Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallningsproblem, filmen "löser upp sig"

Produkter
(logga in för att koppla)

C. Hansson

Aktiv medlem
Hej!

Idag när jag framkallade film hände mig något som aldrig hänt förr. När jag efter sköljningen hängde filmen på tork märkte jag att filmen på något vis hade löst upp sig. Om jag drog med fingrarna över filmplanet löstes bilden upp och jag fick den som svart skräp på fingrarna.

Jag har aldrig varit med om detta förr och undrar vad som har gått fel. Filmen är Efke 100 Iso och jag har använt film från denna tillverkning tidigare utan att felet uppstått. Framkallad i Rodinal.

Har det att göra med dålig fixering? Jag har använt en färdig brukslösning för fixet som jag blandade till i september (och inte använt sedan dess). Eller är det något vid sköljningen som har gått fel?

Hoppas att jag kan få svar på mina spörsmål, som tur var var det inga viktiga bilder som gick åt fanders men jag vill inte att det skall hända i framtiden.

Glad Påsk!
Christopher
 
Tack för snabbt svar! Jo, det är möjligt att sköljvattnet var för varmt, jag körde utan termometer vid sköljningen. Det är straffet för att jag inte orkade leta reda på termometern som var borta....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.