är heffaklumpen borta igen. Tycker dock inte att min tanke var helt fel :)

Jag har alltid min kamera i en väska, men även där lyckas on/off-knappen ändra läge - har dock inte märkt att det gör så mycket om jag ställt in kameran på att stänga av sig efter några minuter. Batteriet är klent, men det går att hitta extrabatterier på nätet som går att köpa utan att ruinera sig.

Vad Martin säger om batterier skulle inte jag gå efter, om du inte gör som han och bara gör upp till tio exponeringar per fotorunda ;)
 
Beställde en X100 igår! Ska ersätta 5d2/24/1.4LII som resekamrat, roligare att dra runt på 450g och inte 2 kg :)
Ska bli riktigt skoj att testa synkad blixt med 1/1000s som tydligen ska funka väldigt bra med denna, någon som testat med Canon-blixt + kabel?
 
Beställde en X100 igår! Ska ersätta 5d2/24/1.4LII som resekamrat, roligare att dra runt på 450g och inte 2 kg :)
Ska bli riktigt skoj att testa synkad blixt med 1/1000s som tydligen ska funka väldigt bra med denna, någon som testat med Canon-blixt + kabel?

Du är medveten om du får helt olika brännvidder då? Objektivet på X100 motsvarar ju en 35:à på din 5D. Du går från en nästintill extrem vidvinkel på 24mm till en ganska moderat vidvinkel på 35mm. För övrigt tror jag det blir underbart med den lätta X100 jämfört med 5D på resan :)
 
Du är medveten om du får helt olika brännvidder då? Objektivet på X100 motsvarar ju en 35:à på din 5D. Du går från en nästintill extrem vidvinkel på 24mm till en ganska moderat vidvinkel på 35mm. För övrigt tror jag det blir underbart med den lätta X100 jämfört med 5D på resan :)

Givetvis vet jag det :)

EDIT: Kameran ska bara vara resekamrat på resor som kräver lätt vikt, jag har fortfarande kvar 5D bör understrykas, vill inte gå ifrån den bildkvaliten/upplösningen helt :)
 
Senast ändrad:
Jag vet att den optiska sökaren ska vara kass med AF på korta avstånd, men nu har jag testat en del med den elektroniska och försökt fokusera på min hand, ca 40 cm från objektivet, går knappt. Fokuserar jag längre bort och sen flyttar objektet närmare objektivet så fokuserar den.

Någon inställning eller är den verkligen så kass på att fokusera, även med EVF och välbelyst?
 
Din hand kanske inte har så mycket kontrast att fokusera på? Testa att fokusera på en läskburk eller något annat med högre kontrast på samma avstånd, eller testa att sprida ut fingrarna innan du försöker fokusera på handen (och sikta på fingrarna).

X100 är långt från optimal i sin autofokus, men den brukar hitta fokus på ungefär samma typ av motiv som min D3 gör (om än långsammare).
 
Har testat sprida fingarna osv för att gör det lättare för AF, lika konstig ändå. Även med kartong med massor av kontrast så har den svårt att fokusera, då och då funkar det. Verkar som om den har lättare när ljuskällan kommer bakifrån.. fortfarande skumt, fotar inte direkt in i ljus, mer från sidan.
 
Dela gärna med dig av en bild av nåt där den inte lyckas ställa skärpan - låter som nåt är galet ...
 
Glömde att säga att om du ska fokusera på nåt som är nära så funkar den mycket bättre i makroläge (eftersom den då bara försöker hitta skärpa på korta avstånd) - har du provat det?
 
Testade just själv med handen framför kameran, och det var den dålig på oavsett hur jag gjorde. Som tur är är det sällan jag behöver fotografera just det motivet :)
 
Du är medveten om du får helt olika brännvidder då? Objektivet på X100 motsvarar ju en 35:à på din 5D. Du går från en nästintill extrem vidvinkel på 24mm till en ganska moderat vidvinkel på 35mm. För övrigt tror jag det blir underbart med den lätta X100 jämfört med 5D på resan :)

På den analoga tiden hade jag en Pentax med 40mm pannkaksobjektiv och det funkade bra det med men jag skulle inte vilja gå tillbaka till ett enda fast objektiv på 35-40mm idag som resesällskap. Visst hade det sina fördelar då man tvingades att gå närmare sin motiv ofta (vilket jag kan sakna med dagens zoomar) men ändå överväger fördelarna så starkt med en normalzoom framför ett fast normalobjektiv att jag aldrig skulle överväga idag att ha ett sånt resesällskap.

Dessutom finns det ju mycket lätta och smidiga systemalternativ idag. Sen kan ju jag också tycka att X100:an är en fantastiskt fin och välbyggd nostalgitripp men särskilt praktisk kan den väl inte vara som enda resekamera? Ska man ändå släpa med sig en kamera till så faller väl allt detta med "lätt" resesällskap.

Mitt viktigaste skäl till att ha en liten resekamera idag skulle nog mer vara att den inte stressar motiven lika mycket. Systemkameror är helt enkelt jobbiga att ha av detta skäl ibland och inte främst att de är större tyngre och klumpigare. Däremot har de systemkameror som har ställbar skärm en stor fördel vid gatufoto i jämförelse med de som har fast skärm och de flesta kompakter och mindre "resekameror" har ju tyvärr fasta skärmar. Så det finns för- och nackdelar med allt och många halvtaskiga kompromisser.
 
Senast ändrad:
Såklart finns det för- och nackdelar med X100 och andra kameror, men vad var egentligen poängen med ditt inlägg? Ska man i stället ha en kompakt med zoom eller en systemkamera med långzoom, eller kanske en spegellös kamera med pannkaksobjektiv?

Ställbar skärm är bra för en del ändamål, men en bra optisk genomsiktssökare är också bra (bättre enligt mig). X100 må vara en nostalgitripp utseendemässigt, men den kan göra jäkligt bra bilder, och för mig räcker den långt som enda kamera på resor och annat. Vad du är ute efter med ditt inlägg förstår jag faktiskt inte ...

/afe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.