Advertisement

Annons

Frontfokus, nu vet jag vad som är dåligt med 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Just den bilden är tagen i glödlampsljus så den är inte av prima kvalitet. Ändå visar den på samma sak som alla mina andra testbilder tagna i dagsljus, med intern blixt och med extern blixt. Hela fokusområdet ligger framför fokuseringspunkten.
 
BugEyes skrev:
Just den bilden är tagen i glödlampsljus så den är inte av prima kvalitet. Ändå visar den på samma sak som alla mina andra testbilder tagna i dagsljus, med intern blixt och med extern blixt. Hela fokusområdet ligger framför fokuseringspunkten.

Låter som en garantireparation på objektivet. Om du nu har testat med andra objektiv för att verifiera att det inte är kameran som "frontar". Hör med din återförsäljare.
 
s60761 skrev:
Låter som en garantireparation på objektivet. Om du nu har testat med andra objektiv för att verifiera att det inte är kameran som "frontar". Hör med din återförsäljare.
Det är gjort, förstår att du inte orkar läsa hela tråden. Får ett nytt objektiv i morgon tisdag så får vi se om det löser problemet.
 
Vilket är bäst? Att korrigera kameran eller gluggarna. Går det på garantin kan man ju bortse från att det blir billigare att korrigera kameran.

Måste det inte var bättre att korrigera gluggarna? Det är väl troligt att man har kvar sina favoritobjektiv under många många år?

Beror väl iofs på om problemet kvarstår med alla digitala hus framöver.
 
Svårt att se att gluggarna ska behöva korrigeras när dom funkade perfekt på förra kameran (300D).
Jag tänker inte korrigera kameran heller, lämnar nog tillbaka den och tar en 20D i stället och hoppas att den är bättre.
 
(samma inlägg som i min andra tråd)
Nu har jag bytt kamera och är 20D ägare i stället, känns bättre för mig med den kameran.
Har precis hunnit testa fokuseringen med nya kameran på det där testpappret. Fokusproblemen kvarstår med 70-200an på precis samma sätt som på 350D så det är uppenbarligen fel på gluggen. Får ny glugg och hoppas det löser problemet.
Borde vara goda nyheter för 350D ägare att det inte är ett generellt problem i den kombinationen.
 
50mm + 350D

Jag pratade idag med en canonkille som var i Mölndal på scandinavianphoto. Han sa att de alltid justerade objektivet och gjorde inget i kameran.En justering skulle ta ca 3 veckor vilket jag tyckte var lååång tid att vara utan kameran. Men jag hade inte så mycket val utan har nu lämnat in den och hoppas den kommer innan hultsfredsfestivalen(16-18juni)
 
Godsmack skrev:
Dags att ändra rubriken då kanske? ;)
Går det?
Hur som helst är det inte bara jag som har fokusproblem, läst om det här och på internationella siter och ofta gäller det 350D men också 20D och gluggar som "funkat förut". Min 24-70 verkar fokusera exaktare med 20D och nu får jag skarpa bilder igen med det i alla fall. Men det som gav upphov till rubriken berodde inte på 350D utan på min 70-200 glugg. Min nya skulle ha kommit idag men nu får jag vänta någon dag till. Det var bra att jag inte bytte både hus och glugg samtidigt för då hade vi inte vetat med säkerhet i vilken ände felet låg.
 
Om du använder mittenpunkten så finns det faktiskt en skillnad mellan kamerorna.

20D går in i HP(High-Precision) läge på mittenpunken när du använder optik med F/2.8 eller bättre. Det är samma typ av korssensor på mittenpunkten i 20D som HP-korssensorerna i 1D-serien. Skillnaden ligger i att i HP läge ska tydligen focus ligga inom 33% av DOF, mendas i lågprecisionsläge ska focus ligga inom 100% av DOF. 100% av DOF kan faktisk vara en ganska god sträcka när allt kommer omkring.
 
Damocles skrev:
Om du använder mittenpunkten så finns det faktiskt en skillnad mellan kamerorna.

20D går in i HP(High-Precision) läge på mittenpunken när du använder optik med F/2.8 eller bättre. Det är samma typ av korssensor på mittenpunkten i 20D som HP-korssensorerna i 1D-serien. Skillnaden ligger i att i HP läge ska tydligen focus ligga inom 33% av DOF, mendas i lågprecisionsläge ska focus ligga inom 100% av DOF. 100% av DOF kan faktisk vara en ganska god sträcka när allt kommer omkring.

Det stämmer precis med mina observationer från mina första tester igår. Har hållit på att fotografera det där testpappret igen med min 24-70 2.8.
Med 20D ligger fokuspunkten alltid väldigt centralt i DOF medan det fluktuerade mer på 350D med tendens mot bakfokus oftast. Min 70-200 ligger dock åt pipan på båda husen.
 
BugEyes skrev:
Det stämmer precis med mina observationer från mina första tester igår. Har hållit på att fotografera det där testpappret igen med min 24-70 2.8.
Med 20D ligger fokuspunkten alltid väldigt centralt i DOF medan det fluktuerade mer på 350D med tendens mot bakfokus oftast. Min 70-200 ligger dock åt pipan på båda husen.

Gör som jag.. Sälj Sigmat och köp ett Canon 70-200/2,8 med IS !! De borde fungera bättre :)
 
StudioG skrev:
Gör som jag.. Sälj Sigmat och köp ett Canon 70-200/2,8 med IS !! De borde fungera bättre :)
Det borde ju fungera bra men är 11000:- dyrare och det har jag inte råd med. Sigmat är sprillans nytt och fixar dom inte så det funkar som det ska får dom ta tillbaka det. Då köper jag nog Canons men utan IS.
 
BugEyes skrev:
Det borde ju fungera bra men är 11000:- dyrare och det har jag inte råd med. Sigmat är sprillans nytt och fixar dom inte så det funkar som det ska får dom ta tillbaka det. Då köper jag nog Canons men utan IS.

Jo precis.. Det är ju en viss prisskillnad. Ja hade också tänkt köpa Canons utan IS men man köper ju inte nya objektiv varje dag så ja satar på IS nu. Så ska ev en polare ta hem ett 300/2.8 IS USM i slutet på Juni åt mej. Han åker över till USA !!
 
Canons L gluggar är fina, jag har ett 70-200 4L till låns just nu och det fokuserar precis varje gång. Behöver dock 2,8 för att det ska funka bra till det jag köper det för, ishockey. Men just nu när det inte är säsong för det är 4L gluggen perfekt.
 
BugEyes skrev:
Canons L gluggar är fina, jag har ett 70-200 4L till låns just nu och det fokuserar precis varje gång. Behöver dock 2,8 för att det ska funka bra till det jag köper det för, ishockey. Men just nu när det inte är säsong för det är 4L gluggen perfekt.

Jasså. Låter toppen.. Om allt går vägen får jag mitt Canon 70-200/2.8 IS på Freda.. Ja fotar ju också Ishockey Innebandy osv..
 
Då var man lycklig ägare till Canon EF 70-200/2,8 L IS USM !! Hoppas någon vill köpa mitt Sigma 70-200 nu + 1,4 teleconverter..
 
StudioG skrev:
Då var man lycklig ägare till Canon EF 70-200/2,8 L IS USM !! Hoppas någon vill köpa mitt Sigma 70-200 nu + 1,4 teleconverter..

Hade erbjudandet kommit om 2 år hade jag slagit till direkt :) Men än så länge får man sitta å darra av habegär.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.