Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji finepix f30, överhypad?

Produkter
(logga in för att koppla)

tobiasra

Medlem
Jag hade hört extremt mycket positiva åsikter om denna kamera och kunde inte tro att den skulle vara annat än rena himmelriket ("Best digital camera 2006 !!!") . Visst, hög-iso läget ÄR väldigt trevligt. Men jag ställer mig frågande till vissa saker, saker som nog gör att den kan anses som direkt olämplig som point&shoot, något jag sett att den verkligen _lovprisas_ som i flertalet recensioner.

#1: Autofokusen. Vore inte korrekt beteende om AF:en inte kan låsa vara att göra bländaröppningen pytteliten och ställa skärpan vid cirka 1.5 meter eller så. Det här tycks inte kameran göra, fokusen tycks istället hamna någonstans slumpmässigt.

#2: Exponeringen. Varför utnyttjar inte kameran sin höga ISO för att bara lätta upp bilden lite med en svag blixt, istället för att BÅDE dra upp ISO och bränna av en ashård blixt som ofta bleker ut folks ansikten och ger den typiska tråkiga "blixtskuggeffekten" ? Ofta får jag ställa ner exponeringen på -1EV eller mer...

#3: Kameran marknadsförs med högt isotal men jag ställer mig frågande till om sensorn verkligen är så mycket bättre än andra P/S kameror. Bilderna ser väldigt utblekta och "målade" ut vid ISO 1600/3200 pga brusreduceringsagoritmen. Faktum är att jag tror (obekräftat) att en bild från många andra kameror som gör ISO 1600 brusigt skulle ge närmast likvärdiga resultat om man kör bilden genom exempelvis Imagenomic Noiseware.

#4: Inte en jättestor grej kanske - men kameran syns inte som en flyttbar disk i något äldre än Windows Vista. "Flyttbar disk" är standardbeteendet för kanske 95% av alla kameror nuförtiden. Varför förväntas man då använda fujis gulliga mjukvara för att överföra bilder via nån konstig standard som heter "PTP". Oerhört användarovänligt. Jag brukar använda mina kameror som kombinerade "USB-minnen" och väntade mig givetvis att det skulle gå med denna också men icke.


Fyra saker att tänka på eller har jag fått ett måndagsexemplar? F30 ägare håller ni med?


EDIT: Hmm, jag hittade nu en sida som håller med om en del av det jag säger och hur man ska ta sig runt det.

http://www.pbase.com/arn/fuji_f30

MVH // Tobias
 
Senast ändrad:
Hoppsan då.

Kameran syntes visst utan drivrutiner även i Windows XP, men som en kameraenhet i "Den här datorn". Därmed är problem #4 löst, även om jag själv föredrar att kameror syns som flyttbara diskar.

#1 tycks nu vara löst, uppdaterade till firmware 1.02, det står dock inget om sådana förbättringar så kameran kanske bara var lite galen igår :)
 
Hej på dig.

Den är lite speciell Fujin det håller jag med om. För att få maximalt ut den måste man labba lite manuellt med inställningarna och det är ju inte direkt vad man förväntar sig av en kompakt.

Jag har provat mig igenom en hel del kompakter och jag anser npg att Fujin är den överlägset bästa rent bildmässigt men den är en katastrof hanteringsmässigt.

Bland annat för att den blåser upp ISOn onödigt högt alldeles för tidigt.

I dagsljus så tycker jag oxå att den är lika bra som alla andra eller faktiskt sämre för att den är så pass krånglig att använda. Däremot i sämre ljus är den fantastisk. På iso 1600 har den mindre brus än min tidigare Olympus hade på iso 200-400.

Som sagt med lite labborerande så ger den fantastiska bilder. Bra mycket bättre än konkurrenterna...
 
Först måste jag tillstå att jag har en F11, dock är den mycket lik F30 fast något sämre (lite mer brus, lite sämre användargränssnitt, ingen autISO med begränsning "uppåt", lite större, etc. Svar på:

1) Vågar inte uttala mig då jag har en F11, men F11 upplever jag fokuserar ovanligt bra för att vara en kompakt.

2) Välj ISO manuellt istället. Då reglerar du hur ljus du vill ha bakgrunden i inomhusporträtt

3) Det går säkert att brusreducera andra kameors bilder med andra mjukvaror, men skärpan i bilderna är redan borta så du får förmodligen ett sämre resultat.

4) F11 dyker upp som en enhet i Microsoft XP. Det gör säkert F30 också...


Däremot stör jag mig på andra saker än du på kameran (F11):

A) Mycket korkad medöljande programvara. Det blir istort sett omöjligt att hitta runt bland bilderna. Här kör jag istället Casios webbläsar-baserade mjukvara som datumsorterar bilderna mycket smart.

B) Ingen riktningssensor. Jag orkar personligen inte vrida varje bild. Sådan rudimentär egenskap ska lösas automatiskt.

C) Korkat användargränssnitt. Dock är det något bättre på F30 men fortfarande inte lika bra såsom t.ex. hos Casio.

D) Otroligt seg att bläddra mellan bilderna. På t.ex. Casio kan man bläddra cirka 10 bilder per sekund villket gör att man snabbt kan scrolla runt på minneskortet och hitta rätt bild.

E) Lite märkligt utformad "tonkurva"; bilderna klipper skarpt i högdagrarna. med "gråa" mellantoner.

Vad jag tycker är bra: Skärpa, lågt brus, mkt bra batteritid, bra automatisk färgtemperatur.


Jag skrev en lite korttest. Om intresse finnes kan jag leta fram länken.
 
Mankan G skrev:
jag anser npg att Fujin är den överlägset bästa rent bildmässigt men den är en katastrof hanteringsmässigt.
Ungefär så upplever jag min F30 också. jag älskar den dock idag för att jag med den kan göra sååå mycket mer än vad jag nånsin kunnat göra med en kompakt, krävs dock en del "fipplande" för att få till det & jag skulle aldrig rekommendera den till en familjefotograf som bara vill ha en "sikta & skjutkamera".

Nu har jag dock kört den i tvättmaskinen så nu är den inte så bra:)

//Larsa
 
Men precis. Det blir bra bilder, men bäst om man fipplar lite först. Fast jag skulle inte kalla det en "katastrof", lite krångel bara.

Det som irriterar mig mest är att den har en sån övertro på sin egen förmåga vid höga iso och glatt drar upp iso-talet även när det inte behövs, tex när man använder blixten. Men om man undviker autoläget och lär sig hur den funkar så att man kan kompensera för vissa egenheter så blir det imponerande bra tycker jag. Till skillnad från Tobias tycker jag också att den är väldigt bra på blixtbilder inomhus, mycket mjukare och snyggare än med min pojkväns Canon A95 tex. Men jag har inte testat så mycket, det är inte nåt jag använder speciellt ofta.

Den har ju också andra goda sidor; den är snabb, och så har den en fantastisk batteritid, inte oviktigt eftersom jag har den som fickkamera och inte alltid kommer ihåg att kolla laddningen.

Men som sagt, en riktigt lämplig sikta och skjutkamera är det inte. Jag gillar min skarpt och är mer än nöjd med de bilder jag får ut ur den, men jag brukar inte rekommendera den till andra som bara vill ha en bra kompakt.

/Pia

PS. Larsa, jag har ett UV-hus till min också, det kanske kunde va nåt för dig? :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.