Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallningskar Av Metall

Produkter
(logga in för att koppla)

KonstFoto

Medlem
borde man väl kunna svetsa ihop lite enkelt??!!
Det är ju (av någon outgrundlig anledning) så dyrt att köpa stora framkallningskar.
Nu till min fråga- vad för slags metall bör användas till detta.Man vill ju undvika någon slags konstig kemisk reaktion, jag använder också egenhändigt preparerade papper och då är det extra känsligt. Tacksam för svar från någon kunnig.

Rostfritt är nog det bästa, men ett svetsat kar lär vara svårt å hålla rent i skarvarna, samt att jag tror ett plastkar är billigare än å bygga ett i rostfritt.

// Callle

Ikea har förvaringslådor i plast som lämpar sig utmärkt som framkallningsskålar. Jag tror som Calle att metall är olämpligt om du inte använder rostfritt stål och inte ens det är perfekt. Jag har fått fläckar på diskbänken där jag framkallar film. Plast är nog bäst.

Hm Jag har använt metallkar förut, de håller ju även bättre än plast om man kommer upp i lite större storlekar. Vad beträffar priset så känner jag en som har plåtslageri och kan få göra det i hans verkstad.
Men kan man göra ett av plast?? Vad förvaringslådor menar du? När det gäller sköljkar kan det väl inte vara lika noga vilket material man använder. Eller??

Framkallaren är en syra.
Prata med din vän så skall du se att han kan plocka fram lämpligt material.

Repa bara inte materialet så att om du lägger bildsidan neråt i skålen att den får små små repor.

Framkallaren är basisk, avbrytningsbad surt och fix är vanligtvis surt.

Till skålar duger nog inte vanligt rosfritt stål med 18% Cr och 8% Ni. Det bör nog vara nån av de sorter som kallas syrafasta.

Men, varför köpa nytt? Det är så många som slänger ut sina gamla grejor när dom går över till digitalt. Borde gå att hitta begagnade skålar rätt billigt.

Oh Tack Lars
Ja visst ..., ättikan i stoppet är ju sur.

Det finns en fördel med metall.
Det går att göra dem styvare än de i plast och det är en fördel när man skall tömma dem. framförallt om man har några steg att promenera innan man kan hälla ut innehållet.

Hej Jenny
Hur stora bilder gör du?
Jag har en Jobo-trumma för upp till 40x50cm.
I den har jag tillverkat Ciba, RA-4 och svartvitt.
Det går alldeles utmärkt dessutom räcker det med 280ml kemi.
Jag har först tillverkat en provbit i skål som vanligt,sedan exponerat upp till 40x50cm papper placerat det i trumman, sedam kan man tända ljuset och. rulla fram bilden. Tanken i locket rymmer 0,5 liter.
Är du intresserad kostar den endast 50:-
+ frakten 115:-
Kanske fel forum för annons, men samtidigt ett tipps.
Ha dé / Åke..

Du har ju inte sagt vad du vill framkalla i så stora behållare. Kemi är dyrt så för den delen så är det ju lämpligt att använda så små volymer som man kan. För min del använde jag 4" avloppsrör med en fastlimmad ändstos. Ca: 1 m långa . 3 st använde jag, 1 vardera för framkallare, stopp och fixbad.

För att framkalla stora kopior lärde en fotograf mig att använda en hängränna men fastlimmade gavlar. Det går inte åt så stora mängder kemi och papperet drar man bara upp och ner i baljan. Man kan även gnida ut framkallaren över papperet med en svamp också.

Det behövs inte så stora saker för att få till bra resultat.

Mvh Janne

Åke, går Jobon att använda till film?? Hur somhelst är det ändå intressant i och med att den tar lite plats.
Fast det jag hade tänkt mig till detta var för bilder som är minst 1 x 2 meter, precis som Erik säger blir plastskålar i den storleken ostabila och kan gå sönder.
Har använt rullmetoden förut men då jag som sagt använder en hel del emulsion och då tar det ganska lång tid, åtminstone om man rullar för hand..kanske har någon sett en snillerik uppfinning för att underlätta processen??

Jag har använt hängrännor förut, och sågade också till ett ställ för tre rännor bredvid varandra. Det var ganska opraktiskt, och man måste vara två för att få det att funka bra.

I stället kör jag nu med träramar som jag lägger ut på golvet, eller på en bänk om det gäller midre format. Sen lägger man en bit byggplast över varje ram, och de funkar bra som skålar.

Skålar som är minst 1x2m (eller missförstår jag dig) till framk, stopp, fix och skölj i syrafast rostfritt stål blir nog inte direkt en billig affär. Det går ju även åt ett riktigt rejält mörkrum (minst 4x2m bara till skålarna). Jag tror att det både blir billigare och enklare (både tillverkning och mörkrumsarbete) om du kör med mindre skålar som du rullar kopiorna i.

Hej Jenny.
Det har gått att framkalla bladfilm i den men dom grejerna har jag slarvat bort.
Bifogar ett par bilder på min gamle fotokollega som rullar fram en bild som är 1m x 1½m i en hemmagjord frakallningstrumma av plaströr med samma konstruktion i locket som en Ciba-trumma.
I den kan man framkalla Ciba RA-4 och S/V.
Det fina med denna trumma är att det går bara åt 2½ liter kemi till en 1m x 1½m bild.
Kollegan sysslar numera mestadels med digitala bilder samt lite E-6. Kanske går det att lura av honom godbitarna.

Ha dé / Åke..

Resultatet.
Framkallat på Emak Fiberpapper som har ett lågt Ansital så exponeringstiden var 20 min
Motiv Fårskallar Lofoten.

Bilagor

• fårskallar.jpg
    fårskallar.jpg
    22.8 KB · Visningar: 301
det låter intressant också, behöver man tre stycken då eller finns det någon annan smart lösning?
Angående stora kar så blir det nog inget problem då det mörkrum jag håller på att bygga är 2x4 m med möjlighet att bygga på höjden, alltså lura in skålarna på hyllplan om det skulle behövas. Jag gillar Åkes variant bättre än stupränneiden, det är gräsligt jobbigt att rulla!

Hej igen Jenny.
Det räcker med en trumma, däremot behövs tre hinkar som du kanske ser på bilden, framkallare stopp och fix.
I locket finns en tank. Du exponerar som vanligt, lägger in fotopappret i trumman, sätter på locket sedan kan du tända vitt ljus eftersom locket har en ljustät sluss. Först när du lägger trumman ner så rinner vätskan från lockets tank ner i trumman, när framkallningstiden är klar vänder man trumman upp och ner och tömmer ur vätskan för att fylla i nästa o.s.v.
Fungerar exakt som en mindre trumma för Ilfordcrome Classik ( Cibacrome)
Ha dé / Åke..

Det blir svårt att få in tre till fyra baljor som är 1x2m. I alla fall om man vill få rum med lite andra grejer (förstoringsaparat, m.m.). Att ställa dom på över varandra i en hylla eller liknande spar ju en hel del plats. Men jag kan tänka mig att det blir svårt att hantera 1x2m stora papper mellan dessa baljor. En "trumma" att rulla är nog både billigare, enklare och bättre.

Knappast billigt.

divander skrev:
Det blir svårt att få in tre till fyra baljor som är 1x2m. I alla fall om man vill få rum med lite andra grejer (förstoringsaparat, m.m.). Att ställa dom på över varandra i en hylla eller liknande spar ju en hel del plats. Men jag kan tänka mig att det blir svårt att hantera 1x2m stora papper mellan dessa baljor. En "trumma" att rulla är nog både billigare, enklare och bättre.

De rör som trumman är gjord med kostar ett par tusen kr/meter så om det är så billigt vet jag inte.
Att tillverka trummor/baljor i rostfritt material är å andra sidan väldigt kostsamt, fördelen med trumma att du kan utföra jobbet i dagsljus när du väl laddat med papper.
det går åt väldigt lite soppa jämfört med när du kör i balja.
Vi har kört en del färgbilder av typen RA-4 med gott resultat och soppan ja den spädde vi x3för att förlänga tiden x3 och det funka samtidigt som du för bruka soppan till 100%

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar