Annons

Framtidssäker förvaring av digitala bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Göran-J

Ny medlem
Gissar att liknande trådar säkert har varit uppe tidigare, men jag är helt färsk här och har därför missat dem.

Hur ska man framtidssäkra sina digitala bilder? Det säkraste är kanske att skriva ut dem. Men vad är alternativen? Hårddiskar kan krascha, CD/DVD-skivor kan skadas. Dessutom åldras tydligen CD/DVD vilket kan göra dem obrukbara. Stämmer detta och går det att komma runt det problemet? Kommer de datorer vi har på 30 år fortfarande kunna läsa CD/DVD eller har dom blivit obrukbara?

Är det någon som har någon vettig idé/lösning vore jag tacksam för tips.

Har tidigare fört över kopior till en annan dator i nätverket, därefter lagrat på CD, samt därefter på DAT-band men numera bara på extern disk med firewire-gränssnitt. Snabbt och effektivt. c:a 1500 :- för 160 Gb och priserna faller ! Priset motsvarar vad man får betala för ett hyfsat stort minneskort så det får väl anses rimligt.
För extra säkerhet, lagra dubbla kopior. När nutida format blir omoderna så kommer det inte att ske över natten så du kan nog avvakta och ta ställning då.

Det här är ju ett problem som gäller alla digitala medier och som får arkiverier att slita sitt hår... Tekniken förändras i snabb takt och det är faktiskt en realitet att massor av digital information, bilder inluderat, riskerar att gå förlorad i och med teknikutvecklingen. Redan idag har man, vad jag förstår, stora problem att ta fram viss data från 70-talet. Att en CD-tillverkare garanterar en arkivbeständighet på 100 år innebär inte en garanti för att det ens finns någon teknik kvar som klarar att läsa gamla skivor år 2104...

Två alternativ finns/diskuteras så vitt jag vet:

1. Kontinuerlig konvertering av all digital information till nya tekniker. I praktiken omöjligt idag - enorma resurser krävs i ett samhällsperspektiv.

2. Man sparar all gammal teknik och plattformar. Även det i längden praktiskt ogenomförbart och dyrt.

(3. Eget förslag: Sprid dina bilder så mycket som möjligt på nätet och hoppas att de lever kvar i en eller annan form :)

Inte mycket till svar på din fråga. Svaret just nu måste nog bli att det säkraste sättet att bevara dina bilder för framtiden är att skriva ut dem/"framkalla" dem på arkivbeständigt papper och med akrivbeständig färg. Pappret och trycktekniken är egentligen ganska fantastiska uppfinningar.

Välkommen till Fotosidan, Göran!

Jag har egentligen inget förtroende alls för CD/DVD som permanent lagring för framtiden. Nästan all dagens digital lagringsmedia bygger på att man "lagrar om" materialet inom 5-10 år beroende på media. Det finns ingen som med bestämdhet kan yttra sig om hur länge en CD/DVD håller, precis lika lite som någon kan uttala sig om hur länge en Electrolux Diskmaskin eller ett traditionellt fotografi håller.

Det som jag anser säkrast för en rimlig kostnad och som jag själv gör i dagsläget är följande:

1. Lagrar högupplösta JPG på hårddisken. De som är konverterade från NEF (RAW).
2. Därefter bränner jag ut NEF-bilderna på två exakta kopior DVD-skivor av fabrikaten Verbatim och Memorex.
3. Ibland känner jag mig extra nojig och då hamnar dom på min externa hårddisk eller USB-minne oxå.
4. Sedan återstår det sista men ack så viktigt. Sprid dina bilder med vinden, på Internet, till vänner och bekanta och framförallt skriv ut de viktigaste på papper via fotolabb eller hemma.

Därmed har man försäkrat sig för en billig peng. Även om du inte kan komma runt "omlagringen" om 5-10 år.

Glöm inte att separera de två exakta kopiorna på två olika platser, tex hemma hos familj/vänner eller i ett bankfack. Och DVD/CD skivor ska gärna ligga mörkt och svalt (15-18 grader).

Lycka till, och bli inte för nojig, för även under den analoga tiden så fanns det ingen som kunde garantera att papperskopiorna höll i evigheters evighet. Dom vittrar så småningom bort dom med, eller försvinner vid en eldsvåda e.dyl.

Eller varför inte skicka upp extra viktiga bilder till Världen Gang?

www.vg.no

- Kostar inget.
- Obegränsat med hårddiskutrymme.
- Daglig backup.
- Gratis programvara som sköter uppladdning av bilder.

Som sagt, en extra säkerhet (har man modemuppkoppling så är det ju bara att glömma...)

Lionheart skrev:
Lycka till, och bli inte för nojig, för även under den analoga tiden så fanns det ingen som kunde garantera att papperskopiorna höll i evigheters evighet. Dom vittrar så småningom bort dom med, eller försvinner vid en eldsvåda e.dyl.

Sant, men då finns (förhoppningsvis) negativen kvar

/ E

Tack för en hel del bra och vettiga tips. Jag kommer att försöka sprida bilder och förvara dem på så många sätt som bara är möjligt. Det är väl det första man bör göra.

Finns det någon websida dit man kan ladda upp bilder för förvaring?

Vad finns det för vettiga "externa" hårdiskar att köpa som har riktigt rejält med minneskapacitet? Någon som har något tips?

Har någon koll på hur "åldersbeständig" en vanlig hårddisk är?

www.vg.no

- Kostar inget.
- Daglig backup.

Som sagt, en extra säkerhet (har man modemuppkoppling så är det ju bara att glömma...)

Göran-J skrev:
Har någon koll på hur "åldersbeständig" en vanlig hårddisk är?
De håller tills de går sönder, 2 veckor eller 20 år.
Du kan aldrig lita på dem till 100% men om du har två diskar på olika platser (som säkerhetskopior, inte som enda lagring) som du regelbundet uppdaterar så kommer du med största säkerhet att märka när en slutar fungera och då byta ut den innan den andra rasat.

Eller det här:

www.inetdata.se

REV Extern USB2.0 35/90GB

Postorderpris 3 630 kr

Iomega REV(tm) är ett revolutionerande nytt hårddisksystem, mer effektivt och pålitligt än traditionella tapesystem och samtidigt med löstagbar högkapacitets lagring. Upp till åtta gånger snabbare än tape (jämfört med DDS-4), drag-and-drop, lösenordsskydd, medföljande mjukvara för automatisk backup.
Tillbaka

Anslutning: USB 2.0
Kapacitet: 35GB (90GB komprimerat)

Eller en extern usb-disk:

www.inetdata.se

250GB LaCie P3 USB 2.0

Postorderpris 1 860 kr

Fungerar både till PC och Mac. Kablage ingår.

Anslutning: USB2.0
Buffertminne: 8 MB
Rotationshastighet: 7200 rpm
Storlek: 35 x 112 x 188 mm
Söktid: 11 ms
Vikt: 900 gram

FouFoto skrev:

www.vg.no

- Kostar inget.
- Daglig backup.

LYSANDE SICKAN!
Jag har testat och det var det enklaste någonsin. Man kunde till å med maila in sina bilder till exixterande eller nytt album. (går alltså även utan programnedladdning, och det är väl bra om man sitter på annat ställe och vill skjuta upp bilder) Provade JPEG men vet inte om det går att lägga upp andra format ännu. Bra att man har obegränsat med plats. Undrar hur länge de håller på det.

Lars Johnsson skrev:
Höll negativen i evighet då...................

Nu kan man åtminstone lagra om bilderna med jämna mellan-rum utan kvalitets förlust.

Mja. Negativen håller ju inte evighet, men en sisådär 100 år borde dom hålla.
Borde man inte som köpare av digitalkamera, kunna kräva att kameratillverkaren/minnesmediatillverkaren skulle ta fram ett säkert format?

/ E

Thunderbird skrev:
Mja. Negativen håller ju inte evighet, men en sisådär 100 år borde dom hålla.
Borde man inte som köpare av digitalkamera, kunna kräva att kameratillverkaren/minnesmediatillverkaren skulle ta fram ett säkert format?

/ E

Har du sett några 100 år gamla negativ? Inte jag men jag har sett en hel del som är runt 50 -60 år. För att utrycka mig klart. De flesta ser för djävliga ut och det skulle inte bli några bilder som såg ut som originalet.

Vilket format är inte säkert?

Lars Johnsson skrev:
Har du sett några 100 år gamla negativ? Inte jag men jag har sett en hel del som är runt 50 -60 år. För att utrycka mig klart. De flesta ser för djävliga ut och det skulle inte bli några bilder som såg ut som originalet.

Nej, jag har inte sett några 100 åriga negativ.
Men faktum kvarstår, man kan, genom repor och andra djävligheter, se vad negativet föreställer.
Man hade t.ex inte kunnat rekonstruera Schackelton's resa till sydpolen i början av förra århundradet, om man inte haft tillgång till hans 1000 (av 4000) negativ.

Missförstå mig inte. Den digitala tekniken är suverän, jag är bara fundersam över långtidslagringen.

/ E

Lars Johnsson skrev:

Skall bli roligt att se hur länge detta får stå oemotsagt...

Men onekligen en intressant information, som motvikt till alla uppgifter om uråldriga negativ som ger fantasktiska bilder. Och onekligen lika sann som de uppgifterna...

;-)

mvh Janne

Thunderbird skrev:
Nej, jag har inte sett några 100 åriga negativ.
Men faktum kvarstår, man kan, genom repor och andra djävligheter, se vad negativet föreställer.
Man hade t.ex inte kunnat rekonstruera Schackelton's resa till sydpolen i början av förra århundradet, om man inte haft tillgång till hans 1000 (av 4000) negativ.

Missförstå mig inte. Den digitala tekniken är suverän, jag är bara fundersam över långtidslagringen.

/ E

Vad med lagringen tror du inte fungerar då ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar