EricSthlm
Avslutat medlemskap
Jag hade tänkt imorgon fota med Velvia. Jag har aldrig tidigare använt mig av denna film. Jag har mest använt Fuji Provia 100F och Kodak VS. Jag har hört mycket om denna film, både bra och dåligt. Vissa säger att den ger färgstick och är svårexponerad osv. Man blir nästan rädd att använda denna film. Men jag tänker prova den. Andledningen till varför jag ska prova den är egentligen för att Kodak VS var slut i fotobutiken, och jag behöver en färgstark film tills imorgon.
Jag ska närbilder på en rosa ros och en orange garbara (stavar man så?). Jag kommer nog fota dessa utomhus på dagen i skuggan av vårsolen. Jag kanske också fotar blommorna inomhus med studioblixtar. Till vissa bilder kommer jag använda ett blått filter för att få en kall blå ton över bilderna. Ljusmätningen kommer ske med en extern ljusmätare. Jag undrar om någon har några tips vid användingen av denna omtalade, nästan ökända film. Jag undrar också om ni tycker jag ska använda UV filter om jag fotar blommorna utomhus.
MvH Eric
Jag ska närbilder på en rosa ros och en orange garbara (stavar man så?). Jag kommer nog fota dessa utomhus på dagen i skuggan av vårsolen. Jag kanske också fotar blommorna inomhus med studioblixtar. Till vissa bilder kommer jag använda ett blått filter för att få en kall blå ton över bilderna. Ljusmätningen kommer ske med en extern ljusmätare. Jag undrar om någon har några tips vid användingen av denna omtalade, nästan ökända film. Jag undrar också om ni tycker jag ska använda UV filter om jag fotar blommorna utomhus.
MvH Eric