Annons

Frilägging - hår etc

Produkter
(logga in för att koppla)

isoptera

Medlem
1:Hittade ingen gammal :D

så ...
Jag behöver verkligen öva på friläggning..
speciellt av hår/päls.. Har följt Russels video och den funkar sådär för mig.. håret blir fortfarande lite hackigt osv..

Ingen som har något riktigt bra tips på hur man ska frilägga hår/Päls snyggt.. utan dom där "hackigheterna"

Sen är det egentligen en sak till men det är nog svårt att svara på ..
Hur man får ljuset på bilden man har frilagd och ljuset på bilden man sätter in att matcha varandra.. ljuset gör ju så extremt mycket..

Mvh/Sandra
 
Jag vill också ha mer info om detta! Lyckas rätt bra själv men det tar tid och är jobbigt. Kanske finns det ett smidigare sätt?
Jag skapar två lager (bakgrunden svart eller vit) o gör det översta med lagermask, sen suddar jag bara.
 
Kolla piratebay.org. Moderskeppet har lagt ut sin video där för att tanka ner - ska komma med samma film på hemsidan de närmaste dagarna. Där finns en liten del som handlar om friläggning med magnetisk lasso samt den nya friläggningsfunktionen i CS3, samt lite kring hur man ska undvika för skarpa kanter när man frilägger. Bra uppfräschningsguide, även för den som är förbi nybörjarstadiet. Kanske inte just om att frilägga hår, men det funkar bra.

Tror ev att länken finns på fotosidan, eftersom tipset kom härifrån för några dagar sedan...

Jan
 
För att få två bilder att fungera ihop krävs att det är liknande belysning, taget i liknande vinklar, med liknande objektiv. Färger går att justera hyfsat i efterhand men svårare att härma vinkel, objektiv och ljus.

Här ett exempel där bakgrunden är tagen för att passa belysningen på modellen ( på ett ungefär ).
 

Bilagor

  • autumn_trennchcoat_700.jpg
    autumn_trennchcoat_700.jpg
    85 KB · Visningar: 1,414
Okey.. man ska alltså försöka hitta en bakrundsbild då där ljuset stämmer överens med bilden man har tagit i sig.. damn haha trodde det fanns ett knep i ps :p
 
Jo, för om du har en bakgrunds bild från en strand med solnedgång, får du svårt att använda en bild på modellen tagen i mulet väder, eftersom skuggorna och färger och ljus blir helt annorlunda.

Men det beror mycket på bakgrundsbilden. En del går ju faktiskt att fejka till.
 
Hej Sandra,

Det där med att frilägga hår/päls är inte alltid helt enkelt.

Jag ska försöka att, i så korta drag som möjligt, förklara hur jag brukar göra.

Först brukar jag skapa en kopia av mitt bakgrundslager genom att klicka på lagret i lagerpaletten och sedan dra det till ikonen näst längst till höger längst ned i lagerpaletten (en liten fyrkant med uppvikt hörn, precis bredvid soptunnan). Detta för att jag alltid ska ha kvar mitt oredigerade orginal.

Sedan klickar jag på samma ikon för att skapa ett nytt lager som jag fyller med valfri färg och placerar mellan bakgrundslagret och min nya kopia av bakgrundslagret.

Efter det börjar själva friläggningen.
Jag klickar på Channels/Kanaler i lagerpaletten för att få fram färgkanalerna. Där tittar jag på de olika kanalerna (röd, grön, blå) för att avgöra vilken av dem som har mest kontrast mellan bakgrunden och det jag vill frilägga (håret/pälsen).

Jag gör sen en kopia av den kanalen genom att dra den till tidigare nämnde ikon bredvid papperskorgen.
Jag har nu fått en extra färgkanal som heter "vilken kanal jag nu valde-copy".

Innan nästa steg är det viktigt att bestämma sig för om det man ska behålla ska bli vitt eller svart. Om bakgrunden är ljusare än motivet så väljer man att behålla det som är svart och tvärt om.

Därefter bearbetar jag kanal-kopian med Levels/Nivåer, Curves/Kurvor, Unsharp Mask/Oskarp Mask, Dodge & Burn Tool/Skugga & Efterbelys-verktyget och svarta och vita penslar (man kan med fördel sätta penselns blandningsläge till Overlay/Täcka Över) för att bygga upp ytterligare kontrast.

När jag lyckats skilja bilden i svart och vitt så läser jag in lagrets opacitet genom att cmd-(äpple på mac)klicka/ctrl-klicka på "vilken kanal jag nu valde-copy".

Detta skapar en markering kring det som är vitt i bilden. Om jag tidigare valt att mitt motiv (det jag vill spara) skulle vara vitt, så är det nu bara att klicka på RGB (längst upp i lagerpaletten), fortsätta genom att klicka på Layers/lager-fliken, klicka på den tidigare skapta bakgrundskopian för att avsluta med att lägga till en Layer Mask/Lagermask genom att, med markeringen fortfarande aktiv, klicka på ikonen för lagermask (en vit prick mot en grå ruta) längs ned i lagerpaletten.

Om jag däremot tidigare valt att fylla mitt motiv med svart så måste jag nu invertera min lagermask genom att trycka cmd(äpple på mac)+I/ctrl+I.

Detta är något som kräver mycket träning så räkna med ett par mindre lyckade försök innan det sitter, men får du stora problem så får du mer än gärna höra av dig så ska jag försöka hjälpa till.

Hoppas det inte blev för rörigt :)

//D
 
David Gustavssons teknik funka fin fint =) Det ezmask värkar ju syveränt! Synd att skiten kostar pengar bara. =(
[redigerat av forumvärd]
 
Nog för att plug-ins kan vara kul/smidigt att använda men jag förstår inte att man väljer att låta ett program göra en automatisk friläggning istället för att lära sig göra det bra själv.

Man har ju betydligt större kontroll över resultatet om man gör det själv, och framför allt, hur gör man om man skulle råka sitta framför en dator som inte har den där superpluggen?
 
Alla sätt är bra utom dom dåliga... finns ju massor med skäl till varför man skulle välja det ena framför det andra, tid, pengar, intresse, personliga åsikter, slutresultatet mm.
 
Snubblade över en gammal tråd. På fotomässan såg jag demo av det här pluginet: http://www.ononesoftware.com/detail.php?prodLine_id=4
Han valde en grön pipett och klickade runt på de ytor han ville behålla, sedan växlade han till röd pipett och klickade runt bland det han ville radera. Sedan valde han suddet och bara drog över bilden. Han visade dels ett träd där han raderade himlen, dels en balettdansös i spetsklänning där han raderade bakgrunden utan att skada spetsen. Programmet kräver att bakgrunden har en annan färg men var mycket snabbjobbat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.