Annons

fuji finepix

Produkter
(logga in för att koppla)
Fuji finepix är inte en kamera, det är det namn som i princip alla digitalkameror från Fuji har. Efter namnet kommer ett modellnummer som talar om vilken kamera det är.

Överlag har jag varit rätt nöjd de jag haft, största nackdelen för mig har varit att de inte haft så stora möjligheter till egna inställningar men det är inte nödvändigtvis en nackdel för andra så länge kameran fungerar bra utan specialinställningar.

Re: finepix

Dennis_Persson skrev:
sorry ja glömde nr s5000 är de. är de en bra kamera tycker du? var kan man hitta tester och sånt med den?

Är säkert en prisvärd kamera. Kanske inte för ett proffs men väl för en amatör. Hade själv den absolut första Finepixen, den hette nått på 4, kanske 4700, och den var trevlig att fota med. Med tanke på att det har hänt MYCKET sen dess så är det nog ett bra val. I mitt album har jag en bild tagen med den kameran "CubaGirl".

Jag hadde en s5000, Har sålt den för att köpa en 300d.

Jag tycker det var en mkt trevlig kamera. Bra inställningsmöjligheter.. Jag sålde min för 2600 med ganska mkt tillbehör. Med mindre tillbehör kan du nog pruta ner en till 2000 kr iaf. Och för det priset är det en väldigt trevlig kamera.

Perfekt om man vill kunna påverka bilderna lite mer än med en kompakt men ändå inte lägga ut pengar på en system kamera.

MvH Andreas

dumbo skrev:
hellre köpa en S5500 som har betydligt bättre bildkvalitet.

Sambon har en S5500. Den är väldigt bra på blixtbilder inomhus och även på bilder i dåligt ljus (inte så brusig på högre ISO). Den är dock rätt kass på att hantera starkt ljus - den överexponerer lätt och hud blir ofta ful/dålig/onaturlig. Den har överlag väldigt mättade färgtoner i bilderna, ibland lätt övermättade. Den verkar skärpa och mecka med bilderna rätt mycket i kameran, ska man efterbehandla bilderna är det nog bäst att köra RAW. Den är snabb, snygg och trevlig att hålla - men menysystemet är inte jättebra. Rätt utrymmeskrävande.

dl_4711 skrev:
Sambon har en S5500. Den är väldigt bra på blixtbilder inomhus och även på bilder i dåligt ljus (inte så brusig på högre ISO). Den är dock rätt kass på att hantera starkt ljus - den överexponerer lätt och hud blir ofta ful/dålig/onaturlig. Den har överlag väldigt mättade färgtoner i bilderna, ibland lätt övermättade. Den verkar skärpa och mecka med bilderna rätt mycket i kameran, ska man efterbehandla bilderna är det nog bäst att köra RAW. Den är snabb, snygg och trevlig att hålla - men menysystemet är inte jättebra. Rätt utrymmeskrävande.

Här är ett exempel på det kassa solljuset. Det som jag är mest nöjd med är bilder tagna inomhus med den inbyggda blixten. Sån otrolig skillnad mot tex den coolpix vi hade förut. Ergonomin är super. Jag tycker inte menyerna är så knasiga dock=) Ja den är lite stor och klumpig för att fara en kompakt, särskilt ifall man låter filteradeptern sitta på. Jag ångrar inte att jag köpt kameran, är på det hela taget nöjd (kanske inte superdupernöjd men den är helt ok förtillfället). Tror jag gav ca 2800 för den på pixass.de. Det kanske tom va mindre...

mvh *sambon*

Bilagor

• tobias_o_fanny_utsnitt_400.jpg
    tobias_o_fanny_utsnitt_400.jpg
    16.3 KB · Visningar: 232
tack för alla svar

nu är de så att ja är en dunder ny amatör och har en s5000 redan ska lära mig fotta och sen byta upp mig när ekonomin är oki för de. tycker de är dunder roligt att fotta .. ja fottar de mesta, barnen hunden naturen saker händelser mm. massor skoj,.. tack för all hjälp här. denna sidan ska ja blir mer medlem på. mvh.D

s5000

har köpt en s5000 nyligen bra kamera tycker jag har tagit mkt bra bilder med den än så länge
lite svårt med manuela intställningar tycker jag bara men det är ändå en bra kamera

tack för svaret

tack för svaret, ja håller med kameran är kanon bra. fina bilder men massor inställningar man behöver lära sig. därför går ja in på denna sidan, såg att de fanns kurser här. de ska bli roligt att lära sig mer och mer om fotto. mvh. Dennis

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar