Annons

Fuji S Pro DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)
Hehe..

Nej då Gomer, ingen kritik från mej.
Jag vet inte mer enn Fuji Sverige; och det är lite......
Jag vet att priset är sänkt med 25% I England, för 1. leverans.
Jag vet att jag har frågat Fuji varför. Jag vet at Fuji ikke vet vad dom skall svara :))

Rena såp-opran.
Inte står jag med mössan i handen; det är ju kallt ute.
God hälg! Erik J
 
Vad är HU?

Gomer skrev:
Erik
I den tråden jag klev in pratade man Fuji S5, eftersom jag hade lite tips runt HU som rörde S3

Hej Gomer!
Känner mej som ett pucko men måste fråga Dig.
Kan du för en novis (Och snart S5pro fotograf) berätta vad HU är?

Har Du haft möjlighet att testa Fujis nya RP teknik (Real photo)?

Hur upplevde Du kameran gentimot D200? ger den bättre klös i färgerna? Jag hade tidigare en S2 pro gillade verkligen bilkvaliten men inte ergonomin i kameradesignen.

På måndag kommer min efterlängtade S5!!! jippie!

tack för en trevlig tråd.
mvh
Daniel
 
Hej Daniel
HU står för Fujis egen råfilskonverterare Hyper Utility. Fram t.om. S3 är det den enda konverteraren som stött det utökade omfånget (så vitt jag vet, rätta mig om ni vet något annat)
Den följer inte med kameran utan köps separat.
Ett ganska tråkigt, i mina ögon "japanskt" gränssnitt som vi varit hänvisade till.

Fotografen Jan Hejra har funnits i den inre kretsen runt utvecklingen av Lightroom.
Jag vet att han skickade en råfil från S5:an för snart två månader sedan till Adobe.
Enligt Janne skall råfilskonverteraren i Lightroom och CS3 stödja S5:ans dynamiska omfång fullt ut. Jag trort när jag sert.
Vi kan ju alltid fråga honom när Adobe kör lanseringen på Lightroom, Janne kommer att vara på scenen.

Blev klart konfunderad när du frågade om Real Phototekniken??? Är det något jag missat? Hade aldrig hört talas om begreppet.
Fick lov att ringa och fråga på stört.
Tekniken står för Fujis koncepttänk runt digital bild. Du kan läsa mer på den engelska sidan
http://www.fujifilm.co.uk/digital/
Klicka på den gröna rutan ner till vänster.

Har bara fingrat på kameran vid ett par tillfällen och plåtat en timme med den, svårt att säga. Fuji har utökat lägena för filmsimulering från 2 till 5, har inte kört så mycket med dom i S3:an men det skall bli kul att testa. Kanske hittar man sin digitala Velvia och Reala direkt ut från kameran

Jag ser även jag fram emot nya kameror!
Ha det
G
 
Hej,
Eftersom detta är en som jag hoppas allmän diskussion rörande Fuji DSLR (jättebra) så kanske man får hänga på med en objektivfråga. Jag har en S2 och tänker skaffa ett nytt objaktiv. Vad jag är ute efter är ett nytt 'reseobjektiv' med stort zoomomfång och skakreducering men framför allt med bra bildkvalitet. Har funderingar på Sigmas nya 18-200 med OS eller eller Nikons dito. Jag antar att båda dessa går ihop med S2 och senare med S5.
Nikon och Sigma utan OS har ju varit ute ett tag. Har någon erfarenhet av dessa? Plus och minus. Är bildkvaliteten i klass med, eller nära, kortare zoomar som 24-70 och 70-200? Vilka? Hur lång är leveranstiden?

/Bengt
 
Re: Hehe..

fujicanon skrev:
Nej då Gomer, ingen kritik från mej.
Jag vet inte mer enn Fuji Sverige; och det är lite......
Jag vet att priset är sänkt med 25% I England, för 1. leverans.
Jag vet att jag har frågat Fuji varför. Jag vet at Fuji ikke vet vad dom skall svara :))

Rena såp-opran.
Inte står jag med mössan i handen; det är ju kallt ute.
God hälg! Erik J

gjorde en snabb jämförelse mellan warehouse express och cyberphoto,
s5 är 17% dyrare än d200 på warehouse express, (UK)
och
s5 är 19% dyrare än d200 på cyberphoto,
(SE)

£999/£852 = SEK17495/SEK14695 = ca 1,2

så s5 ligger väl inte helt konstigt i pris jämförelsevis,

eller finns S5 billigare än £852 kanske?

om den skall vara dyrare än D200 kan väl diskuteras...
 
BengtCa skrev:
Hej,
Eftersom detta är en som jag hoppas allmän diskussion rörande Fuji DSLR (jättebra) så kanske man får hänga på med en objektivfråga. Jag har en S2 och tänker skaffa ett nytt objaktiv. Vad jag är ute efter är ett nytt 'reseobjektiv' med stort zoomomfång och skakreducering men framför allt med bra bildkvalitet. Har funderingar på Sigmas nya 18-200 med OS eller eller Nikons dito. Jag antar att båda dessa går ihop med S2 och senare med S5.
Nikon och Sigma utan OS har ju varit ute ett tag. Har någon erfarenhet av dessa? Plus och minus. Är bildkvaliteten i klass med, eller nära, kortare zoomar som 24-70 och 70-200? Vilka? Hur lång är leveranstiden?

/Bengt

Ett reseobjektiv gör i dagsläget inte i närheten så trevliga bilder som kortare zoomar. Kantskärpan blir näst intill värdelös. Fokuseringen blir långsammare då det blir ett större omfång vad gäller brännvidden.
Jag skulle sikta på sigma 17-70 2,8-4,5 och 50-150 2,8, små korta grymma gluggar!

/ Gustav
 
Re: Re: Hehe..

cmyk skrev:
gjorde en snabb jämförelse mellan warehouse express och cyberphoto,
Men nåt konstig är det. Första priset på Warehouse Express var £1249,- d.v.s. ca. samma som CyberPhoto. Så sänks priset med 25% till £999,-, medan kunder köar för leverans. Inte gör vel WE detta utan grunn? Nej ant. p.g.a. sänkt innköpspris.
Samma händer i Canada; men inte i USA och Sverige.
Visst är VAT "bara" 17,5% i UK, men det förklarar inte det hela.
Månne klokt att spara SEK4000,- på att handla hos WE?? Eller vänta på att nåt händer här oxå.....
/Erik J

PS. Inte ovanlig att pris ändrar sej, men inta så tidlig, och inte så mycket. DS
 
Senast ändrad:
Nya HU kommer förmodligen inte att lagerföras av några handlare.
Däremot är den beställningsvara och kan beställas hos alla handlare som är ÅF för Fujifilm.
 
Re: Re: Re: Hehe..

fujicanon skrev:
Men nåt konstig är det. Första priset på Warehouse Express var £1249,- d.v.s. ca. samma som CyberPhoto. Så sänks priset med 25% till £999,-, medan kunder köar för leverans. Inte gör vel WE detta utan grunn? Nej ant. p.g.a. sänkt innköpspris.
Samma händer i Canada; men inte i USA och Sverige.
Visst är VAT "bara" 17,5% i UK, men det förklarar inte det hela.
Månne klokt att spara SEK4000,- på att handla hos WE?? Eller vänta på att nåt händer här oxå.....
/Erik J

PS. Inte ovanlig att pris ändrar sej, men inta så tidlig, och inte så mycket. DS

kö? var?
den finns i lager lite varstans nu, här t ex:
http://www.warehouseexpress.com/

antar att dom insåg att £1249, var för högt,
 
Så äntligen!

I torsdags kväll stod dom där. Två snygga lådor med texten S5Pro på.
Underlig känsla efter mer än ett års spekuleranden, S4, Byggd på F6,sensor?
Ja frågorna har varit många.
Har precis börjat fingra lite och läsa engelska manualen, svenska är inte klar ännu.
Åker in till stora staden på bokrea nu.
Tar med S5 med 17-55. Blir det något vettigt lovar jag att lägga ut orörda jpeg på min ftp för avhämtning.
Ha det gott - Alla fujifotografer
 
Enligt löfte

Nu finns det lite provbilder på min ftp.
Direkt från kamera, största jpeg, läge fine.
Lägsta brusreducering (org)
Blandade isotal.
Resten finns ju i exif-filen
OK Susanne du får oxå titta ;-))

ftp://[email protected]
login = mapp22mapp
 
Gomer!

Hur låter Ditt utlåtande om kameran? Stog den pall för Dina krav? vad säger du om brusigheten i bilerna? Acceptabelt, bra eller mer än väntat?

Tack för bilderna!
-Min kamera anländer för test på Måndag- :eek:)

Vänligen,
Fotograf Daniel Gustafsson
 
Re: Enligt löfte

Gomer skrev:
Nu finns det lite provbilder på min ftp.
Direkt från kamera, största jpeg, läge fine.
Lägsta brusreducering (org)
Blandade isotal.
Resten finns ju i exif-filen
OK Susanne du får oxå titta ;-))

ftp://[email protected]
login = mapp22mapp

MMMMMM. ser bra ut.
Men har själv tyvärr fått skjuta fram mitt inköp av "godbiten".
Men jag hoppas du har lust att dela med dej lite mer smakprov.
// Conny
 
Självklart
Ser fram emot att köra de olika filmsimuleringarna lite mer kontrollerat.
Kommer nog att köra lite mindre bildfiler så det blir hanterbart att ladda ner.
Återkommer i ärendet.
G
 
Det ser vi fram emot. Det tog lite tid att dra ner filerna via 3-g nätet :eek:) Men å andra sidan, den som väntar på något gott... Bilderna var verkligen grymma!

/Daniel
 
Re: Enligt löfte

Gomer skrev:
Nu finns det lite provbilder på min ftp.
Direkt från kamera, största jpeg, läge fine.
Lägsta brusreducering (org)
Blandade isotal.
Resten finns ju i exif-filen
OK Susanne du får oxå titta ;-))

ftp://[email protected]
login = mapp22mapp

tackar!

ser riktigt bra ut,

du råkar inte ha nån RAW-fil du kan lägga ut?
gärna ISO1600,
=)
 
Daniel
För tidigt att säga något. Körde ju nu med lägsta brusreduceringen. Det finns en knapp i nya HU3 där man kan välja två lägen på bruset.
Susanne
Vet inte vad du gör för fel. Klicka på länken, logga in och klicka på respektive bild så skall dom dyka upp på skärmen. Dom är STORA! 24x36 cm i 300 ppi.
G
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.