ANNONS
Annons

Fuji S2 pro

Produkter
(logga in för att koppla)

adsten

Aktiv medlem
Hej!

Vill kolla med de utav er som har eller haft S2 pro i sin ägo. Har vid flera av mina jobb fått förlita mig på min F5:a då min S2:a ej kunnat fokusera tillräckligt snabbt och skarpt. Vad jag menar är ex. som idag (modevisning=catwalk) inte speciellt snabbt men ändå rörelse. Provade både en äldre 80-200/2,8 samt en nyuthämtad 70-200/2,8 Af-s. Med och utan blixt. Samma resultat på båda. Bilderna blir välexponerade men ej skarpa

Är Af motorn på denna modell (F80, D100 samt S2:an) för svag för kunna veva runt dessa objektiv?

Är det fler än jag som haft motsvarande erfarenheter.

Kanske dags för en service.

Bästa hälsningar

Får du bilderna skarpa med autofokus på stillastående motiv?
Min kamera ville först inte när den var ny fokusera riktigt rätt. Skärpan låg hela tiden lite framför. Detta åtgärdade dock fuji utan problem samma dag som jag lämnade in den.

Kan det vara någon av inställningarna i kameran som har med autofokusen att göra. Jag kan det inte men har för mig att man kunde ställa in lite vart man ville ha skärpan, typ största delen av motivet eller liknande. (kanske är jag uta och cyklar...)

Min kamera tar de flesta bilder i skärpa även om det är rörelse.

Hoppas någon som kan mer svarar.
Lycka till.
w

Hej,
Har en S2:a och ett Nikon 80-200/2.8 D, och jag har inga problem med att fokusera snabbt. Plåtar då och då bl.a fotboll, och det är inga problem.
Jag har den då oftast på "C", men har användt "S" oxå. Dock låser jag fokuseringsavståndet mellan 3 meter och oändligt, annars får autofokusen jobba som f-n när den inte direkt hittar något att fokusera.

// Conny

Jag kan förstå att det kanske kan gå lite segt med ett "vanligt" 80-200, men af-s gluggen har vad jag vet en egen fokusmotor och borde på så vis inte vara beroende av eventuell motor i huset. Men jag tycker mitt 80-200/2.8 funkar helt okej att fånga rörelser med cont-af på min D70 (tillexempel barn som gungar, hundar som springer). Kanske är en defekt kamera?

connyM skrev:
Hej,
Har en S2:a och ett Nikon 80-200/2.8 D, och jag har inga problem med att fokusera snabbt. Plåtar då och då bl.a fotboll, och det är inga problem.
Jag har den då oftast på "C", men har användt "S" oxå. Dock låser jag fokuseringsavståndet mellan 3 meter och oändligt, annars får autofokusen jobba som f-n när den inte direkt hittar något att fokusera.

// Conny

Det var visst väldigt länge sedan någon skrev i den här tråden! Men jag hoppas ni finns kvar! :)

Är lite nyfiken på det där med att låsa fokuseringsavståndet inom ett visst område. Hur funkar det? Hur gör man?

M.V.H Johan Runesson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar