** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egen mattskiva

Produkter
(logga in för att koppla)
När det gäller tejpen så är skärpedjupet kort. Jag är oklar över om det är själva tejpen som är matt, eller om det är klistret.

Att dokumenttejp är matt lär vara en följd av att den är skrivbar med blyerts så mattheten måste vara på tejpens ovansida.

Ett bra sätt att bilda sig en god uppfattning om hur olika ytor fungerar som mattskivor (tillsammans med höga ljusstyrkor) är att lysa genom dem med en laserpekare och se hur ljuset då sprids. Ytterligare information får man om man vrider pekaren i olika vinklar mot ytan och ser om det matterade ljuset då ändrar riktning eller inte. Om ljusets ritningsinformation helt försvinner så kommer ljuset efter passagen genom mattskivan vara oberoende av om vi på den andra sidan riktat laserpekaren vinkelrätt mot mattskivan eller i mycket sned vinkel (detta är det teoretiska idealet, men extremt släpljus är lite "overkill" för våra behov eftersom det är ont om f/0,5-gluggar:) Det räcker långt om rimligt mycket ljus skickas ut i mattskivenormalens riktning om vi håller laserpekaren säg 20 grader snett eller så (motsvarar vinklarna för ljuset som kommer från bländarranden från ett f/1,4-objektiv).

Hur eller hur så är det lärorikt att testa detta för att se olikheter mellan olika matteringsmetoder.

En annan klassisk variant är förresten vanligt smörpapper:) Det blir naturligtvis groteskt "grovkornigt" men vad gäller skärpeinställning med ljusstarka objektiv ändå ett klart fall framåt jämfört med moderna sökarskivor avsedda för att ge ljusa sökarbilder på teleläget med den billigaste kitzoomen (det bli märkbart mörkare redan mellan f/1,4-f/1,7 och sedan blir det bara bättre, d.v.s. mörkare:). Det är underligt att tillverkarna inte verkar vilja att vi ska köpa dyra och ljusstarka objektiv!

En annan sak som eventuellt kan ställa till det lite grann är glas- eller plastskivans tjocklek i förhållande till materialets brytningsindex. Att skivan görs med exakt samma tjocklek som originalskivan är alltså ingen garanti för att slippa "shimsa".

Bra initiativ för övrigt, ska bli intressant att följa dina experiment.
 
Att dokumenttejp är matt lär vara en följd av att den är skrivbar med blyerts så mattheten måste vara på tejpens ovansida.

OK, det vissta jag inte. Då är ju helt klart matteringen riktigt tunn.

Ett bra sätt att bilda sig en god uppfattning om hur olika ytor fungerar som mattskivor (tillsammans med höga ljusstyrkor) är att lysa genom dem med en laserpekare och se hur ljuset då sprids.

Får fixa batterier till en av mina gamla pekare. Låter som en bra metod. Själv brukar jag bara gå in i ett mörkt rum och hålla ett objektiv framför, riktat ut genom dörren in i ett belyst rum. Testade den nya matteringen så igår kväll, och det såg väldigt bra ut.

En annan klassisk variant är förresten vanligt smörpapper:)

Jag har en rulle rispapper liggande någonstans som jag tänkt testa. Jag räknar inte med att det funkar ens med F1.4, men måste testas.

En annan sak som eventuellt kan ställa till det lite grann är glas- eller plastskivans tjocklek i förhållande till materialets brytningsindex.

Du menar att den sträcka ljuset färdas blir en aning längre iom att strålgången inte blir helt rak, och den avvikande riktningen blir längre ju tjockare glas? Den är lurig eftersom ju ljuset kommer i många olika vinklar, och det innebär ju också att ju tjockare glas desto suddigare bild. Jag använde 1mm glas, för det var vad jag hade hemma.

Jag hade ett besläktat problem för många år sedan när jag fick problem med min skärm för att kopiera smalfilm till video. Tänkte mig inte för utan putsade spegeln med fönsterputs, varpå den blev helt förstörd. Satte in en vanlig glasspegel istället, och det blev riktigt uselt. Ljuset träffar ju spegeln i ca 45 grader, och en del ljus studsade en gång, annat två gånger, för att inte tala om att olika färger bröts olika. Fich gå och köpe en ny plastspegel med den reflekterande ytan på utsidan.

Bra initiativ för övrigt, ska bli intressant att följa dina experiment.
Det kommer fortsatta rapporter, jag tror mycket på etsningen jag gjorde igår, Hoppas hinna skära till några mattskivor ikväll.
 
Du menar att den sträcka ljuset färdas blir en aning längre iom att strålgången inte blir helt rak, och den avvikande riktningen blir längre ju tjockare glas? Den är lurig eftersom ju ljuset kommer i många olika vinklar, och det innebär ju också att ju tjockare glas desto suddigare bild. Jag använde 1mm glas, för det var vad jag hade hemma.

Suddigare behöver det inte bli (vi struntar i att dispersionen i en riktigt tjock skiva ger lite färgfel). Jag menade bara att om en skiva med brytningsindex 1,5 är 1,6 mm tjock så ska en skiva med brytningsindex 1,6 bara vara 1,5 mm. Så länge produkten av glasskivans brytningsindex och dess tjocklek är större än motsvarande för originalskivan går det ju att shimsa, värre är det om det är tvärtom.

Jag skulle dock råda dig till att strunta i detta tills vidare, får du bara till en bra etsningsmetodik är det ett mindre problem att hitta rätt glastjocklek och göra om det likadant om det skulle behövas.
 
Dokumenttejp lär vara antingen genomgående icke-genomskinlig eller åtminstone dubbelsidigt matt. Om man betänker att sidan som är mot klistret till är treatad, antagligen med ozon-oxidering eller elektro-kappillering för att klistret ska fästa på denna sida men inte på "uppsidan" så inser man att matteringen bör gå ganska djupt. Klistret i sig självt är också ganska matt.

Jag har själv funderat på att gjuta fast på en matt OPET/PET eller mylarfilm på en glasskiva, men jag har inte hittat något klister som både är helt glasklart, och som fäster på både glas och plast utan att förstöra strukturen i plasten...

Vad gör man inte när man har tråkigt... :) Det är roligare än att dammsuga iaf, även om dammsugningen egentligen borde stå högre på "behövs göras"-listan än en mattskiva till... :)
 
Blev inget skärande igår, men efter att ha testat på en störra bit glas (2mm) nu ikväll skar jag ut tre mattskivor ur det jag etsade häromkvällen.

Första mattskivan slipade jag ner lite för mycket, så den gick inte att fästa ordentligt. med mattskiva nummer två gick det bättre. Jag upptäckte dock att glaset är aningen tunnare än orginalskivorna, så fjädrarna pressar det inte riktigt dikt an mot prismat, skall schimsa till lite eller böja ut fjädrarna lite. Bilden blir suddig vilket tyder på att avståndet är lite fel, men genom att ställa dioptrijusteringen max åt höger så får jag skärpa på skivan, och vilken upplevelse det är. Nu är det ju mörkt, testade lite i köket under lysrören, och dessutom satte jag bara på ett 2.8-objektiv, men bilden bara poppar fram när skärpan ligger rätt. Matteringen fungerar som små mikroprismor, så man ser matteringen ända till bilden kommer istället. Får jag bara till avståndet så tror jag den här typen av hemgjord mattskiva mäter sig med vilken proffsmodell som helst. Ser fram mot att testa lite i dagsljus och då skall jag sätta på ett 1.4 och se hur fel skärpan ligger. Höll kameran upp och ner och gjorde en test med 2.8 och vad jag kunde se från förstoringen i kameran låg skärpan riktigt, men har inte testat i datorn ännu, väntar med det tills skivan sitter stabilare.

Testade att slipa två glas med kiselkarbid (korn 600) igår. Jag har inte skurit till några mattskivor från dem, men testat genom att hålla objektiv framför. Jag bedömer att de slipade och de etsade är i det närmaste identiska. Det är enklare att få en jämn yta med etsningen så jag satsar nog på det.

Det här börjar bli riktigt kul. Kanske skall man börja med svensk tillverkning av mattskivor :)
 
Senast ändrad:
Har hunnit fota lite med mattskivan i dagsljus idag, och det funkar perfekt. Äntligen kan man lägga skärpan där man vill ha den och inte se världen i bländare 4. Jag körde med mitt 100/2.8 idag (det är så skönt och så skarpt), så jag har fortfarande inte testat att skärpan på F1.4 ligger exakt rätt, med på 2.8 ligger den perfekt även på så lite som en meter.
 
Var det en av de nya etsade du provade nu då? Har du hunnit skära en av de "slipade"?

Grattis... :)
Skulle varit kul om du kunde hitta en likadan kamera till med orginalskivan i så att du kunde direktjämfört...!
 
Slipa fungerar inte så bra eftersom jag arbetar med rätt små glasbitar från början, slipmedlet smiter över kanterna och det blir bara slipat i mitten. När jag studerat de slipade och de etsade med objektiv bakom upplever jag att de är likvärdiga i ljusstyrka och skärpa, men det är ju inte direkt någon vetenskaplig jämförelse. Tanken är att jag skall göra lite olika skivor och sedan mäta ljusstyrkan med min S308 för att jämföra ljusstyrkan.

Mattskivan jag använde idag var en etsad variant jag gjorde häromdagen. Sökaren blir ju betydligt mörkare än med de moderna plastskivorna, men med dem kan man ju inte se var skärpan hamnar, och det är ju det man har en sökare till. Just nu sitter skivan i min K10, men funderar på om jag skall sätta en i K20 istället/också.

Jag har tillgång till liknande kameror (K10 och K20 är identiska vad gäller sökare). Det enda negativa jag sett är som sagt var att sökaren blir mörkare. Jag förväntar mig också vissa exponeringsfel eftersom den nya skivan har ett linjärare beteende, men det har jag inte hunnit testa igenom ännu. Fotade på maxbländare idag. Förvånande nog behövde jag inte exponeringskompensera så mycket, klarade mig bra med -0.5, jag hade räknat med -1 kanske -1.5.

Jag skall etsa lite flera skivor med olika matteringsgrad och jämföra. Bl.a. vill jag göra en ultraljus med knappt något mattering alls för att se om det överhuvud taget fungerar. Jag misstänker att bilden helt kommer att dränkas i bakgrundsljus. Vill också djupetsa en skiva och se vad det ger.

En annan fördel med att ha byggt dessa skivor är att man varit tvungen att mecka runt rätt rejält i kameran. Jag har jobbat en del med mattskvieverktyg och en del med pincetter, men även direkt med fingrarna. mattskivehållaren och spegeln har blivit utsatta för en hel del plåga, men inga problem alls. Sakerna är robustare än man kan tro. Blir mattskivan kladdig torkar jag bara av den med T-sprit :)
 
På det här viset får ni bara en mattskiva. Det är ganska svårt att ställa skärpan utan snittbild eller mikroprismor. Jag köpte för ett par år sedan en komplett mattskiva med snittbild till k10 från en kille i Kina. Den hade han skurit till av en mattskiva från en äldre Pentaxkamera och det fungerar alldeles utmärkt. Har svårt att tänka mig att vara utan den.

Hittade detta inlägg angående detta:
http://www.youtube.com/watch?v=LjYw62ne0Fk
 
Köpa går ju alltid, men då vore det ju inte Gör det själv :)

Så här långt har jag inte saknat snittbilden, men jag har använt objektiv som är skarpa på full öppning. Skall testa med FA50/1.4 härnäst, den är ju väldigt mjuk på full öppning, så då får vi se hur det går.

Snittbild går ju knappast att få till själv, såvida man inte kan limma några sneda glasbitar på framsidan som ger någon sådan effekt?
Eftersom redan hela skivan beter sig en aning som mikroprismor funderar jag på om man genom att maska ett område och slipa eller etsa längre kan skapa en grövre struktur som skulle kunna få till mikroprismaeffekt. Kanske kan man krossa glas till små smulor som limmas fast? Jag har inte hunnit fundera så mycket kring detta ännu eftersom jag som sagt än så länge är väldigt nöjd med hur det fungerar.

Om någon redan tänkt och har några idéer till fokuseringshjälpmedel man ev skulle kunna bygga själv på sin skiva får ni gärna tipsa.

Att det går utmärkt att rita på den matta ytan, till och med med blyerts har jag redan upptäckt, blir enkelt att göra rutmönster om man vill och hittar en tillräckligt tunn penna, alternativt ritsa med något riktigt vasst och hårt.
 
Nu har jag även testat att slipa några skivor. Den kiselkarbid jag hade med korn 600 fungerade utmärkt. Jag tycker ytan blir lite grövre än den etsade, vilket gör att det är lite enklare att fokusera tycker jag, men skall utreda detta mer. Det var enklare att få till en jämn mattering med slipmetoden än med etsmetoden, även om jag även lyckats etsa fram jämna ytor.

Igår monterades jag en slipad skiva i min K20 (med M28/2.8 påsatt samt en liten M100/2.8 i benfickan) som fick följa med vid sidan om på en fototur med två K-7 som huvudkameror. K20 var dessutom inställd på JPG och svartvitt, och med kameran inbyggda filter, t.ex. IR, orange, blått etc..

K20 blev den mest använda kameran på resan. Manuell fokus är ett rent nöje med en riktig mattskiva. Ibland är belysningen för dålig och kontrasterna för små, men då kan man alltid ta hjälp av AF i kameran genom att trycka på AF knappen och få ett blipp när kameran är överens med mig :)

Visst skulle det vara användbart ibland att ha snittbild eller mikroprismor, men inte tillräckligt för att jag skall springa och köpa något, detta funkar tillräckligt bra.
 

Bilagor

  • 20090912-_PX26604-1-2.jpg
    20090912-_PX26604-1-2.jpg
    59.9 KB · Visningar: 130
Känns skivan som mörkare på en F/2.8? Prova en väldigt snabb överpolering av den slipade ytan med en blötad trasa och en bra dutt med antingen 2000-korn slip eller Autosol... :) Det är viktigt att man känner att inte trasan i sig självt går i ytan för hårt, det ska finnas tillräckligt med slipmedel imellan för att den ska "glida" ovanpå. Detta fungerar bara på slipade glas, inte på etsade. Det är mycket lättare på glas, jag har själv kasserat ett antal PMMA-plast prototyper genom att råka trycka till för hårt på enstaka ställen och göra skivan "flammig"... :-/

Prisma kan vara svårt - de måste ju sänkas i ytan så att punkten där mittpunkterna (i höjd) på kilarna ligger i nivå med den matterade ytan. Annars kommer prismat och mattytan säga olika saker... :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar