Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fran kompakt till systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du forolämpar mig - jag skiver " när jag ska sälja saker " för att jag driver eget företag - inte för att jag är anställd av någon obskyr kameratillverkare, -generalagent och/eller - försäljare. I övrigt är mina åsikter enbart färgade av en cynikers luttrade erfarenhet livets hårda skola. Alla växlar dragna därutöver, får stå för den som drar dem - capishe?
 
Bästa valuta för pengarna just nu är väl en begagnad Nikon D200, en mycket kompetent kamera som ingen lär växa ur.

Kanske kan den vara lite knölig att komma igång med men då finns ju alltid Fotosidan med massor av folk som kan kameran och gärna hjälper till.

En D200 och en bra normalzoom får man lätt under 10 000:-, t.ex:

http://www.blocket.se/vi/15091554.htm?ca=15_s
 
tannler skrev:
capishe? [/B]

Givetvis. Det var inte meningen att förolämpa dig.Cyniker eller ovanligt lättretad.
Du förolämpar kanske en och annan italienare med att använda ett ord felstavat jag tror du lärt dig i amerikansk film.

Capisce? Capo?
 
"... vi får nöja oss med det som, för tillfället, är tillräckligt bra för våra behov vid det enskilda inköpstillfället"


Visst är det så , och ska man vänta på nästa kameramodell så får man ju vänta i evighet för att det är alltid en ny modell på G!
 
Om jag nu koper en D40X kommer da avsaknaden av autofokusmotor dra ner mina mojligheter som blivande "hobbyfotograf"? eller racker de objektiv med inbyggdmotor gott och val till?

Det ar val det storsta skalet till att jag var mer sugen pa en D80 och sedan att D80 ar lite robustare tror att den passar mig battre. Men samtidigt ar det mycket pengar.

Funderar ocksa pa vardepaketet som cyberphoto har:

Nikon D40x hus + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II + AF-S DX 55-200/4-5,6 ED VR for 8635 kr. Sedan ga den har utb som nikon har, kanske kan vara en smart borjan iaf.

Vilka objektiv bor jag skaffa da jag vet inte vilka man ska kopa?
 
Jag tycker det är ett vettigt val - välkommen i klubben så småningom.

Stanna där så länge - innan Du lärt Dig lite mer, vet Du sannolikt inte hur Du vill gå vidare. Ha is i magen och stresshandla inte pårylar i onödan. Du kommer att för många ganska snart ändå.
 
Nagon som kan tala om for mig om det racker med dessa 2 objektiv att borja med? AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II + AF-S DX 55-200/4-5,6 ED VR eller om det ar nagot mer jag maste kopa?
 
defuncta skrev:
Nagon som kan tala om for mig om det racker med dessa 2 objektiv att borja med? AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II + AF-S DX 55-200/4-5,6 ED VR eller om det ar nagot mer jag maste kopa?
Vad vill du fota med dem?
 
defuncta skrev:
Det ar lite allt mojligt ar ju helt ny pa omradet sa antar att jag inte ar speciellt krasen nar det galler bildkvallite. Gillar att fota landskap, pa natten, djur mm.
Då låter det som en bra kombo förutom att det stor nikon på dem. xD
 
Jag har köpt D40X och kompletterat med ett beg Nikons dx 18-135. Tycker att jag fick mycket för pengarna saknade inte mer zoom när vi var på vår thailands resa. har inte haft kit objektivet på sedan.
Vill man köpa nytt så kommer det ju objektiv hela tiden med inbyggd autufocos motor.Både Tamron och Sigma har släppt en hel del.Själv funderar jag på en av deras 70-300 de verkar hamna någon stans runt 2000kr.
 
defuncta skrev:
Nagon som kan tala om for mig om det racker med dessa 2 objektiv att borja med? AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II + AF-S DX 55-200/4-5,6 ED VR eller om det ar nagot mer jag maste kopa?

Det räcker fin-fint!

När du använt utustningen ett tag vet du om du behöver något annat, men det du inte kan göra med den optiken är:

- ta närbilder på cm-avstånd (makorobjektiv, mellanringar eller försättslinser behövs i så fall)
- ta bilder inomhus utan stativ eller blixt om det inte är soligt i rummet (en 50/1.8 fixar detta)
- ta bilder med mycket kort skärpedjup på hyggligt nära håll (en ljusstarkare normalzoom behövs eller ovanstående 50/1.8)
- ta bilder som får med mycket (en vidvinkelzoom, t.ex. 10-20mm behövs)
- ta bilder med absolut toppskärpa med zoomoptik (de objektiv du funderar på är inte alls dåliga, men det finns ett snäpp till. De nämnda 50:an är också alldeles utmärkt, trots sitt låga pris.)

Vill du göra allt utom den sista punkten i ovanstående får du nog hosta upp åtminstone 5 000:- till. Den sista punkten kostar från 10 000:- och uppåt, typiskt.

Per.

PS. Ett billigt tillbehör som ger mycket även för en nybörjare är ett stativ. Köp ett begagnat, så får du mycket för pengarna. DS
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.