Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fran kompakt till systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Har en Ixus 950is nu, men jag kanner att den inte racker till. Vill mixtra mer med slutartid och iso installningar, och framfor allt fa en mycket snabbare kamera.

Har funderat pa en Nikon D40x eller Nikon D80

Racker en Nikon D40x att borja med eller ska jag kopa en D80 med en gang. Som person ar jag ganska krasen och vet inte om D40x duger. Men och andra sidan har jag aldrig haft en systemkamera forut sa det kanske ar en bra borjan med d40x.

Ar D80 vart det mycket hogre priset?


Kan ni experter hjalpa mig, ta ratt val.

MVH Defuncta
 
Kan rekommedera en Canon 450D med 18-55 IS.

Nikon kamerorna som du nämner är också bra alternativ, men ser 450D som en nyare och bättre kamera med fler finesser. 7500 med IS gluggen har jag sätt, tror det var på datorbutiken.se, leveranserna startar om en månad.
 
Grundläggande frågeställningar obesvarade:

Vad vill Du fotografera?
Hur mycket fototeori kan Du?
Vad ska bilderna användas till?
Vad får det kosta att komma igång?

Innan Du besvarat de frågorna, är det närmast en hypotetisk diskussion.
 
tannler skrev:
Grundläggande frågeställningar obesvarade:

Vad vill Du fotografera?
Hur mycket fototeori kan Du?
Vad ska bilderna användas till?
Vad får det kosta att komma igång?

Innan Du besvarat de frågorna, är det närmast en hypotetisk diskussion.

Jag gillar att fotografera landskap, nattbilder och sedan lite alltmojligt nar man ar pa semester och sa.

Jag kan inte sa mycket men laser en del och ska ga nagra fotokurser sedan, for jag vill varkligen lara mig sa jag behover en kamera jag kan vaxa med.

bilderna ska vara mest for eget bruk, da jag tycker det ar grymmt kul att fotografera.

Allt som jag behover for att komma igang far max kosta 13000, men sedan kommer jag sjalvklart kopa flera obejektiv senare.
 
Då kommer Du att kunna växa ganska länge i en instegsmodell av vilket märke Du än väljer. Välj en kamera som ligger bra i Din hand. Om Du väljer Canon, finns det anledning att fundera över alternativ till kit-objektivet från Canon. Köp så mycket ljusstyrka Du tycker Dig ha råd med, och köp en blixt direkt, men nöj Dig med en normalzoom till att börja med.
 
Tack for alla tips an sa lange, men jag har inte fatt klart for mig an om ni tror det racker att jag koper en Nikon D40x eller om jag ska lagga ut de extra pengarna och kopa den dyrare Nikon D80?


MVH Defuncta
 
D40x kommer att skänka Dig glädje ett bra tag framöver - visst, det finns andra kameror, men Du kommer att ha h-ck-n full av nya saker att lära Dig med D40x och det kan vara så att Du genom att skaffa Din första DSLR, kommer att upptäcka att "steget upp" till D80, är för kort för Din smak.

Att välja något annat än den rena instregsmodellen när Du inte vet "ett skv-tt", är bara vilda gissningar utifrån någon annans värderingar, önskningar och behov. Det är först med egen erfaranhet av DSLR som Du kommer att kunna formulera vad det är Du behöver för att gå vidare - langa inte pengar, på vinst och förlust, på "bättre" kamera än en instegsmodell.
 
tannler skrev:
Att välja något annat än den rena instregsmodellen när Du inte vet "ett skv-tt", är bara vilda gissningar utifrån någon annans värderingar, önskningar och behov.

Jag stödjer helhjärtat detta kloka uttalande!

Alla instegskameror är bra kameror, och de kan allt yrkeskameror kunde för ett par decennier sedan.

Köp du en D40(X), 400D eller någon av motsvarigheterna från Sony/Pentax/Olympus. Du hinner inte ångra dig förrän det finns nya kamerahus i alla fall.

Per.
 
Intressant diskussion för en i samma båt

Intressant diskussion. Jag tycks befinna mig i liknande situation som Christian. I en fotobutik i Uppsala ställde jag samma fråga som Dig Christian. D40x eller D80. Butiksexperten sa : Håll ut en månad. Köp Canon 450d istället.
SÅ kan man då inte veta vilka intressen den gubben företräder men han visade en artikel från ljud och bild som tycktes föredra Canon450d och han menade på att det var en helt oköpt skribent till den artikeln.

En annan fotogubbe jag träffade förordade Nikon på grund av dess bättre kvalitet och någon sorts fotoskola som man visst får i anslutning till köpet av Nikon. Men han var partisk som jobbat åt Nikon.

Fotogubben i Uppsala höll inte med Nikonfotogubben alltså.

Jag såg att en av försäljarna som det finns länk till härifrån har 450d i lager. Vet inte om det är sant för den skulle släppas i mars tror jag.. Men jag har skrivit och frågat. SÅ får se.

Man vill ju ha det bästa som finns när man skall köpa. Det är ju ändå en ganska rejäl slant.
Skriv gärna hur du resonerar Christian.

Johan
 
Nikon släpper sin D60 nu ochså eftreföljaren till D40X. Har själv köpt D40x kollade en del tester och så blev detD40x för att den vann på att den hade bäst bildkvalitet.
Annars tror jag det inte har någon större betydelse vilken. Det finns mer beg objektiv till canon men vill man köpa nytt så kommer det hela tiden objektiv med inbyggd motor till d40 och d60.
Ta den som kånns bäst
 
Corally skrev:
Nikon släpper sin D60 nu ochså eftreföljaren till D40X. Har själv köpt D40x kollade en del tester och så blev detD40x för att den vann på att den hade bäst bildkvalitet.
Annars tror jag det inte har någon större betydelse vilken. Det finns mer beg objektiv till canon men vill man köpa nytt så kommer det hela tiden objektiv med inbyggd motor till d40 och d60.
Ta den som kånns bäst
Vad är nytt på d60?
 
- Inbyggd dammborttagning (genom dels luftflödeskontroll som för bort damm samt en självrengörande sensorenhet som vibrerar bort damm)
- Active D-lightning (man kan lätta upp starka skuggor samt ta bort röda ögon direkt i kameran)
- Displayen stängs av automatiskt när du sätter ögat emot kameran
- Orienteringssensor som vänder bilden rätt på displayen om du tiltar kameran
- möjlighet till stop motion-filmer (kallas även time lapse)

Det var int mycket nytt.
 
johan gerle skrev:
Intressant diskussion. Jag tycks befinna mig i liknande situation som Christian. I en fotobutik i Uppsala ställde jag samma fråga som Dig Christian. D40x eller D80. Butiksexperten sa : "Mumbo-junbo-jimbo" - [ min tolkning ].
...
Man vill ju ha det bästa som finns när man skall köpa. Det är ju ändå en ganska rejäl slant.
...
Butiksförsäljare, och/eller försäljare rent allmänt, är just försäljare - inte konsu- mentupplysare. Visst finns det lysande undantag, men de är undantag. När jag ska sälja saker, poängterar jag deras fördelar, tystar ner dess nackdelar, drar fram konkurrentens nackdelar och tonar ner dess fördelar. Egntligen är det inte så svårt att ta till sig - för försörjnings skull, får sanning stå tillbaka.

Visst kan man vänta in en bättre modell - och under tiden vara utan varan, pro- blemet är bara att det alltid kommer en bättre modell - "nå'ngång". Visst kan man köpa "bättre" saker - men så gott som uteslutande till ett högre pris och med en ökande komplexitet som skymmer sikten.

Visst vore det underbart att få det "bästa som finns", när man ska handla, men finns den produkten - den som är bäst, alltid, på allt, i alla situationer, och till överkompliga pengar? Nej, den gör ju inte det - vi får nöja oss med det som, för tillfället, är tillräckligt bra för våra behov vid det enskilda inköpstillfället.
 
En intressant skillnad mellan D40x och
D80 om man nu vill växa med kameran är väl att D40x inte tar icke AF-S objektiv (eller Sigma HSM). Begränsar objektivvalet en hel del.
 
Mattias Nilsson skrev:
En intressant skillnad mellan D40x och D80 om man nu vill växa med kameran är väl att D40x inte tar icke AF-S objektiv (eller Sigma HSM). Begränsar objektivvalet en hel del.
Då ändras helt plötsligt beslutunderlaget från "komma-i-gång" till "planerad_ut- byggnad" och då är kanske inte ens d80 det korrekta valet - d300 kanske - eller rent av ett annat kameramärke. I Cristians första post i tråden framgår det ganska klart att "planerad_utbyggnad" inte är en diskriminerande egenskap.
 
Knappar o finesser.

Vad du behöver kunna sköta för att kunna använda kameran mer kreativt är, förutom att kunna byta objektiv:

* Bländare
* Slutartid
* Fokus
* Ljuskänslighet

Alltså i runda slängar precis det du uttryckte i din postning, hur det skall kombineras för att nå önskat resultat. Alla "finesser" utöver de ovan kommer mest roligt bara att fixa så att det tar längre tid för dig innan du sköter det bra så att du kan koncentrera dig på bilden istället för kamerans kontroller. Så, D40 eller D80, det spelar faktiskt mindre roll ur denna aspekt, de är båda lika dåliga, eller bra om man vill se det så. Men inget av de andra märkena är varken bättre eller sämre, det är bara detaljer som skiljer dem åt.

Sedan kan du behöva en blixt som kan styras krativt också, och för den gäller samma sak vad beträffar inlärningen.

Utbyggnadsmöjligheterna är en aspekt att ha i huvudet, för den kamera du köper nu, är också mest troligt det system du låser dig till eftersom Nikon-gluggar inte passar till Canon. När man väl sitter där med en masa prylar så blir ett märkesbyte en kostsam historia, tyvärr.
 
Har man dom ekonomiska möjligheterna så är det väl lika bra att köpa den bästa kameran man har råd med.
Betr fototeori och andra kunskaper så kan man ju tillägna sig dom under resans gång så att säga.
Moderna kameror har ju autoläge i en massa varianter så en treåring klarar av att fota.

Att köpa en sk instegsmodell för att sedan byta om 2 år är väl bara att förlora pengar.
Dels får man ju inte pengarna tillbaka och sen ska man ut med pengar till en ny.

Nä gå på en rejäl maskin med en gång och lär dig sedan alltefter.
 
Vad du än köper,så kommer det att finnas en bättre kamera.Finesser i all ära,men det är inte säkert du blir en bättre fotograf på just dom detaljerna.
 
Lennart Sjöberg [F.F.G] (tannler) skrev

... vi får nöja oss med det som, för tillfället, är tillräckligt bra för våra behov vid det enskilda inköpstillfället. [/B]


Så talar en försäljare. Jag tror du är slipad! Väntan på Canon är ju inte speciellt lång om den nu anländer i mars.


Hur mycket är tycke och smak när det gäller gränssnittet? jag menar .. en del väljer ju frivilligt SonyEricson medans andra väljer Nokia. Kan man säga så mellan Canon och Nikon eller finns det en historisk kvalitetsgarant?

Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.