Annons

Friläggning av föremål

Produkter
(logga in för att koppla)

Hagfors

Aktiv medlem
Hejsan ! Har varit iväg o fotat några produkter till ett företag. Vi använde helvit bakgrund men skuggor förekommer ju, samt små variationer i ljushet. Jag ska frilägga produkterna är det tänkt och jag har Photoshop CS. Vad rekommenderar ni mig att jag gör på för sätt ? Antar att det finns en hel del olika knep och jag är sugen på att lära mig de bästa sätten ;) Mvh Thomas
 
Det smartaste du kan göra är att ge dig ut på stan och leta efter följande bok:

* The Photoshop CS2 Channels Book – Scott Kelby

Har du sedan tid och vill lära dig mer:

* Photoshop Masking Compositing - Katrin Eismann
 
Ett tips är att skicka bilderna till http://www.clipping-path-asia.com/swedish/index.htm
De ligger i Thailand och drivs av en svensktalande kille som heter Besa. Det är nog det smidigaste och mest pålitliga vi använt oss av på jobbet. Visst frilägger jag själv med olika tekniker, men om man har ett 30-tal produkter som ska friläggas så tar det rätt lång tid. De ligger på ca. 2.80 euro/bild om det är normalfriläggning. Komplicerad friläggning som cyklar (ekrar) är lite dyrare. Kontakta dem för mer information. Sedan kan du lägga på 40kr/bild till slutkund och livet känns mycket enklare ;0)

(De frilägger med banor)
mvh/Ove
 
Tackar för svaren !

Ska prova detta Fluid Mask hade jag tänkt.

Jag har fram till nu suttit o lekt med trollspöet. men det är en aning krånglig och de blir inte helt bra. Oves förslag var bra iofs, fast ja vill ändå lära mig detta.
 
Splanky skrev:
Undra vad personalen har i lön...............
De är snabba och noggranna så de gör nog uppskattningsvis 3-4 bilder/timme per person. Och så är väl lönerna inte att jämföra med svenska löner. De har helt andra kostnader i Thailand så jag gissar att de är förhållandevis välbetalda i Thailänska mått mätt. Dessutom är det gott nog att veta att de gör ett bra hederligt jobb.

mvh/Ove
 
Hagfors skrev:
Hejsan ! Har varit iväg o fotat några produkter till ett företag. Vi använde helvit bakgrund men skuggor förekommer ju, samt små variationer i ljushet. Jag ska frilägga produkterna är det tänkt och jag har Photoshop CS. Vad rekommenderar ni mig att jag gör på för sätt ? Antar att det finns en hel del olika knep och jag är sugen på att lära mig de bästa sätten ;) Mvh Thomas

Kolla på svenska webdesignskolan.com så får du en massa roliga nyttigheter serverade på en blicka.
 
Hagfors skrev:
Tackar för svaren !

Ska prova detta Fluid Mask hade jag tänkt.

Jag har fram till nu suttit o lekt med trollspöet. men det är en aning krånglig och de blir inte helt bra. Oves förslag var bra iofs, fast ja vill ändå lära mig detta.
Glöm trollspöet. Har du inte hört det engelska uttrycket av Magic wand, man kallar den för The Tragic Wand ;0))
Lär dig att använda banor istället.
Men ska du leverera frilagda bilder på proffesionell nivå och inte har kunskapen om att frilägga då är mitt bästa råd att låta någon annan göra det, t ex de jag nämde. I allafall tills du känner att du behärskar det. Om bilderna ska användas av en reklambyrå och de ser att det är taffligt frilaggt då ligger du inte bra till hos din kund. Jag säger det i all välmening eftersom jag jobbar på en reklambyrå och har varit med om situationer där bilderna varit undermåligt frilagda. Det är inte populärt vill jag lova. Det brukar sluta med att du får leverera originalbilden till reklambyrån och så debiterar de din kund för friläggningen.

Men öva på med banor och lycka till.

mvh/Ove
 
Vevo skrev:
De är snabba och noggranna så de gör nog uppskattningsvis 3-4 bilder/timme per person. Och så är väl lönerna inte att jämföra med svenska löner. De har helt andra kostnader i Thailand så jag gissar att de är förhållandevis välbetalda i Thailänska mått mätt. Dessutom är det gott nog att veta att de gör ett bra hederligt jobb.

mvh/Ove

Att de gör ett bra jobb tvivlar jag inte på, men jag gynnar nog företag i detta landet i första hand. Sen tror jag inte de är överbetalde heller.
Men, det är ju en helt annan diskussion och trådämne...
 
Hagfors skrev:
Tackar för svaren !

Ska prova detta Fluid Mask hade jag tänkt.

Jag har fram till nu suttit o lekt med trollspöet. men det är en aning krånglig och de blir inte helt bra. Oves förslag var bra iofs, fast ja vill ändå lära mig detta.

Det är bara att öva....
Till slut får du bra kläm på det.
Funkar också bra då du skall göra bildmontage, men då krävs ofta mer efterarbete med färg och ljuskorrigering.
 
Splanky skrev:
Att de gör ett bra jobb tvivlar jag inte på, men jag gynnar nog företag i detta landet i första hand. Sen tror jag inte de är överbetalde heller.
Men, det är ju en helt annan diskussion och trådämne...
Det finns en svensk som har någon form av samarbete med de jag tipsade om. www.frilagg.se
De har samma priser men om det är svenskar som frilägger det vet jag inget om. Men visst har du rätt, det är en annan tråd och en annan disussion ;0)

mvh/Ove
 
Jag använde trollspöet när jag fotade till detta företag förra gången. Då handlade det bara om en enda produkt och ja hade god tid på mig. Dom blev riktigt nöjda, men nu handlar det om 100 produkter och det är ju bara 24 timmar på ett dygn ;) Tänkte iaf prova Fluidprogrammet som sagt,annars kan de tänkas att jag lejer bort det också. Det är alltså 100 produkter och dom ska minst ha 2 bilder per produkt, så det blir en del.
 
Oj, oj 100 produkter ;0))
Ja det skulle jag aldrig själv sätta mig och frilägga, inte ens fast jag kan det. Det skulle gå iväg direkt. Det finns roligare saker att göra ;0) Numera räknar jag in kostnaden för friläggning redan i offerten, så kunden märker egentligen aldrig av det. Om det tar dig ca 1 timme att frilägga en bild, och du har 100 bilder, då har du att göra ett tag ;0). Nej för böveln, gör dig själv en tjänst och få det gjort inom 24 timmar, tro mig - det är värt det.

mvh/Ove
 
Om det är trixiga grejer som hår, grenar och sånt så brukar jag utgå från kanaler och kontrastförstärkning för friläggningen. Banor funkar dock bra för mer välavgränsade objekt tycker jag.
 
Får fundera lite över om ja ska göra de själv då ;) Det handlar om olika lyftvagnar, som ja fotat med vit bakgrund. Inte så avancerad friläggning kanske, men som sagt, det är många ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.