Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fresnerlins ???? "blixtförlängare"
- Trådstartare The Champ
- Start datum
alcedo [E.F.S]
Avslutat medlemskap
Det är väl främst fågelfotografer som använder den, men i princip vem som helst som vill ha bättre slutartider i taskigt ljus med objektiv på 300mm eller mer borde ju kunna vara potentiella användare.Robin Gyllander skrev:
Vilka har användning för den förutom fågelfotare?
apersson850
Aktiv medlem
Jösses vilket ljus!
Jag säger som tanten sa om atombomben: "Får man en sån i ögat blir man blind!"
Någon fågelfotograf är jag inte, men jag kan inte låta bli att undra om man inte får samma effekt som engelsmännen upptäckte när de mixtrade med radar under andra världskriget? Alltså att fåglarna som flög framför antennerna ramlade ner färdigstekta på backen?
Jag säger som tanten sa om atombomben: "Får man en sån i ögat blir man blind!"
Någon fågelfotograf är jag inte, men jag kan inte låta bli att undra om man inte får samma effekt som engelsmännen upptäckte när de mixtrade med radar under andra världskriget? Alltså att fåglarna som flög framför antennerna ramlade ner färdigstekta på backen?
RG
Avslutat medlemskap
Warbird skrev:
Jag gjorde ett litet test ikväll. Brännvidd 100mm, för att se spridningen på blixten. Avstånd c:a 60m.
Blixten på full fart.
Behövde man inte minst 300mm brännvid för detta?
Warbird
Aktiv medlem
Njaee, c:a 300mm behövs för att få objektet någorlunda jämt belyst av blixten. Jag valde 100mm på testen för att se hur effektivt linsen samlade blixten.Robin Gyllander skrev:
Behövde man inte minst 300mm brännvid för detta?
Om jag testar på 3 eller 400mm så ser jag ju inte hur mycket/lite som "spills" utanför.