Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fruktjuice i 20D - katastrof

Produkter
(logga in för att koppla)

Madeleine 377

Aktiv medlem
Jaha, nu har jag lyckats med konststycket att fa fruktjuice pa och foljdaktligen inuti min 20D... Nagra droppar rackte for att kameran inte ska fungera langre. Hurra!

Displayen funkar. Knappen for att fa upp blixten och blixten sjalv ar ok. Menyknapparna (meny, info, playback, etc) ar stendoda. Knappen for lyse i displayen fungerar, resten (ISO, WB etc) funkar inte. Nar jag satter igang kameran stalls autofokus in och jag kan trycka av en gang. Efter det gar det inte att trycka av en gang till. Sensorn ar ok.

Tog ut batterier och minneskort och har forsiktigt rengort knappar med en tops indrankt T-sprit, torkat kameran med harfon och latit den lufttorkat.

Nagon som rakat ut for nagot liknande, snalla skriv hur ni gick tillvaga. Har nagon lyckats fa igang kameran igen?

Det som oroar mig ar att vatskan som kom i kameran faktiskt ar en sockerlosning - det maste ju vara varre an vanligt vatten?

Tack pa forhand. Halsningar Madeleine
 
Ar det bara Canon som kan fixa det, eller tror ni att en lokal fotoreparator kan laga kameran. Ar i Frankrike just nu och har ingen lust att skicka kameran till Canon France. Servicenivan ar inget vidare, jag vet av erfarenhet da jag varit i kontakt med dem tidigare...

Buuu
 
Det är nog bäst att skicka in den till Canon, lite riskabelt att lämna in den till nån hemmasnickare.

Socker är värre än vanligt vatten då det har en tendens att klibba ihop små mikrobrytare, tryckknappar och annat. Men det borde inte skada kameran, det är nog bara att plocka isär allt och rengöra brytarna.
 
jag spillde en öl på min 10D. lämnade in den på canons centralservice i stockholm. dom kunde inte göra något, så dom skicka den vidare till någon expert i göteborg. tog 1 månad sen ringde dom upp och sa att dom skrotat kameran.

jahap.
 
sockret i juicen kan aldrig vara lätt att få bort från all elektronik i kameran, frågan är hur mycket det är att göra, När du har möjlighet så prata med en verkstad och fråga.
Min kamera lyckades ta sig igenom både champagne och öl på ett studentflak, den mådde inte så bra i början, men nu fungerar den som den ska, förutom att några knappar är lite sega ibland.
 
Tack for era svar. Jo, det ar nog bast att kontakta Canon direkt. Far ringa dem imorgon, enligt uppgift fran den lokala forsaljaren tar det 4 veckor. Jag har verkligen ingen lust att vara utan kameran sa lange...

Hur 17 kan jag vara sa klantig?!
 
Duschade min OM2:a i mjölk (späckt 2 liters). Jag torkade av och fotade vidare utan problem.

Man kanske ska sälja det moderna och gå tillbaks till manuella anolga kameror, dom tål ju trots allt en del misshandel.
Detta hjälper ju tyvärr inte dig, men är ganska kul att tänka på när folk t o m frågar om man vågar ha kameran ute p g a fukt, kondens mm.

hoppas det löser sig.
 
Min erfarenhet av kameror och vätskor är följande:

Man spiller öl/annan dryck på kameran. Kameran verkar död. Ajaj vad illa, men det är väl värt ett försök iallafall..

Torka bort den vätska som finns(så mycket som möjligt) plocka ur alla lösa delar, låt torka.

Sätt ihop alla delar, funkar den? Om inte, vänta några dagar/veckor, sätt in nya batterier, börja fota.

Det har funkat för mig, trots att kameran inte fungerat har den återupplivats, varje gång. Detta gäller även mobiltelefoner.
 
Sa har gick det till slut

Sa har gick det till slut for min 20D - efter flera dagar pa tork sa fungerade den fortfarande inte och jag skickade in den till Canon i Paris den 3 februari. Jag ringde innan och fick till svar att jag skulle fa rakna med atminstone 4 veckor.

Till min forvaning sa horde Canon av sig redan nu i mandags och sa att hade skickats till mig. Jag har den nu framfor mig, och kan ni tanka er att de har bytt ut den helt och hallet - pa garantin. Sa 30 euro fraktkostnad och 10 dagar och en ny 20D ar hur denna historia slutade.

Halsningar Madeleine
 
Det låter ju helt fantastiskt!

Innebär det att Canon anser att en 20D ska tåla att få juice hälld över sig :)

Undrar var gränsen går?
Tappad i saltvatten, överkörd av lastbil..

Nä skojar bara, men du har haft flyt här Madeleine, Grattis.
 
Har du allriskförsäkring?

I så fall är det ju bara att anmäla skadan till försäkringsbolaget och köpa dig en ny kamera.

Det borde inte vara så krångligt även om du är utomlands just nu.
 
Dajo skrev:
Har du allriskförsäkring?

I så fall är det ju bara att anmäla skadan till försäkringsbolaget och köpa dig en ny kamera.

Det borde inte vara så krångligt även om du är utomlands just nu.

Eeehh??

Har du läst Madeleines inlägg från idag?

Sa har gick det till slut for min 20D - efter flera dagar pa tork sa fungerade den fortfarande inte och jag skickade in den till Canon i Paris den 3 februari. Jag ringde innan och fick till svar att jag skulle fa rakna med atminstone 4 veckor.

Till min forvaning sa horde Canon av sig redan nu i mandags och sa att hade skickats till mig. Jag har den nu framfor mig, och kan ni tanka er att de har bytt ut den helt och hallet - pa garantin. Sa 30 euro fraktkostnad och 10 dagar och en ny 20D ar hur denna historia slutade.
 
Måste helt klart ge en eloge till Canon France. Hade det gått via Canon Sverige. Så kan jag från säkra källor tala om att du troligen hade fått ett skratt tillbaka. Hade en kamera om pajade ihop i Malaysia pga av luftfuktigheten där ner. Hans Wahlströms svar (han är ansvarig för garanti frågor på Canon Sverige), var att om jag var så jäkla dum att jag tog med mig kameran till ett sådant land, så kunde jag faktiskt skylla mig själv. :eek:/

Jag kan även påtala att det är många försäkringsbolag som vill stämma Canon, med tanke på att det är dom som i regel får ersätta kamerorna när Hans sätter sig på tvären.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.