Annons

Frilansa 20d

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror att det är du som sätter gränserna...
Vet folk som frilansar med 300 och 350D, samt någon olympus 770 eller liknande...
Som sagt, duger det för dig så duger det

Ähum, vem faan bryr sig om vad som "anses" om saker och ting?? Kan du visa upp bra bilder så skiter förhoppningsvis kunderna i vad de är tagna med... De som bryr sig kan väl vänligen fara åt skogen? :-D

Nja, alltså, ibland kanske bilder ska pushas upp för affischtryck och jag har hört att 20D bara fungerar bra i A4 storlek.
Det är därför jag undrar om bilderna är acceptabla eller inte?

Klart de blir.. 20D har ju t.ex. samma upplösning som 1D MkII (på ett ungefär). Jag har gjort utställningsbilder i 50x70 från min gamla 10D som "bara" har 6MP.

Men du har rätt i att om man hårddrar det, så räcker en ointerpolerad bild från 20D bara till en A4 lite styvt om man räknar i magasintryck (300DPI). Det går 8,4MP på en 20x30 i 300PPI.

Men som sagt, det räcker längre än så.

Jag gör 30x45 ointerpolerat i 200PPI från min 1D MkII

En 3 Mpix Canos EOS D30 fungerade utmärkt för några år sedan. Jag är bombis på att en 300D, 10D, 20D, 350D fungera minst lika bra.

Minns en lite historia som jag fått berättad för mig.

På en dagstidning tävlade fotograferna om vem som kunde få in flest jobb på en rulle. Vinnaren blev den som på en 36 rulle fick in 38 exp och 39 olika jobb. Självklart hade han laddat kameran med minsta möjliga marginal och dessutom fått in två jobb på en exponering. Enligt historien gick det till på följande sätt: Han skulle ta ett porträtt och bad då personen att ställa sig intill en brevlåda, vilken då var det andra jobbet ;-)

Undrar om inte det var samma fotograf som kom till en presskonferans med den något yngre och betydligt nervösare journalisten. - Var har du kameran? Du måste plåta nu, säger journalisten. Varvid fotografen tar upp sin lilla Leica ur fickan på kavajen knäpper en bild och torrt konstaterar - Så nu är jag färdig, vi ses!

Det är inte storleken som avgör, det är hur du använder den!

Användandet av 1D är för att den tåler att användas hårt, den tåler att tappas, den är snabb och upplösningen räcker gott och väl till dagspressen.

Christoffer Glans skrev:
Kan man frilansa med en 20D? Eller anses den för amatör?

Beror väl helt på vad bilderna skall användas till. Om du skall göra bilderna tex i storleken A4 så spelar det ingen roll om du har en miljard pixlar i orginalfilen eftersom man i tryck endast använder sig av (i bästa kvalitet) ett raster på 175 linjer/tum.

Tyvärr kan man stöta på en hel del mindre kunniga personer där ute i mediasverige. Personer som trots sina jobb inte har den blekaste om sakernas tillstånd.

Därför är det inte omöjligt att du kan få höra av någon skön brud eller snubbe att din 20D inte räcker. Men strunta du i dom.

/Joakim

Många mindre lokalredaktioner klarar sig bra med kompaktkameror. 20D duger bra, men 1D och de dyrare är vädertåliga.

20D

Det är fotografen som skapar bilden och inte bara utrustning. 20D anväds av proffs och det är inte priset som bestämmer om det är bra eller dålig camera. tänk att det är objektiven som gör bilden och inte bara cameran. Resten can du fixa visst i photoshop. Du can visst blåsa upp bilderna med låg upplösning till stora affisher om du anlitar camera doktorn i stan eller crimsson tryckeri de har speciala läser skrivare som är magiska. det finns bara 3 i hela sverige. De kostar 5000000

Christoffer Glans skrev:
Kan man frilansa med en 20D? Eller anses den för amatör?

20D är en populär kamera för såväl frilansare som anställda fotografer.

Bildkvaliten är utmärkt och kameran funkar till det mesta.

Många kör 20D till sin telezoom och 1D till 16-35:an.

Den enda egentliga nackdelen är ett det inte finns ljusstarka vidvinklar till kameran.

Jag tycker inte att du ska tveka en sekund på 20D. En begagnad 1D kan vara bra till dagstidningsjobb, men är mycket smalare i övrig frilansverksamhet där det är bättre tryck.

Det är extremt sällan som 5 bilder per sekund upplevs som långsamt. Jag vet pressfotografer som kör 1Ds mark II till allt.

Re: 20D

Jonas_art skrev:
Du can visst blåsa upp bilderna med låg upplösning till stora affisher om du anlitar camera doktorn i stan eller crimsson tryckeri de har speciala läser skrivare som är magiska. det finns bara 3 i hela sverige. De kostar 5000000

Finns dom att köpa på Clas ohlsson? Skulle behöva en sådan...

Finns dom att köpa på Clas ohlsson? Skulle behöva en sådan...

Tror Biltema hade utförsäljning för 98:-

Christoffer. Du fick mig just att undra hur mycket amatör jag är eller om jag borde skämmas eller nåt.. Jag levde på jobb med enkomt en 10d samt en 20d fram till alldeles till nyss. Kunderna har aldrig ställt krav på vad jag använt (och jag minns ärligt talat inte ens om någon frågat det ens heller.) Kamerorna räckte utan tvekan. Det är ju inte dem utan bilden folk köper. (De byttes för att det som de ändå bidrog till skulle varit för tråkigt att skatta bort, utan den orsaken hade de nog räckt längre också..)

ANNONS