Annons

Frilansfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funderade länge på det där med frilansfotograf..vad det betyder egentligen.

Jag tolkade (kom fram till) det så att det beyder att man tar uppdrag mot betalning och att man kan garantera en hög kvalitet på resultatet.

Eftersom jag tar en hel del betalda uppdrag och även säljer en hel del bilder så beslöt jag mig för att kalla mig frilansfotograf..men eftersom det "bara" är en bisyssla och inte ett yrke, så kan jag absolut inte kalla mig för yrkesfotograf.

Så ser jag på det iaf.

sagan skrev:
Jag funderade länge på det där med frilansfotograf..vad det betyder egentligen.

Jag tolkade (kom fram till) det så att det beyder att man tar uppdrag mot betalning och att man kan garantera en hög kvalitet på resultatet.

Eftersom jag tar en hel del betalda uppdrag och även säljer en hel del bilder så beslöt jag mig för att kalla mig frilansfotograf..men eftersom det "bara" är en bisyssla och inte ett yrke, så kan jag absolut inte kalla mig för yrkesfotograf.

Så ser jag på det iaf.

Hallå Sagan!

Jag lärde mig denna härledning till begreppet "freelance" Det kommer från riddartiden och betyder helt enklet "fria lansar" M a o så var det legosoldater som inte tjänade en specifik herre, med dock så var dom yreksversamma. Idag är snarast begreppet "freelnace" bara en apostrof till "yrkes..." och anger väl en större rörlighet inom skrået vilket det nu månde vara.

Semiproffessionell, yrkesfotograf eller freelance, vad spelar det för roll om man dessutom gör något annat för att dryga ut våra surt förvärvade arvoden...

/UGE

ANNONS