Annons

Framtidssäker förvaring av digitala bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Johnsson skrev:
Vad med lagringen tror du inte fungerar då ?
En "köpecd/dvd" har tryckta markeringar for ettor och nollor. En bränd har en bränd,mörk fläck. Den kan/kommer att blekna.
Formaten ändras hela tiden. Ena dagen CD, andra DVD. Sen kanske DVD-blue eller något annat.
Plasten "vandrar" i skivan. 1'or och 0'or kan "flyttas". En bild är bara en box med digital information, som kräver ett program för att "avkodas". Detta gäller CRW, NEF och det nya DNG.
Om boxen innehåller korrupt information, nix pix bild.
Jag vet att problem finnes med analoga negativ åxå, men du kan i alla fall åtminstone hjälpligt se delar av bilden. Lite granna som digital tv, lite snö på en analog mottagning, fryst bild på en digital.

/ E

Thunderbird skrev:
En bränd har en bränd,mörk fläck. Den kan/kommer att blekna.
Om man är tror att säker lagring av bilder är att lägga ut dem på en CD-R och låsa in CD:n i ett bankfack (och slänga alla andra bildfiler) så får man nästan skylla sig själv om man blir av med bilder.
Det är lixom inte konstigare än att man inte lagrar sina negativ i en plastpåse på balkongen och hoppas att de ska hålla i hundra år, även om plastpåsen råkar vara vattentät.

Formaten ändras hela tiden. Ena dagen CD, andra DVD. Sen kanske DVD-blue eller något annat.
Precis, och med varje ny teknik har du alla möjligheter i världen att flytta identiska kopior av dina bilder till det format som just nu är mest praktiskt/säkrast/billigast att lagra på.
Du kan till och med lagra identiska kopior på en server i en annan del av världen för att vara säker på att de överlever jordbävningar och annat.

Det bästa du kan åstadkomma med negativen om du vill bevara dem för framtiden är in inscannad bildfil, då får du alla digitala fördelar också.

Om du är rädd att du inte kan läsa Canon Raw från 10D (ty det lär du inte kunna) med nåt program om 50 år så får du väl spara filen som nåt annat, så länge du inte sparar den med någon destruktiv algoritm så kan du precis som med uppgraderingar av media välja att uppgradera till ett mer modernt filformat nåt ett sådant kommer om du vill. Jag har lite svårt att se varför det är ett problem.

Själv är jag mest glad att mina bildfiler både går att titta på och kommer att finnas kvar även om huset brinner ner, tack vare att de är digitala. Hade jag haft en massa dia i bokhyllan så hade jag fått välja mellan säkerhet eller användbarhet.

Thunderbird skrev:
En "köpecd/dvd" har tryckta markeringar for ettor och nollor. En bränd har en bränd,mörk fläck. Den kan/kommer att blekna.
Plasten "vandrar" i skivan. 1'or och 0'or kan "flyttas". En bild är bara en box med digital information, som kräver ett program för att "avkodas". Detta gäller CRW, NEF och det nya DNG.
Om boxen innehåller korrupt information, nix pix bild.
Jag vet att problem finnes med analoga negativ åxå, men du kan i alla fall åtminstone hjälpligt se delar av bilden. Lite granna som digital tv, lite snö på en analog mottagning, fryst bild på en digital.

/ E

Jag har redan sagt att jag inte lagrar på cd eller DVD för att jag inte tycker det är bra. Förstår inte att du hänvisar till mitt citat då. Jag har externa hårdiskar. Cd och DVD rymmer också så lite att det inte är lönt att använda dem.

Det jag undrar är varför ingen erbjuder ett bränn eller lagringsprogram som lägger på en felrättande kod på filen. Filformatet på vanlig musik-cd innehåller en sådan kod som heter Reed-Solomon. Om jag inte minns fel (från det specialarbete jag gjorde på gymnasiet för typ 15 år sedan) så lägger man på fem extra kontrollbitar på varje grupp av åtta bitar, och kan då rätta felet även om hälften av bitarna i filen ändrats på grund av något fel på skivan eller i avläsningen (eller mer exakt, man kan återskapa de 8 bitarna om ca hälften av de 13 är fel, så felet får vara lite slumpmässigt utspritt för att det hela skall funka på en hel fil).

Just för långtidslagring borde en liknande kod gå att lägga på originalinformationen, så får man mycket bättre säkerhet på sina data.

Eller finns redan en sådan kod inbyggt i filformaten (tror inte det, men man vet ju aldrig)?

Lars Johnsson skrev:
Jag har redan sagt att jag inte lagrar på cd eller DVD för att jag inte tycker det är bra. Förstår inte att du hänvisar till mitt citat då. Jag har externa hårdiskar. Cd och DVD rymmer också så lite att det inte är lönt att använda dem.
Ber om ursäkt för det. Blandade ihop lite inlägg.
Dock tycker jag problematiken kvarstår lite, då hårddiskar förr eller senare brakar ihop.
Men som sagt, sprida bilderna/filerna på flera servrar/hårddiskar/datorer, borgar nog för att dom finns kvar.
Jag kanske är onödigt paranoid.

/ E

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar