fast det är ju skillnad på en förklaring och en ursäkt. man kan förklara ett beteende utan att ursäkta det.
christians antagande var också min första gissning när jag läste i GP, eftersom det stod att han började fota innan räddningspersonalen kommit. man kan tänka sig att någon i affekt tyckt att det var ett hyenaliknande beteende. men då visste ju inte personen som slog att fotografen åkt ut på larmet, som nådde räddningspersonalen samtidigt som honom, alltså visste fotografen att hjälp var på väg och att han inte kunde göra något för de skadade vid den tidpunkten.
men som tidigare nämnts, varför fotografera innan räddningspersonal kommit på plats, när det är de bilderna tidningen vill ha? jag skulle nog väntat tills de kommit, beroende på hur det såg ut hade jag gått fram för att se om det fanns något jag kunde göra medan man väntade på ambulans. det skulle kännas olustigt att fotografera när man inte vet hur allvarlig situationen är, när räddningspersonal kommit vet man ju att de är i goda händer.
man är ju ändå människa främst, fotograf i andra hand. får man hoppas.