Annons

fri albumgenerator

Produkter
(logga in för att koppla)

haze

Aktiv medlem
Hittade denne förmodade svensk med fri albumgenerator för nedladdning.
Hans namn, David Ekholm hittade jag dock inte på fotosidans sökning.

Undrar därför om det är någon som har testat denna och kan ge ett utlåtande. Ser ju j..ligt seriöst ut.

Länken:http://www.datadosen.se/jalbum/index.jsp

Smidigt

Hej Hans,

Har testat Jalbum och använt det för att snabbt göra bildspel som jag sedan bränt på skiva. Enkelt och smidigt.

Du kan med javascript och html kunkskap göra nästan vad som helst. Väldigt flexibelt.

Finns färdiga "skins" som du kan ladda ner.

Bara att prova.
Mvh Fredrik

JAlbum

Själv har jag erfarenheten att filerna tar betydligt mindre plats på servern med JAlbum än med PhotoShop's egen variant; nu får jag plats med dubbelt så mycket..

Bengt

Allt som photoshops album tar utöver själva bilderna är ju typ 10-15 rader html kod. Eller är det jag som har för mycket plats på nätet kanske.

trevligt program, såg att det fanns många snygga skins på sidan. Har använt mig av Photoshops inbygda funktion för fotoalbum, men detta verkar ju klart bättre..blir nog att byta.

Tack allihop.

Många fina album och bilder.

Har nu testat lite och tycker att det är kanonbra.
David är verkligen duktig.

Gillar saker som fungerar direkt, utan struliga manualer, lullul etc. Options, skins mm är jättebra för de som har tid att pula med detta.

Jobbar man dagligen med ett halvt dussin olika program känns det inte lika kul att plugga in ett nytt för att använda basfunktionen.

Kommer spontant att använda detta framöver istället för dreamweaver/fireworks som jag tidigare använt för att skapa album.
Tack David..

Farbror Haze

Jalbum verkar vara ett mycket trevligt program! Jag har också använt mig av Photoshop för att göra översikter till mina CD-skivor med arkiverade bilder. Men det blir nog Jalbum för min del också fr.o.m nu!

En fråga jag har, är om man kan få en CD som autostartar att starta upp dessa html-sidor med IE automatiskt. Som det är nu så har jag gjort så att CD-skivan startar upp automatiskt, men man hamnar ju bara i utforskarläge. Det skulle vara kul om man kunde få upp htmlsidan/webbalbumet automatiskt :)

mvh
Christer

I WinXP tror jag att du bara behover gora en autorun.inf fil. I den anger du vilken fil som skall koras. Kolla hur de har gjort det pa typ reklam/tidnings CD-skivor.

autorun.inf i en demo-skiva:

[autorun]
open=digitalfoto.exe
icon=digitalfoto.exe

shell\svensk\command=digitalfoto.exe se

Den funktion som Fredrik och Thomas pratar om funkar utmärkt i alla Windowsversioner, inte bara XP, åtminstone från 95:an och framåt. Tänk dock på att det är ganska enkelt att stänga av autostartfunktionen i Windows, och då funkar det ändå inte.

"shell"-strängen i Thomas exempel behövs inte. Jag har åtminstone aldrig behövt den :)

Jag har inte provat själv, men det här borde ju innebära att standardwebläsaren startas, eller hur?

open=digitalfoto.html

Autostarten med EXE-fil funkar dessutom bara på Windowsburkar, så om ovanstående funkar så har man ju kommit förbi det problemet.

Ovanstående funkar inte. Jag har aldrig fått det att fungera i alla fall.

Det krävs någon form av exe-fil. Men var hittar jag en sådan som startar just min fil? Filen digitalfoto.exe, var hittar jag den?

Jag har letat på http://www.datadosen.se/jalbum/forum utan att bli klokare... =I

mvh

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto