ANNONS
Annons

Framkallningstid efter mer utspädd framkallare

Produkter
(logga in för att koppla)

pstrid

Medlem
Hej!

Är det någon som vet hur det förhåller sig med förhållandet mellan framkallningstid och konsentration av framkallare?

Om jag går från att späda framkallaren med 4 delar vatten till att späda den med 9 delar vatten - kan det då kompenseras med en dubblering av framkallningstiden?

Anledningen till att jag undrar är att min framkallningstid hamnar under 5 minuter för att åstakomma önskad kontrast (vilket kan ge ojämn framkallning). Så jag tänkte späda ut framkallaren något för att få längre framkallningstid, men önskar bara få en hum om var jag kan hamna...

Beror helt på vilken framkallare du använder , själv har jag prövat ett antal olika spädningar av olika framkallare , vissa har funnits i databladen , andra har jag prövat mig fram till.Tänk också på att vissa filmer är "trögdrivna" vid högutspädda framkallare och fodrar LÅNGA framkallningstider.

Jag använder Tmax filmframkallare för Tmax 100. (Funderar på att byta, dess kontrast verkar vara svår att påverka...)

Sikta på 1,5-2 gånger den ursprungliga tiden. Jag hade lagt mig mitt emellan :) Felet kommer nog inte bli större än vad du kan leva med. Sedan kan du enkelt finslipa den tiden. Däremot så har jag en liten reservation angående temperaturen. Jag är inte helt säker på att Tmax tycker om så låga koncentrationer vid 20 grader.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar