Annons

Frontfokus, nu vet jag vad som är dåligt med 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm...jag har ju precis kommit ett steg närmare inköp av en 70-200 glugg. Avvaktar med spänning Björns återrapport efter besök i affären.
 
Har lagt upp en testbild i fullt format. Den föreställer ett antal VHS kassett fordral som står uppradade med sin egen tjocklek som skillnad i djupled. Har markerat fokuspunkten med ett kryss. Taget vid 200 mm f2,8, läge Av och den mittersta fokuspunkten, one shot, spegeluppfällning och stabilt stativ kopplat till fästet på objektivet. Utlöst med fjärrkontroll. Avstånd till motivet ca 5 meter.
http://www.sorkin.se/frontfokus/storfrontfokus.jpg
 
Har du räknat med att själva fokussensorn dels är större än punkten i sökaren och dessutom kanske inte är helt perfekt intrimmad med hur den ser ut i sökaren heller?

Vet att det har funnits folk som haft problem med det. Se länken som Peter Bivesand postade.
http://md.co.za/d70/focus21.pdf
 
Nu har jag varit till fotoaffären med två av mina testbilder och det var inget snack om annat än att det förelåg ett problem. Status är nu att jag får byta ut gluggen mot en ny, helt ny direkt från importören. Skulle få den nya på Tisdag.
Känner mig nöjd med den hanteringen av problemet för tillfället och får återkomma här och berätta huruvida det löste problemet eller inte när jag vet.
 
AF verkar ibland funka så

När man ser fotbollskillen så skulle nog jag ha gjort på samma sätt som AF:en.

Om mittpunkten var riktad mot han svarta tröja så skulle det vara väldigt svårt att hitta en plats att fokusera på, i ställetk kollar man snabbt av området i närheten och hittar hans hand, lås fokus och skicka meddelandet till processorn att det är klart, bränn av bilden !
 
Jag hade frontfokus på min 300D med Canons 50mm 1.8. Kameran justerades på garantin av Canon service, och nu fungerar den bra.
Detta verkar inte vara något ovanligt problem, killen som tog emot kameran sa att de får in en hel del kameror för justering. Lite konstigt, kameran är ju ganska dyr och borde vara riktigt justerad från fabrik tycker man.
 
Kameran ja, men efter din optik. Det finns en del fall där vissa objektiv kan fungera på ett hus men inte på ett annat, men andra objektiv fungerar perfekt på båda.

Canon brukar kunna göra det bästa jobbet om man skickar in både optiken och kameran. Så de kan kalibrera båda delarna.
 
Jag har nu gått igenom bilder jag tagit med 300D och den gluggen och funderar faktiskt på om den frontfokuserat lite hela tiden men att det blivit mer uppenbart med nya huset. En del av dom tidigare bilderna tyder faktiskt på det. Tittar man på fotbollskillarna i fokus så ser man ofta gräs med skärpa framfö men direkt bakom blir det oskarpt.
På 300D hade man inget föjande autofokus vilket medför att man fokuserar lite innan kortet tas. På dom bilder som blivit bra där är ofta motivet på väg mot kameran.
Hur som helst får jag en ny och hjälper inte det så blir det till att hitta på något annat.
Vet inte vilka som kör detta på 350D, funderar på att lämna tillbaka kameran för en 20D men den kostar det dubbla.
För mig är det kameran som är ett komplement till gluggen för att göra den rättvisa, utan att dom fungerar tillsammans är båda värdelösa för mig.
 
Det objektivet "skall" ju fungera lika bra på en 350D som en 20D (eller vilken Eos som helst för den delen). Jag tror många köper 350D i stället för 20D för att få råd med bättre och/eller fler objektiv, och då är det ju kul om det fungerar som tänkt.

Sedan kan ju sådant här få en att ledsna på kameran, och då kan man ju vilja byta ändå. Det är mycket svårare att ta bra bilder om man inte har förtroende för den utrustning man använder.

/Anders
 
Problem med 50/1.8 till 350D

Jag har misstänkt framfokus när jag använder mitt 50/1.8 tillsammans med min 350D. Jag testade lite mer noggrant idag och det blir absolut framfokus.

Jag har köpt mitt kamerahus på Scandinavian photo och mitt objektiv på Expert. Jag antar att det är de jag köpt huset av som jag ska vända mig till. Eller kanske till Canon direkt? Nån som har erfarenhter?
 

Bilagor

  • image_0415.jpg
    image_0415.jpg
    41.5 KB · Visningar: 1,005
Re: Problem med 50/1.8 till 350D

winsthen skrev:
Jag har misstänkt framfokus när jag använder mitt 50/1.8 tillsammans med min 350D. Jag testade lite mer noggrant idag och det blir absolut framfokus.

Jag har köpt mitt kamerahus på Scandinavian photo och mitt objektiv på Expert. Jag antar att det är de jag köpt huset av som jag ska vända mig till. Eller kanske till Canon direkt? Nån som har erfarenhter?


har du tagit med eller utan blixt?
ska testa min tänkte jag
/Rogge
 
Det är ju flera som har haft dåliga erfarenheter av 50/1.8 och frontfokusering. Är det inte samma frontfokus med dina andra objektiv så är det nog 50:an som behöver bytas eller justeras.

Har själv Canon 200/2.8L och ett Sigma 18-50/2.8 och båda fokuserar riktigt bra.

Flera har ju klagat på att sigmat inte är skarpt på 2.8. Jag upplever det som riktigt skarpt på full bländare. Här när jag testade AF på pappret, såg man fibrerna i pappret vid 100% corp.
Här är 350D med Sigmat på 50mm/f2.8 :
 

Bilagor

  • _mg_3256.jpg
    _mg_3256.jpg
    46.2 KB · Visningar: 907
Nu har jag tagit bilder hela helgen med mitt 24-70 och 350D. Har också ställt upp testriggar och i dom liger fokus rätt. Dock tycker jag att autofokusen missar alltför ofta och det retar mig. Kan inte lita på den här kameran på samma sätt som jag kunde med 300D. Vet inte om jag fått ett måndagsexemplar eller om det är så med 350D att dom funkar bäst med sin kitglugg som jag inte har. Den verkar behöva betydligt mycket mer kontrast för att autofokusera rätt än min gamla kamera.
 
Här är min test med den där testkartan, gäller Sigma 70-200 satt till 200mm f2,8 på min 350D. tycker den visar samma sak som mina andra tester.
.
frontfokus.jpg

Testade också i 70 mm läget och där låg också fokus långt fram men det var inte lika påtagligt. Kunde dock inte fota tillräckligt nära i 70mm pga närgränsen.
Mitt Sigma 24-70 2,8 låg bra i fokus med en dragning mot bakfokus, dock med mittlinjen väl i fokus.
 
Hmm, tycker du inte fått någon skärpa alls i bilden. Dock ser jag att den såkallade skärpan ligger runt 20. Har du tillräckligt med ljus när du låter kameran fokusera?

Har du använt stativ och spegeluppfällning? Använd blixt i manuellt läge och sätt slutartid till 1/200.

350D och Canon 200 2.8L:
 

Bilagor

  • _mg_3266.jpg
    _mg_3266.jpg
    46.3 KB · Visningar: 787
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.