ANNONS
Annons

framtiden för 4/3-objektiven?

Produkter
(logga in för att koppla)
All lenses are available and remain in production.

.
Här är ett klipp från Photokina:

FT will continue to be developed.

At this time only the E-5 is being produced, all other E-cameras have been discontinued and are being sold from stock.

The E-5 is not expected to be the last E-series camera with a mirror.

•FT will only be replaced by a mFT pro body after the mFT pro body is deemed an advancement in all areas over the FT pro body.

•The development capacity of Zuiko is currently being focused on mFT developments, FT development has not been stopped. The statement by Mr. Garcia in respect to this is incorrect.

All lenses are available and remain in production. There are also no internal discontinuations.

P.S.
Visst är Olympus innovativa: PEN, OM, XA, MJU, FT, MFT, ...
När de nu lärt sig att göra så bra ifrån sig med en liten sensor med dess krav på högkvalitativ optik, hur sanslöst bra skulle det inte bli med som du säger en större sensor. Men vem tillhandahåller optiken?

.

All lenses are available and remain in production. There are also no internal discontinuations.

För husen verkar de bara tillverka en förutbestämd serie och sedan stänger de ner produktionslinan.

Hur de hanterar objektivtillverkningen har jag inte en aning, men nog verkar de konstigt ifall de drar ner tillverkningshastigheten bara för att " fortsätta produktionen". Därför tror jag att de inte kommer fortsätta tillverkningen, utan litar kallt på att lagrerna räcker ett tag framöver.

Det är väl inte troligt att många nya användare tillkommer nu när det inte längre finns något hopp om nya 4/3 objektiv?

De som är nöjda med vad sitt 4/3 system levererar har ingen orsak till att byta.

Är det så att man ska försöka att köpa dom objektiven & telekonverter man är intresserad av in det blir svårare att få tag i dom eller att priserna höjs för att det finns så få kvar & att det inte prodeseras något längre?

Är det så att man ska försöka att köpa dom objektiven & telekonverter man är intresserad av in det blir svårare att få tag i dom eller att priserna höjs för att det finns så få kvar & att det inte prodeseras något längre?

Nja, jag tror nog snarare att det kan löna sig att ha is i magen. Nu när Olympus oficiellt bekräftat att inget nytt kommer så lär det bli en hel del avhoppare i olympusleden. Ingen vill bli sittande med svarte petter.

Priserna på 4/3-objektiv kommer troligtvis sjunka som stenar.

Jag skulle villa säga både ja och nej. Som Olympus har klargjort så fortsätter produktionen av objektiv så dom kommer finnas kvar. Däremot kamerahusen E-420/50, E-600/20 och E-30 kommer sluta att tillverkas så dom kommer det snart att bli svårare att få tag på. Om dom kommer säljas ut billigare framöver är nog också möjligt.

För dom som kan tänka sig att köpa begagnat så kommer det nog bli en ökning på utbudet framöver. Så det finns nog möjlighet till att göra fynd..

Jag var riktigt glad när e-5 släpptes då jag kunde köpa bättre objektiv till min nya E-620
Men nu när det inte kommer någon mera modell än E-5 så tror jag det är den sista kameran i serien.
Jag vill inte köpa en kamera för 17000kr för att se att hela systemet läggs ner efter ett par år.

Alltid älskat Olympus kameror men nu är det dax att gå vidare med Canon och ha 620 + pancake som en bra "vanlig" kamera

Jag skulle villa säga både ja och nej...
E-5 är den enda kameran som kommer finnas kvar i E-serien. Olympus har också sagt att E-serien kommer finnas kvar tills de släpper en "professionell" m43. E-x modellerna har haft ca 3 år mellan lanseringarna. Möjligheten att de lyckas utveckla en professionell m43 inom 3 år är nog ganska stor. Nog är det ganska troligt att E-5 är det sista huset i E-serien?
Som jag skrev tidigare, måste marknaden för nya objektiv vara försvinnande liten. Kanske räcker det som finns på lagerhyllorna i 3 år?

De säger att de kommer att fortsätta DSLR men bara på high-end sidan (just nu). Hur många modeller som kommer att släppas i framtiden kan väl ingen säga dock.

T

Jag hänger inte riktigt med här...
Olympus har sagt :
1) De kommer att stödja sina pro-objektiv
2) De kommer att fortsätt släppa hus som kan användas till pro-objektiven
3) De husen kommer att vara med spegel tills EVIL passerar i funktionalitet
4) Det kommer så småningom ett prohus utan spegel
5) Pen-serien är framförallt en ersättare för 4xx-6xx serierna
6) Mer avancerade/Proffs kommer att vilja ha E-X serien och vanliga 4/3 objektiv.

Av det läser jag ut att de objektiv som finns nu kommer att fortsättas att tillverkas. Alla befintliga kunder till vare sig PEN eller 4/3 som vill ha bättre objektiv ska framförallt sikta på 4/3 objektiv, med eller utan adapter. Vissa undantag kan komma att göras för området vidvinkel -> normal.

De har inte heller sagt att 4/3 finns kvar tills de släpper en proffs m4/3, utan tills de kan släppa en kamera utan spegel som presterar bättre än en med. Det skulle lika gärna vara en 4/3, och oavsett om E-5 är sista huset med spegel så är jag övertygad om att majoriteten av de befintliga objektiven kommer att fortsättas att tillverkas. På flera av dem har de säkert redan betalat av utvecklingskostnaderna så de tjänar oerhört mycket mer pengar på att fortsätta producera dem mot för att utveckla helt nya proffs objektiv.

Sen är det här domedagspratet underhållande, för ALLA kameratillverkare kommer att behöva ta den här diskussionen om vad de ska göra med befintliga objektiv när spegeln tas bort. Olympus, Panasonic, Samsung, Sony har redan gjort det. Kvar är Canon, Nikon, Pentax & Sigma. Det går rykten att Pentax & Nikon redan har fungerande prototyper. Då är det bara Canon & Sigma kvar.

Jag hänger inte riktigt med här...

De har inte heller sagt att 4/3 finns kvar tills de släpper en proffs m4/3, utan tills de kan släppa en kamera utan spegel som presterar bättre än en med. Det skulle lika gärna vara en 4/3, och oavsett om E-5 är sista huset med spegel så är jag övertygad om att majoriteten av de befintliga objektiven kommer att fortsättas att tillverkas. På flera av dem har de säkert redan betalat av utvecklingskostnaderna så de tjänar oerhört mycket mer pengar på att fortsätta producera dem mot för att utveckla helt nya proffs objektiv.

Visst har jag spekulerat i vad Olympus egentligen avser med sina uttalanden, hur mycket svängrum det finns för tolkningar. Du måste hålla med om att det låter korkat att behålla produktion av objektiv till ETT ganska dyrt hus och ett system som inte har någon roadmap, dvs ingen utveckling.

Är det inte troligare att de skapar en vädertätad version av m43 och ett hus med bra EVF för att kunna överge 43 så fort och smärtfritt som möjligt?

Visst har jag spekulerat i vad Olympus egentligen avser med sina uttalanden, hur mycket svängrum det finns för tolkningar.
Jag med :)

Du måste hålla med om att det låter korkat att behålla produktion av objektiv till ETT ganska dyrt hus och ett system som inte har någon roadmap, dvs ingen utveckling.
Det är där jag inte håller med. Det är inte bara ett hus, alla (olympus) m4/3 kan använda 4/3 objektiv, och under hela sommaren har nya köpare av E-pl1 fått en adapter på köpet. Till skillnad från Samsung & Sony så kan du köra AF med objektiven. Dessutom har Oly gått ut med att säga att de arbetar på firmware uppdateringar för att samtliga 4/3 objektiv ska kunna fokusera ännu bättre på m4/3. Jag tycker det låter som om de vill behålla försprånget med 20+ objektiv i sortimentet. Varför skulle de ta bort dem?

Sedan har kamerasystemet en roadmap. Den är dessutom offentlig ("vi kommer att forsätta med E-x hus"). Nu har Canon eller Nikon anhängare inte orsak att tro annorlunda, men har C/N någon offentlig roadmap?

Är det inte troligare att de skapar en vädertätad version av m43 och ett hus med bra EVF för att kunna överge 43 så fort och smärtfritt som möjligt?

Visst, _kamera_. Inte kasta bort alla objektiv. De har sagt att de ska behålla dem och det är logiskt med tanke på pengarna det handlar om.

Jag tycker vi har fullt av anledningar att diskutera frågor runt Olympus. Nu finns det bara EN kamera om man vill uppgradera sitt kamerahus för användning av sina traditionella 4/3 objektiv (om man vill ha fullgod prestanda). Och det är E-5, en kamera på nästan 9 hekto och som kostar drygt 17000kr.
Mina 4/3 objektiv fungerar inte med samma prestanda på Pen systemet som jag i första hand köpte dom för till E-systemet.

Det är möjligt att Olympus finner en lösning för att använda 4/3 objektiv på micro systemet felfritt men än så länge har dom inget som visar på det. Och nu tycks det som om dom lägger alla resurser på att bygga upp ett nytt objektivsystem, det känns inte speciellt förtroendeingivande.

Jag behåller min E-620 med objektiv som jag trivs super bra med sen får vi se hur utvecklingen går..

35 år gamla objektiv / PDAF / CDAF

Än så länge finns det varken miljötätade objektiv till µ43, ej heller objektiv med zoomomfång och ljusstyrka ur HG-klassen, samt saknas gör dessutom proffsobjektiven ur SHG-klassen.

Ta t.ex. 12-60mm/2.8-4 SWD & 50-200mm/2.8-3.5 SWD. Det här är ett objektivkapital som tillhör de mest prisvärda i FT. Om Olympus konverterar dessa till µ43, så kommer de kanappast att bli billigare än förlagorna i Four Thirds. Visserligen får de andra motorer och kontinuerlig bländarstyrning, men knappast blir de mindre.

Alternativt kan man tänka sig att Olympus nerprioriterar de ljusstarka zoomarna i µ43 och låter en svit av fasta objektiv komplettera dessa som då följdaktligen blir mer kompakta.

Således kommer de klassiska FT-objektiven fortfarande att vara unika i ljusstyrka och zoomomfång att användas tillsammans med ett matchande kamerahus (såsom E-5 idag) och dessutom symbiotiskt existera tillsammas med det nya objektivprogrammet för µ43.

Det ska bli intressant att blicka tillbaka om 5 år. Jag använder idag 35 år gamla objektiv från en OM-1'a. Jag håller det inte för omöjligt att jag inte är ensam om att använda FT-objektiv långt in i framtiden, förhoppningsvis med fasdetekterande AF på själva sensorn a la Fujifilm. Kontrastbaserad AF är redan idag väldigt snabb, om man får tro förhandsinformationen beträffande Panasonic DMC-GH2.

Om Olympus konverterar dessa till µ43, så kommer de kanappast att bli billigare än förlagorna i Four Thirds. Visserligen får de andra motorer och kontinuerlig bländarstyrning, men knappast blir de mindre.

Är du säker på det? Tex Panasonic 7-14/4 är mindre och väger mindre än hälften av Olympus 7--14/4.

Men det är inte vädertätat, och det lägger på vikten en hel del. Jämför Canons 70-300/4-5.6. 630g vs 1050 g.
Men sedan så är fördelarna att just vidvinkel/normal kommer att bli mindre på m4/3.

Men det är inte vädertätat, och det lägger på vikten en hel del. Jämför Canons 70-300/4-5.6. 630g vs 1050 g.
Men sedan så är fördelarna att just vidvinkel/normal kommer att bli mindre på m4/3.

Några O-ringar väger inte mycket.

Du tror inte att Canonobjektiven har olika konstruktion, dvs olika mycket glas?

FT objektiv

Visst skulle det vara bra om man visste vad Oly har i kikaren 5-10 år framåt i tiden, men de har ju inte stängt dörren på ngt sätt för FT o spegellösa kamerahus.

Detta gör att iaf undertecknad behåller redan inköpta gluggar för framtida ev EVL-kamerahus, dock tror jag ju att det kommer tillräckligt stora EVL-kamerahus som gör att det blir naturligt att ha FT-gluggar monterade o med en acceptabel vikt-balans, kanske inte helt enligt typ E-3+batterigrep+1.4X+50-200SWD men nära iaf.

/Arne

Bra exempel på fördelar med spegellöst = supervidvinkel

Är du säker på det? Tex Panasonic 7-14/4 är mindre och väger mindre än hälften av Olympus 7--14/4.

Källkod:
Lens Mount - Flange focal distance
==================================
• Micro FT      ~20 mm ♥
- - - - - - - - - - - - -
• Olympus Pen F  28.95 *
• Olympus E1     38.67 ♥
• Olympus OM     46.00 ♥
Jag tänkte först nämna detta undantag i mitt inlägg ovan, men som du påpekar är just detta ett specialfall. Just den zoomens brännviddsomfång är kortare än avståndet bajonett till sensorplan, med påföljd att det måste konstrueras av typen retrofokus. Objektivet blir därför längre ju större "registeravståndet" är. µ43 har ett kortare sådant, så därför blir objektivet därmed väsentligt mindre, ett av µ43-systemets fördelar.

Ett annat intressant exempel är brännvidden för normalobjektivet, se t.ex. hur stort Leica D Summilux 25mm/F1.4 Asph. är. Panasonic visar nu sin "lens roadmap" på Photokina att ett objektiv med exakt denna brännvidd och ljusstyrka kommer till µ43. Ett sådant kan göras som en symmetrisk optisk konstruktion och därmed blir det väsentligt mer kompakt att konstruera. 38.67mm > 25mm > 20mm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar