Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frysa klar is.

Produkter
(logga in för att koppla)

F.Malvefors

Avslutat medlemskap
Har ett fotoprojekt på gång där jag skulle behöva frysa riktigt klar genomskinlig is. Någon som har tips om detta att ge mig?

Vad jag förstått är det föroreningar i vattnet som ger det vita i isen, har därför provat med batterivatten som gav ett något klarare resultat men inte klart nog.

Lönar det sig att försöka filtrera vattnet ytterligare, skall det kanske vara vamrt vatten för att försöka göra frysprocessen långsammare?

Jag trodde det var luft i vattnet som man vill bli av med. Men hur man blir av med den vet jag inte.

Koka vattnet först - frys det och ta sedan tillbaka det upp till bara någon grad minus och fota. Fyskall is är vitare.

var inte igår som jag läste fysik så rätta mig om jag har fel. Men dels kan man låta vattnet stå, till sist blir det bara det syret som vattnet kan hålla vid den givna temperaturen kvar.

problemet är väl när du fryser vattnet, för när vattnet blir kallare kan det inte hålla lika mycket syre, men jag antar att det fryser så snabbt att syret inte hinner "smita" utan det ser grumligt ut.

För att undvika detta kan du kanske försöka kyla ner vattnat långsammare. ställ det först i kylen för att senare sätta in det i frysen. eller lägga isbitar i vattnet, kolla att det blir 0 grader, vänta till isen precis smält för att sen ställa in det i frysen, då borde vattnet i princip ligga på nollan när det åker in. ev om du inte har mycket mat i frysen kan du sätta den på lägsta efekt så den inte fryser lika snabbt.

tja.. ingen fysiker och tyvärr inten pedagog, så det blir inte bättre än så här :)

/Kalle

Jag såg det på Mythbusters nån gång när man testade att göra "brännglas" av is. För att få riktigt klar is så ska den "skaka". Man använde en maskin som rörde sig med mycket små rörelser ganska snabbt fram och tillbaka vilket reslulterade i mycket klar is.

En ismakin fryser vatten innefrån och ut vilket ger klar is.
Medan om man fryser ned vatten i kuber så fryser vattnet från ytan och in, vilket bevarar syret i vattnet och det blir oklart.

En ismakin fryser vatten innefrån och ut vilket ger klar is.
Medan om man fryser ned vatten i kuber så fryser vattnet från ytan och in, vilket bevarar syret i vattnet och det blir oklart.

Nej så är det inte, även om frysmekaniken från en ismaskin verkar på insidan om en isbit. En ismaskin fryser isen från endast ett håll och då blir isen klar. Fryser man is från flera håll så passar inte molekylerna mot varandra där de möts. Att frysa från ett håll är nyckeln till klar is.Den klara is man bygger isskulpturer med är ett annat exempel. Där sågar man isblock ur en sjö och den isen är naturligtvis frusen från endast ett håll. När man kokar isen händer något, troligen att molekylerna "skakas om" och blir flyktigare så att de lättare passar samman, men detta vet jag inte hur det funkar säkert.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar