Annons

Framtid VS Nutid

Produkter
(logga in för att koppla)

Gröna Lejonet

Ny medlem
Jag sitter här i min tankeverksamhet och funderar på vad som är klokt ur fotografiska framtidsperspektiv att lägga pengar på. Jag sålde ut mig till Olympus tidigt på grund av e410s nya storlek på marknaden. Just nu känns det som jag skulle tänkt mig för en extra gång, och en gång till eftersom jag just köpte till ett nytt objektiv och mellanring. Jag är sugen på en lite proffsigare kamera i tyngre vikt klass och lite bättre bildkapacitet, batterikapacitet mm. Men eftersom Olympus inte vill ha normala objektiv så står jag nu och pendlar mellan att byta märke eller fortsätta på Olympus banan. Jag vet inte vad som är klokt ekonomiskt, ur framtidsutsikt eller prestationsmässigt (har någon jämfört ex E3 och Nikon D90?). Jag vill göra mitt val före jag börjar trycka in mer pengar i en redan dyr hobby, jag jag glömma min utrustning och köpa nytt hus OCH tre helt nya objektiv för att täcka mina behov? Eller ska jag fortsätta på det smala och av många nedvärderade Olympusspåret?

Fotograferingen jag sysslar med är mest naturfoto av alla olika slag, det kommer snart bli UV foto av det och jag vill även hitta ett tele jag gillar, men tror att jag rent generellt är i behov av nytt hus före dess.

Någon som har tips på vilka frågor jag ska ställa mig själv?

Det är ju sällan kamerans fel om bilderna inte blir kanonbra. Jag tycker du skall fråga dig om du köpt kameran för din egen skull eller om du vill "frottera" dig med kompisar och då tror att din utrustning inte duger.
Trivs du med grejerna - behåll dom. Tvekar du får du bita i det sura äpplet och byta.
Men fatta ett beslut så du kan lämna det bakom dig och se framåt.

Sedan är fotomarknaden sådan att det händer mycket och det händer fort. Bra idag kan vara dåligt imorgon och dåligt(?) idag kan p.g.a. en kovändning av tillverkaren visa sig vara en lyckoträff längre fram.

Men det är viktigt att man trivs med sina grejer så man får den sinnesfrid som behövs för att man skall lyckas med sin hobby/jobb.
lm

Du har ju funderat och kommit fram till ett beslut tidigare. Visserligen kan förutsättningarna ändras, som leder fram till andra beslut och kanske är detta en dynamisk process med momentana resultat.

Gillar man E-410, så kan även nya E-620 vara intressant. Samma batteri som i E-4x0, men nu med möjlighet till ett batterigrepp med 2xBLS-1.

En brist med min E-400 är att för få funktioner är mappade till de externa knapparna, utan man måste använda LCD-panelen eller menyer för val. E-410/E-420 och E-620 har senare fått detta implementerat.

Bortskämd av den snabba och säkra autofokusen i E-3 gör nog att jag ur fotograferingssynpunkt tycker att de tre AF-punkterna varav bara en är korslagd, är den största bristen hos E-4x0/E-5x0.

Att även E-620 nu får IS, är ett riktigt stort lyft, eftersom nya möjligheter till att ta bilder vid långa tider (med alla objektiv) är dramatisk. Det var en positiv överraskning när jag började fota med E-3 och gjorde att jag kunde hålla ner ISO-talet.

Jag kan acceptera att E-4x0 inte är vädertätad, eftersom det förmodligen skulle göra kameran tyngre och klumpigare. Att alla objektiv i de två högre prestandaklasserna är tätade, minskar dessutom risken för att damm kommer in i spegelhuset. Damm är inget man behöver bekymra sig för heller med SSWF.

Bildstabiliseringen har medfört att alla objektiven har fått ett mervärde. Objektivparken bör täcka in de flesta fotograferingsbehov, samt bör kunna passa de flestas plånböcker. Du skriver att här matchar inte Olympus dina önskemål.

Fotograferingsbehoven bör vara utgångspunkt inför vägvalet. Kanske behöver du fler pixlar än vad Olympus/Panasonic lyckas kräma ur den något mindre Four Thirds sensorn. Kom dock ihåg att skillnaden upp till APS-C inte är särskilt stor ~2/3EV, så för att någon radikal förändring skall ske måste du minst upp till en 1.33x sensor, APS-H eller steget upp till 135FF. Med ljusstark optik på dessa större sensorer, så erbjuds förbättrade möjligheter till foto vid låga ljusnivåer jämfört med kameror i APS-C/FT/µFT klustret.

Helt klart skall du byta system! Skaffa Canon, bra objektivutbud för naturfoto och Canon har beprövade och bra ff kameror till humana priser, tom begagnat. Tyvärr ser jag ingen framtid alls för Olympus om man har ambitioner med sitt plåtande och vill ha valmöjligheter i framtiden.

systemen Olympus har är säkerligen toppen, kvaliten på gluggarna är säkert även dom bra, men känner man sig osäker och begränsad så finns det ingen som helt anledning att stanna kvar. Byt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar