Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frontfokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Dannegr

Aktiv medlem
Tja...
Exprimenterade lite idag eftersom misstankar på felfokuserande kamera funnits(a550)
Fota på bl. 2,8 med mitt tamron 17-50
Alla utom den mittersta fokuspunkten fokuserar rätt. Den mittersta fronfokuserar !?!
Borde det inte vara samma på alla punkter.?
Vad händer om man rättar till det?Bakfokuserar kameran då på restarenade punkter????
Vad göra?

Jag har tyvärr ingen aning om vad man kan göra, men jag har en följdfråga.

jag har inte upplevt några problem alls, men eftersom detta med felfokus har diskuterats en hel del på senaste tiden, både på kameror och objektiv, så tänkte jag undersöka hur det ligger till med mina kameror och objektiv.

Hur gör man?
Vilket är det effektivaste sättet att kontrollera detta på?

/Mats

På min kamera ´märker man det enkelt. Som idag fotade jag med bl.2,8 på en gul kon som stod i gräset ca 5 m bort .Siktade hela tiden på konen och kollade av direkt i kameran var fokus satt ,klockrent en bra bit framför konen i gräset. Dock då ,som jag sa innan, så blev fokus rätt när jag använde mig av de övriga fokupunkterna i kameran( dom som inte är korslagda väl?!?)

Av kanske 10 tagna kort på konen med mittersta fokuspunkten blev inte en enda rätt !!! Alla satt framför.

Är det inte så att den mittersta punkten skall ge exaktast fokus??

...nej...jag får skicka in kameran en gång för alla...Assist workshop i Linköping är väl det som gäller.

Det är bara att skicka den på garantiservice om du misstänker fokuskrångel.... Tar 2 veckor ca.. Så har du sedan ett kamerahus du vet stämmer..

Här är Sonys serviceverkstad..
http://www.insidertv.se/

Edit. Kamerorna skickas nog vidare från serviceverkstäderna ner till Ungern där Sony har avancerad utrustning för justeringar utav kameror på nån fabrik där.. Så har skett då min A700 strulade..Sådan utrustning finns inte i Sverige vad jag vet... Slut edit.

Men jag vill också säga att jag ofta kan det vara objektiven som strular. Kanske du skall testa nått annat objektiv och se om det gör samma sak..?

Senast ändrad:
Faktum är ju att jag har bråkat med detta en tid och skickade in objektiv på service 2 ggr.
Som du kanske vet så bytte jag mitt tamron 70-200 för att det var svårt att fota med bl. 2,8 (hade inne detta objektiv på service)

Skaffade då ett sony 70-300 4,5-5,6 och allt har varit ganska bra (troligtvis pga att den börjar först på 4,5 , svårare märka frontfokus då)

Men nu när jag varit ute med ett 2,8 objektiv så tror jag trots allt det är kameran!!!

Men det här med att det är olika på de olika fokuspunkterna tycker jag är konstigt.?!

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto