Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji Velvia

Produkter
(logga in för att koppla)

EricSthlm

Avslutat medlemskap
Jag hade tänkt imorgon fota med Velvia. Jag har aldrig tidigare använt mig av denna film. Jag har mest använt Fuji Provia 100F och Kodak VS. Jag har hört mycket om denna film, både bra och dåligt. Vissa säger att den ger färgstick och är svårexponerad osv. Man blir nästan rädd att använda denna film. Men jag tänker prova den. Andledningen till varför jag ska prova den är egentligen för att Kodak VS var slut i fotobutiken, och jag behöver en färgstark film tills imorgon. :)
Jag ska närbilder på en rosa ros och en orange garbara (stavar man så?). Jag kommer nog fota dessa utomhus på dagen i skuggan av vårsolen. Jag kanske också fotar blommorna inomhus med studioblixtar. Till vissa bilder kommer jag använda ett blått filter för att få en kall blå ton över bilderna. Ljusmätningen kommer ske med en extern ljusmätare. Jag undrar om någon har några tips vid användingen av denna omtalade, nästan ökända film. Jag undrar också om ni tycker jag ska använda UV filter om jag fotar blommorna utomhus.

MvH Eric

Hej

du har rätt i att Velvian är en svår film.. rätt hanterad så ger den dock oöverträffat resultat.

Jag kommer fortfarande ihåg chocken då jag la upp Velvia första gången på ljusbordet.. vilka färger o skärpa.

Velvia är inte bra i sol o hårda kontraster. I skugga kan den sota igen. Den blir också lätt blå i skugga. Exponeringar över 60 sek rekommenderas ej av Fuji pga magenta stick.

Se till att ha mjukt ljus, inte för varmt. slöjad sol, ljust mulet tycker jag är bäst.

Exponeringskontrollera noga då den är känslig för felexp. Jag körde den sista på 40asa i kameran och exp kompenserade med + 1 - +1.5 ev vid 30sek->

Lycka till.
Johan

hmmmmmmmmm....
ok så jag ska inte använda en tid längre än 60?
hmm e filmen verkligen så svår exponerad?
jag vet att jag vill ha en bländare mellan 2,8 - 11. någonstans där imellan hade jag tänkt ligga.
nä jag hade inte tänkt fota i direkt solljus.
tror du velvian funkar bra med studioblixtar?

Jag kan inget om Velvian, men vad UV-Filtret anbelangar så skulle jag skippa det.
Att det filtrerar bort UV-ljus behöver man inte bry sig om, det gör linserna/coatingen så bra själv (Om du har en hyffsat modern kamera).

Däremot så får du två glasytor till som ljuset ska passera, och därmed större risk för allehanda obehagliga fenomen, såsom flares och liknande.

UV-filtret använder man mest för att skydda frontlinsen på objektivet, men ska du fota blommor så är risken att stöta objektivet i nåt ganska minimal, eller? :)

/Mvh Christoffer

Inget att oroa sig för. Om du tidigare använt Provia så är det bara att plåta på. Jämnt diffust ljus och stativ. Noggrann ljusmätning och det kan inte gå fel!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar