Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frontfokus...felvisande test???

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Har hittills försökt bortförklara eventuell oskärpa med handhavandefel, men börjar misstänka viss frontfokusering med kombinationen 350D + 100-300/4,0.

Alltför ofta hamnar fokusen framför motivet, så det är väl dags att börja testa...

Visst, old story och många andra trådar...MEN...

Det jag undrar över är om testet med det "test chart" som nämns i flera trådar (http://md.co.za/d70/focus21.pdf) verkligen är rättvisande? Testet som går ut på att man fotar ett testpapper i 45 graders vinkel.

Om fokussensorerna (el vad de heter?) använder större områden än fokuspunkterna man ser i sökaren (är det så?), hur ska man då veta var autofokusen "tar"?

Om sensorerna är större än vad som syns i sökaren borde väl resultatet alltid bli fronfokusering om man fotar på något i vinkel, testchartet i detta fall? Om fokus ställs in på det som är närmast i det område som sensorerna använder, vill säga...

Tillräckligt tydligt förklarat???

Eller tänker jag fel?
 
Senast ändrad:
Sensorerna fokuserar på det enda som de har att fokusera på, i det här fallet en grov svart linje. Det där fokuspappret är gjort så att du inte har något annat i närheten av sensorerna så de ska inte kunna ta fel.

EDIT: Läste din post igen. Sensorerna kan alltså INTE fokusera på ingenting, dvs på "det vita" framför strecket.

EDIT2: Dessutom, säg att de finns något att fokusera på över hela AF-sensor-arean så beror det ändå på vart objektivet är fokuserat innanautofokusen aktiveras. Är det bakom fokuspunkten kan det lika gärna bli bakfokus.

Samspelet mellan objektiv o kamera är väldigt .. delikat kan man minst säga.
 
Senast ändrad:
Hmmm...jag insåg det när jag fortsatte läsa på länken jag skrev i frågan... Viktigt alltså att området runt det svarta strecket är tillräckligt stort.

Tack för svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.