Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

frilägga spretiga saker

Produkter
(logga in för att koppla)

linusf

Aktiv medlem
Jag skulle jättegärna ta emot tips från FSmedlemmar på hur jag ska göra för att frilägga, i det här fallet, örter i kruka. Ni vet såna tex basilika eller timjan-krukor man kan köpa på ICA(Konsum? Tanken är att de ska användas mot lite olika bakgrunder. Är det, med rimlig arbetsinsats, möjligt att frilägga det riktigt snyggt? (jag är tyvärr inget underbarn vad gäller PS) Eller är det bättre att fota de mot vit/svart eller vilken bakgrund som nu stämmer bäst?

Tips och erfarenheter mottages gärna!!!
Tack på förhand.

För det första är det nog vettigt att du tänker efter före. Vad är det för någon bakgrund du vill byta till, t.ex? Det underlättar sen om du fotograferar mot en homogen bakgrund som ligger rätt nära det du ska använda sen (t.ex. ett vitt papper om du vill lägga till ett snölandskap efteråt).

Metoden då? Här finns en som jag tycker ger bra resultat (men den kräver en hel del arbete):

http://www.fotoguiden.se/lektion.asp?lektion=20

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar