Annons

Frysa rörelse i studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tesslagirl

Aktiv medlem
Hej

Hur fryser jag rörelser i studio? Har tiden inställt på 1/125 sekund och rörelser blir suddiga. Har jag för stor bländare?
 
För att kunna ge ett bra svar så krävs lite mer uppgifter. Vad är det du skall frysa, vad har du för ljus osv. 1/125 är inte speciellt kort tid för att frysa en rörelse, sen beror det som sagt på vad det är som skall frysas.
 
Hej!

Rörelser fryser du genom att ha kortare slutartid. Om 1/125 inte räcker får du alltså testa ännu kortare (och ev. kompensera med mer ljus i studion och/eller lägre bländartal och/eller högre ISO).

Lycka till!

Eric
 
Om du minskar bländaren och låter blixten sköta jobbet så bör det gå bättre. Om du har relativt stor bländare så kommer ev. lampor och annat bakgrundsljus lysa upp tillräckligt för att dina 1/125 ska släppa in ljus och göra bilden suddigare. Testa bländare 11 eller mindre, och dra på effekten på blixten istället. Ev. kan du testa med att korta ner tiden till 1/160 eller t.o.m. 1/200 beroende på vilken synktid kameran klarar av. Men det borde vara marginell skillnad i sammanhanget
 
Ser du till att tid och bländare är tillräckligt små så att omgivande ljus ger så lite inverkan på exponeringen som möjligt fryser du rörelsen med studioblixtarna. Då beror det på hur snabbt dom laddar ur.
Räkna med att blixtens brintid/3 är att jämföra med slutartiden. Har du en brintid på 1/800s (D-lite4 tex) så motsvarar det en slutartid på ca 1/300s.. Detta har jag läst mig till så kan inte garantera att man ska tänka så.
/Matte
 
Om du tar ett kort utan blixtarna och bilden blir helt svart så påverkar inget annat ljus bilden. Om så är fallet så är blixtens brinntid för lång. Vissa blixtar får en snabbare brinntid om man sänker styrkan på dom.

Om du fotar med lampljus eller blandat lamp och blixtljus så kan det vara slutartiden som är för lång.

Men som sagt. Är det bara blixtljus som påverkar bilden så spelar slutartiden ingen roll
 
1/160 gör att jag får svart längst ner i bilden. Dessutom vill jag ha stor bländare, gissar att kombinationen rörelse, stor bländare och studio + blixtar är svårt att uppnå utan suddiga bilder eller?
 
1/160 gör att jag får svart längst ner i bilden. Dessutom vill jag ha stor bländare, gissar att kombinationen rörelse, stor bländare och studio + blixtar är svårt att uppnå utan suddiga bilder eller?

Om du kan stänga ute allt annat ljus förutom blixtarna och har ett nd-filter så är det inte svårt att uppnå sålänge dina studioblixtar inte har för lång brinntid. Slutartiden behöver du som sagt isåfall inte bry dig om, sätt den på 1/100 så slipper du det mörka i nederdel av bilden.
 
Låter som din kamera inte klarar av 1/160 synktid. Vad har du för kamera + blixtar? Blir lättare att svara då...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.