Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frontfocus med 350D ?

Produkter
(logga in för att koppla)

horcoff

Aktiv medlem
Jag har haft in kameran till Centralservice i Stockholm(fel på alla icke canon objektiv tyckte de) och Cannon RCC i Göteborg och de skulle flytta fram fokus men jag kan inte märka någon skillnad.(går det att ändra fokus på 350D börjar jag undra ?).Ville att de flyttade fram 5-6 cm på avstånd 1-1,5 m cirka.
Skärpedjupet ligger på målet och framför till 90% av fallen (även bra och bakfocus) och vid ett porträtt så kan näsan vara skarp men inte ögonen om ni förstår vad jag menar.(sikta på halsen först för att få det bra)
Det är genomgående tendens på alla objektiv, Canons som övriga.
Jag har testat två andra 350D med samma resultat??.
Testade med 30D och då gick alla mina objektiv bra för det huset låg längre fram.
Testade inte Sigman
Tamronen var till Tyskland i flera månader med samma resultat som när den for iväg(gick perfekt med 30D det lilla jag han testa, har ingen i min närhet att stämma av med)
På zoomobjetiven är det mera front i vidvinkel läget men så kanske det är.
Sigman i Macro-läge är den som går bra.?
Canons 70-200, där frontar den i 70 läget men går för det mesta bra i 200 läget.

Det kanske är så att det inte är bättre med AF`n i 350D?

Har funderingar på att köpa en 30D om den skulle vara bättre.


Objektiv jag använder;

Tamron Af SP28-75/2,8D DI IF XR
Tokina AT-X 12-24mm F4 PRO DX
Canon EF 50mm f/1.8 II
Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG APO Zoom Macro Super
Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6
Canon EF 70-200mm f/4L IS USM



Länk till testtavlan jag använt:

http://www.canon-dslr.com/Canon_Jan05/Canon_SLR_Focus_Test.htm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.