Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Friläggning av föremål

Produkter
(logga in för att koppla)
Hjärnblödning på gång

Nu e jag här igen !

Friläggning av produkterna är inget problem har jag märkt, iaf inte med de prodikterna som har en färg. Nu är det 4 produkter som är gråa och vita. Bakgrunden är också vit, så det är väldans svårt att få till det. Det blir hackigt osv. Någon som har tips om hur jag snabbt kan få bukt med detta. Det är bara 4 bilder som ska vara klar omgående, helst nyss. Bifogar en bild så ni får ett humm om vad jag håller på med för typ av prylar. OCH , hur funkar det om man skulle ha en blå balgrund ? Tipsa hjärna mig om hur jag ska frilägga dessa gråa föremål. Bilden föreställer min friläggning med vit bakgrund, men de blir hackigt :( .
 

Bilagor

  • dsc_5059.jpg
    dsc_5059.jpg
    52 KB · Visningar: 352
Senast ändrad:
Bättre om du bifogar en bild du har problem med.
Men en lagermask gjord av en kanal är en bra utgångspunkt
Har du blå bakgrund kan du använda Color Range tex för att göra en markering.
 
En bild som är jobbig att frilägga för mig som inte kan ;)

Här är en bild på ett föremål som ska friläggas
 

Bilagor

  • 12.jpg
    12.jpg
    60.9 KB · Visningar: 316
Ser att det kan vara knepigt att få nån automatik på en sådan bild.Ser ut som du använt kamerablixt och fått rätt skarpa skuggor.

En annan ljuskälla och objekten längre från bakgrunden kan ge lite snyggare resultat.Och kanske en mörk grå bakgrund. En bluescreen hade nog gett för mycket spill på objekten då det är så mycket krom och reflekterande ytor.

Den bilden får nog friläggas mycket för hand tror jag.
 
Hej igen !
Jag löd order och bad frilagg.se ordna friläggningen. Dom gjorde ett kanonjobb. Ska inte hålla på o frilägga själv mer iaf ;)
 
Antingen så läste jag slarvigt eller så var det helt enkelt ingen som ens tog upp alternativet snabbmask som jag tycker är det tveklöst smidigaste sättet.

1.Tryck Q på tanagent bordet och du är i läget snabbmask.
2. Tag nu hinken och klicka var som helst på bilden. Du har nu ett rött transparent lager som ligger över bilden.
3. Ta suddgummit och sudda bort det röda från allt som du vill ha kvar. råkar du sudda lite för brett tar du bara penseln och målar tillbaka.
4. Trycker du nu på Q igen så växlar du tillbaka till standardläge och allt som du har suddat bort är nu en markering.

Ska du frilägga små pilliga detaljer tar du bara och förstorar upp bilden rejält och väljer ett väldigt litet sudd, ex. en pixel eller nåt. Du kan hela tiden växla fram och tillbaka mellan snabbmaskläget och standardläget för att se hur markeringen ser ut och om du håller dig "på banan". Detta ihop med banor funkar klockrent.

//Rickard
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.