Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framtiden

Produkter
(logga in för att koppla)

johann1983

Aktiv medlem
Hur ser framtiden ut?

Vad kommer att hända?

Kommer det att finnas kameror på flera hundra megapixlar?

Kommer det att finnas riktigt avancerade fotoramar att hänga på väggarna?
(Det finns ju digitala fotoramar idag, fast kan tekniken gå längre?)

Vad tror ni om framtiden?
 
Jättelångt fram kanske vi har trådlöst system kopplat till hjärnan, tar bilder med ögonen, redigerar med tankekraften och sänder till andra. Kanske långtgående men dock inte omöjligt.
 
Hur ser framtiden ut?

Vad kommer att hända?

Kommer det att finnas kameror på flera hundra megapixlar?

Kommer det att finnas riktigt avancerade fotoramar att hänga på väggarna?
(Det finns ju digitala fotoramar idag, fast kan tekniken gå längre?)

Vad tror ni om framtiden?



Allt hänger ihop. När (inte om) vi får datorer som kan hantera bildfiler på 4-500 mb lika snabbt som en fil på 30 mb idag, lär vi se sensorer på flera hundra MP. Frågan är bara vad som kommer först, datorn eller sensorn. Den största nöten att knäcka är kanske omfånget. Drömmen vore att kunna fånga hela det för våra ögon synliga omfånget, men det lär dröja länge än. OM det blir en verklighet måste ju även outputenheterna (skrivare, tryckteknik, och skärmar) också kunna återge hela spektrat, annars har man ju inte så mycket nytta av det. När det gäller tryckteknik är det fortfarande den nästan 100 år gamla offsettekniken som gäller till stor del och det är nog mest naturlagar som gör att den inte kan återge vad som t.ex kan visas i en skärm. Skärmar har ju en ingrediens som en bild på papper inte har, nämligen ljus. Men man vet aldrig, det kanske kommer någon teknik där man kan "baka in" ljus i mediat och till och med trycka i RGB.

Mycket spånerier, men det är en intressant fråga och en sak har jag lärt mig, ingenting är omöjligt när det gäller teknikutveckling. Det fick t.o.m Bill Gates äta upp när han påstod att INGEN har nytta av mer än 256 KB RAM i en dator :)

...eller när chefen för det amerikanska patentverket (1908) sade upp sig av anledningen: "nu finns det inte mer att uppfinna, jag avgår"
 
Senast ändrad:
Redan i dag finns det fotografer (yrkes) som i princip endast slår på strömbrytaren på sin kamera, och sedan gör allt jobbet i photoshop, kan då konsentrera sig enbart på motivet. skulle kunna betyda att framtidens kamera blir som en liten mobiltelefon, som bara registrerar olika motiv,liksom samlar in det man riktar kameran mot. sedan gör superdatorn, med nya photoshop Nr100 resten av jobbet. Tror mera på att man kan skräddarsy sin kamera efter hand, genom inköp av olika moduler (chip) tex. iso-chipet, hastighets chipet, osv. kameran kan göras behändigare, smidigare. i en övergång kan vi få en trådlös dosa vid bältet som vi programmerat och skickar olika funktioner till kameran, den dosan är lättare att skicka i väg för underhåll och liknande, Mvh.Bengt.
 
Redan i dag finns det fotografer (yrkes) som i princip endast slår på strömbrytaren på sin kamera, och sedan gör allt jobbet i photoshop, kan då konsentrera sig enbart på motivet. skulle kunna betyda att framtidens kamera blir som en liten mobiltelefon, som bara registrerar olika motiv,liksom samlar in det man riktar kameran mot. sedan gör superdatorn, med nya photoshop Nr100 resten av jobbet. Tror mera på att man kan skräddarsy sin kamera efter hand, genom inköp av olika moduler (chip) tex. iso-chipet, hastighets chipet, osv. kameran kan göras behändigare, smidigare. i en övergång kan vi få en trådlös dosa vid bältet som vi programmerat och skickar olika funktioner till kameran, den dosan är lättare att skicka i väg för underhåll och liknande, Mvh.Bengt.


En början till det systemet finns redan. Företaget RED, som främst tillverkar filmkameror av yppersta klass, släppte ett nytt system med stillbildskameror. Hela systemet är moduluppbyggt och man kan komponera ihop vad man vill. Kanske inte i lika hög grad som ditt förslag, men en början.

Edit: webadress

http://www.photographyblog.com/news/red_dslr_camera/
 
Senast ändrad:
intressant länk. jag ägde en minolta i slutet på 80-talet, där man kunde köpa till olika moduler, hade bla.en sportmodul, man kunde fästa på kameraremmen speciella hållare för dom minneskortliknande chipen. en intressant ide som dom inte utvecklade, utan bakade in det i kommande modeller. Minolta gick så långt att en modell läste av motivet och zoomade sedan in till lämpligt utsnitt som kameran ville. då tröttnade jag, modellen försvann från marknaden, men var för övrigt mycke avancerad och påkostad.Man kan se på superkameran D3X när dom använder 14-bitarläget då sjunker bildhastigheten till 2b/s. stora filer att flytta på, här kanske chipsen behöver hjälpa till. FF-kamerorna blir stora och tunga allt skall få plats, att yrkes-fotograferna orkar med den tunga utrustningen år efter år. här kanske modulerna kan hjälpa till, allt behöver inte hållas i handen.
 
Jag tror nästa grej är trådlöst bredband, med överföring mellan kamera och diverse andra burkar (dator, lagring, TV, bildramar, GPS, fjärrdisplay, fjärrstyrning med bild, kommunikation med bildredaktion)
 
Jag tror att det kommer att avstanna. Pixelrejset vill säga i den form vi har idag. Jag har redan nått taket i upplösning. Jag behöver ytterst sällan mer än 12MP i mina slutgiltiga produktioner och jag skriver ändå tämligen ofta ut bilder i 1,5 meters format..

Däremot finns det andra intressanta finesser som massor av pixlar ger. Mikael har redan nämnt det ett par gånger. Skicka upp antalet pixlar i våra DSLRer till en sisådär 40-50MP och du kan skippa AA filtret utan risk för moire. Pixelbinning än en annan intressant idé. Dvs slå ihop fler pixlar vid lägre ljusnivåer för att reducera bruset.

Tyvärr för massor av extra (=onödiga?) MP med sig att lagringsbehovet ökar. Visserligen blir lagringsmediet billigare och billigare men ser jag tillbaka på min digitala historia så kan jag lagra färre bilder idag på en DVD än vad jag kunde i min digitala barndom på CD-rom...

Annars? Massor av spännande saker finns om hörnet. Jag tror inte att våra kameror ser ut som de gör idag om ett årtionde. EVF har slagit ut spegelreflexen. GPS finns givetvis, ständigt uppkopplade mot nätet. Mycket av det vi idag använder ser precis ut som under filmtiden. Varför då? Red har ju ett spännande koncept. Vi får väl se om det fungerar. Gissar att inget stort händer förrän CaNikon gör något.
 
Jag skulle vilja se en systemkamera med kvadratisk sensor. Och då med möjligheten att med knapptryck snabbt kunna välja format direkt i sökaren. Exvis 10 olika format.
Från fyrkantigt, till rektangulärt, panorama, och stående.
Fotografen skapar mer direkt i sökaren, med ett sådant system, och det är väl det vi vil.
Förhoppningsvis försvinner inte den optiska sökaren, Den är på god väg bort,den är ju dyr, med prisma spegel etc. så gott som alla kompakter har bara bildskärmen som är värdelös i solen.
På små sk systemkamernor är sökaren en liten bildskärm som drar mycket ström.
Själv skulle jag vilja ha en mappväljare på D90:n, så man slipepr ut i en meny och välja mapp. På så vis kunde na blixtsnabbt kunna byta mapp före varje bild, och få bilderna sorterade redan från början.
Men knappar är dyrt och det lär blir tvärs om med fler menyer att hantera.
Ännu större bildskärmar bak på kameran, och med mått i yta istället för diagonal i tum.
Exvis bildskärm på 70 x 50 mm eller 70 x 100 mm med ännu högre upplösning. Naturligt vore ju då med en kvadratisk bildskärm, så att en bild på högkant blir lika stor.
 
Jag tror att det kommer att avstanna. Pixelrejset vill säga i den form vi har idag. Jag har redan nått taket i upplösning. Jag behöver ytterst sällan mer än 12MP i mina slutgiltiga produktioner och jag skriver ändå tämligen ofta ut bilder i 1,5 meters format..

Däremot finns det andra intressanta finesser som massor av pixlar ger. Mikael har redan nämnt det ett par gånger. Skicka upp antalet pixlar i våra DSLRer till en sisådär 40-50MP och du kan skippa AA filtret utan risk för moire. Pixelbinning än en annan intressant idé. Dvs slå ihop fler pixlar vid lägre ljusnivåer för att reducera bruset.

Tyvärr för massor av extra (=onödiga?) MP med sig att lagringsbehovet ökar. Visserligen blir lagringsmediet billigare och billigare men ser jag tillbaka på min digitala historia så kan jag lagra färre bilder idag på en DVD än vad jag kunde i min digitala barndom på CD-rom...

Annars? Massor av spännande saker finns om hörnet. Jag tror inte att våra kameror ser ut som de gör idag om ett årtionde. EVF har slagit ut spegelreflexen. GPS finns givetvis, ständigt uppkopplade mot nätet. Mycket av det vi idag använder ser precis ut som under filmtiden. Varför då? Red har ju ett spännande koncept. Vi får väl se om det fungerar. Gissar att inget stort händer förrän CaNikon gör något.

Håller med dig angående antalet MP. För de allra flesta finns inget behov av flera hundra mp idag. Men runt hörnet lurar kanske möjligheter som gör att vi får nytta av dem. Tänk bara när vi får en TV med upplösning på 8640 pxlar på höjden. Det är bara 8 ggr mer än vi har nu och att kunna displaya en bild från en super-Hi-res kamera i den miljön hade inte varit dumt.

Jag tror inte att våra kameror ser ut som de gör idag om ett årtionde.

Jag kanske missförstår dig, men jag tror att våra kameror kommer i grunden kommer att se likadana ut även i framtiden. Tog en bild från mitt "museum". Den vänstra är en Chinon CE4 från 1978 (en rätt kass kamera) och den andra en Mamiya 645 från ca 1980. Bägge modellerna har samma grunddesign som moderna kameror i respkektive klass.
www.prepix.se/_JPG5711.html
 
Tror att en stor del av begränsningarna i framtiden kommer att vara dom "analoga" delarna av kameran, främst optiken.
Även om dom förbättrar optiken mycket så kommer den fortfarande inte att kunna stödja "flera hundra megapixel".

Har precis för mig att jag läste ett inlägg för ett par år sedan där någon utvecklade tanken kring begränsningar i censorn vad gäller antalet megapixlar och främst i med samband storleken på censorn.
Om varje pixel i censorn blir för liten så kommer antalet fotoner som träffa per exponering blir för få...

Men skall man spekulera så kommer vi att köra med videokamera som direkt när AF akriveras så börjar den spela in och sen välja ut bilder av god kvalitet så att fotografen kan välja.
T ex för en porträttfotograf så väljer den bilder efter önskemål om att alla ler och ingen blinkar.

//Tomas
 
Jag tror att det kommer att avstanna. Pixelrejset vill säga i den form vi har idag.
Det tror jag absolut inte. Som du själv påpekar finns det en långtifrån ouppnåelig gräns där behovet av AA-filter försvinner. Dagens teknik, med behov av digital skärpning, är ju egentligen en ganska usel kompromiss.

Jag tror inte att våra kameror ser ut som de gör idag om ett årtionde. EVF har slagit ut spegelreflexen.
Nja, jag är ganska säker på att de kommer att se ut nästan exakt som i dag. Grunddesignen har ju inte förändrats alls på ett halvsekel.

Visst kommer det att bli vanligare med EVF på systemkameror, speciellt bland lågprismodeller (i dag finns det väl bara en, Panasonics nya) men jämfört med ett traditionellt spegelhus kommer EVF under överskådlig framtid att vara för dåligt för att seriösa fotografer ska acceptera det.

Jag skulle vilja se en systemkamera med kvadratisk sensor. Och då med möjligheten att med knapptryck snabbt kunna välja format direkt i sökaren.
Det vore trevligt, men tyvärr är det i praktiken omöjligt. En kvadratisk spegel skulle tvinga fram helt nya och större kamerahus -- och helt nya objektivserier.

Tänk bara när vi får en TV med upplösning på 8640 pxlar på höjden. Det är bara 8 ggr mer än vi har nu...
Tvivlar på att vi kommer att se det. Dagens "full-HD" är faktiskt på gränsen till vad som har praktisk betydelse. Om du inte har en väldigt stor tv eller sitter ovanligt nära skulle du inte märka av en fördubblad upplösning.

Men skall man spekulera så kommer vi att köra med videokamera som direkt när AF akriveras så börjar den spela in och sen välja ut bilder av god kvalitet så att fotografen kan välja.
Absolut. Redan i dag finns väl nån kompaktkamera (Fuji?) som kan ta typ 60 bps -- och dagstidningar tar nyhetsbilder direkt ur videofilm trots den usla tekniska kvaliten. Redan det närmaste året kommer det att bli allt vanligare att nyhetsfotografer använder filmfunktionen på sina nya Canon 5D eller 7D och använder enstaka rutor istället för traditionell stillbild. Ingen kommer att kunna se skillnaden.
 
Senast ändrad:
Jag skulle vilja se en systemkamera med kvadratisk sensor. Och då med möjligheten att med knapptryck snabbt kunna välja format direkt i sökaren. Exvis 10 olika format.
Från fyrkantigt, till rektangulärt, panorama, och stående.
Fotografen skapar mer direkt i sökaren, med ett sådant system, och det är väl det vi vil.
On sensorn var rund skulle man kunna utnyttja ytan ännu bättre. Dessutom skulle man då kunna justera "horisonten" i efterhand utan att förlora något.
 
Ser man TVn som monitor för stillbilder så kunde högre upplösning nog märkas, men för video håller jag i princip med att vi snart nått tillräckligt bra bild.
 
On sensorn var rund skulle man kunna utnyttja ytan ännu bättre. Dessutom skulle man då kunna justera "horisonten" i efterhand utan att förlora något.

Du förlorar alltid lite kvalitet om du måste justera lutningen.

Sedan är väl runda bilder ett problem i praktisk användning, en tidningsspalt t.ex. blir lite krånglig med runda bilder.
 
Du förlorar alltid lite kvalitet om du måste justera lutningen.

Sedan är väl runda bilder ett problem i praktisk användning, en tidningsspalt t.ex. blir lite krånglig med runda bilder.

Jag tror att du missförstår. En rund sensor skulle ge mer frihet att kunna rotera utan att tappa bildyta. Resultatet skulle ändå vara en rektangulär eller kvadratisk bild.

En rektangulär sensor klipper ju bort en hel del av vad objektivet kan återge.
 
Med en rund sensor behöver du ju i sådana fall inte bry dig om rotation alls, ta bilden med kameran lutad hur du vill. :)
 
Jag kanske missförstår dig, men jag tror att våra kameror kommer i grunden kommer att se likadana ut även i framtiden. Tog en bild från mitt "museum". Den vänstra är en Chinon CE4 från 1978 (en rätt kass kamera) och den andra en Mamiya 645 från ca 1980. Bägge modellerna har samma grunddesign som moderna kameror i respkektive klass.
www.prepix.se/_JPG5711.html

Precis! och då är ju frågan "varför då"? Vi plåtar inte med samma media idag som för 10 år sedan. Det analoga är borta!

Tittar jag på min D300 idag så ser den i princip lika dan ut i sin grundform som min D100 och som min FM3 och hela vägen till min fars gamla exakta. En platt låda där filmen/sensorn ligger i med ett rör (=objektivet) fastsatt på något sätt mitt på. Varför har vi fortfarande kvar "filmlådan"? Jag har sedan länge rationaliserat bort filmen :) Objektivet för förstår jag och tror nog att vi får behålla.

Ok att den högra sidan finns kvar för den använder jag som ett grepp till att hålla kameran i men den vänstra? Helt onödig i sig. Den är givetvis inte tom på insidan men varför måste den sitta just där?

Någon nämnde att dagens skärmar är kass i solljus. Jo jag håller med till 100% men det tar inte bort en framtida EVF. Dvs en skärm som sitter på samma plats som dagens sökarokulär och där man faktiskt tittar igenom på samma vis som idag. Jag håller också med om att dagens EVFer lämnar ett och annat att önska men vem vet hur de är om 10 år? Vi är dessutom rätt många som tycker det är lite knöligt med att få plats med näsan när vi kikar igenom dagens sökare. Den ger i viss mån ett stöd för kameran men i alla fall för mig så är näshelv mest i vägen :). En EVF går att placera var du vill. Tom "remote" via en sladd eller, bäva månde, blåtand. Jag är helt övertygad om att den optiska sökaren kommer att försvinna till mycket stor del. Den är dyr, stor och tung i sin nuvarande form.

För mig så är RED kameran ett mycket spännande koncept. Jag tror i och för sig att de får svårt att lyckas då marknaden domineras så stort av CaNikon mfl och en massa konservativa kunder men de är i alla fall nytänkande i sitt modlutänkande.
 
Erland skrev: Det vore trevligt, men tyvärr är det i praktiken omöjligt. En kvadratisk spegel skulle tvinga fram helt nya och större kamerahus -- och helt nya objektivserier.


Så vitt jag vet har det funnits spegelreflexkameror med kvadratisk bild förr. Hasselblad exvis. Att det skulle behvös en lite större spegel må så vara men objektiven klarar fyrkantiga bilder. Som någon nämnde rund sensor.
Att det byggs nya varienter är vi väl vana vid, och objetivserier som måste skrotas till förmån mot nya typer.

Att tycka att något är "omöjligt" är detsamma som att ger upp.

Format är nog det man kommer att spela med i framtiden.
Exempel är att man lyckats lura alla att köpa TV med lågbildskärm.
Snart skall det vara ett vettigare format på TV igen. Hur många bioformat har man testat?

VR, eller antiskak funktionerna är nog något som kommer att utvecklas i framtiden.
Med tanke på vilka varianter som redan finns mellan fabrikaten borde det går att utveckla krafigt.

Kanske antiskaksystem som får motivet, (hunden katten eller barnen) att stå still under exponeringen.... (skämt)
 
Konsumenten styrs väl i framtiden lika mycket av priset som nu, och modulsystem och andra dyrare lösningar kommer alltid att ha svårare än enklare (=billigare) konstruktioner. Fler burkar, med kommunikation emellan, blir dyrare på flera sätt än en integrerad "kloss".
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.