Hej Sandra,
Det där med att frilägga hår/päls är inte alltid helt enkelt.
Jag ska försöka att, i så korta drag som möjligt, förklara hur jag brukar göra.
Först brukar jag skapa en kopia av mitt bakgrundslager genom att klicka på lagret i lagerpaletten och sedan dra det till ikonen näst längst till höger längst ned i lagerpaletten (en liten fyrkant med uppvikt hörn, precis bredvid soptunnan). Detta för att jag alltid ska ha kvar mitt oredigerade orginal.
Sedan klickar jag på samma ikon för att skapa ett nytt lager som jag fyller med valfri färg och placerar mellan bakgrundslagret och min nya kopia av bakgrundslagret.
Efter det börjar själva friläggningen.
Jag klickar på Channels/Kanaler i lagerpaletten för att få fram färgkanalerna. Där tittar jag på de olika kanalerna (röd, grön, blå) för att avgöra vilken av dem som har mest kontrast mellan bakgrunden och det jag vill frilägga (håret/pälsen).
Jag gör sen en kopia av den kanalen genom att dra den till tidigare nämnde ikon bredvid papperskorgen.
Jag har nu fått en extra färgkanal som heter "vilken kanal jag nu valde-copy".
Innan nästa steg är det viktigt att bestämma sig för om det man ska behålla ska bli vitt eller svart. Om bakgrunden är ljusare än motivet så väljer man att behålla det som är svart och tvärt om.
Därefter bearbetar jag kanal-kopian med Levels/Nivåer, Curves/Kurvor, Unsharp Mask/Oskarp Mask, Dodge & Burn Tool/Skugga & Efterbelys-verktyget och svarta och vita penslar (man kan med fördel sätta penselns blandningsläge till Overlay/Täcka Över) för att bygga upp ytterligare kontrast.
När jag lyckats skilja bilden i svart och vitt så läser jag in lagrets opacitet genom att cmd-(äpple på mac)klicka/ctrl-klicka på "vilken kanal jag nu valde-copy".
Detta skapar en markering kring det som är vitt i bilden. Om jag tidigare valt att mitt motiv (det jag vill spara) skulle vara vitt, så är det nu bara att klicka på RGB (längst upp i lagerpaletten), fortsätta genom att klicka på Layers/lager-fliken, klicka på den tidigare skapta bakgrundskopian för att avsluta med att lägga till en Layer Mask/Lagermask genom att, med markeringen fortfarande aktiv, klicka på ikonen för lagermask (en vit prick mot en grå ruta) längs ned i lagerpaletten.
Om jag däremot tidigare valt att fylla mitt motiv med svart så måste jag nu invertera min lagermask genom att trycka cmd(äpple på mac)+I/ctrl+I.
Detta är något som kräver mycket träning så räkna med ett par mindre lyckade försök innan det sitter, men får du stora problem så får du mer än gärna höra av dig så ska jag försöka hjälpa till.
Hoppas det inte blev för rörigt
//D