ANNONS
Annons

Framkallningsdosa, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Tänkte köpa en enkel frammkalningsdosa från clas Ohlsons men dom verkar ha slutat sälja såna, så vad ska jag köpa då?

tittat lita på Photax, ska man ha metall eller plast? metall borde föra över värmen bättre om man har den i vatten-bad, å andra sidan så verkar det som om jobo dosorna är av plast? och dom är ju gjorda för att fungera i vattenbad i en maskin.

Vad gör förresten en sån där jobo-maskin med själva framkallningsdosan? snurrar den bara på den?
Känns som om man enkelt skulle kunna bygga nåt liknande av en balja, ett värmeelement med termostat och en borrmaskin.

Och vad är detta?: http://www.ebay.se/viItem?ItemId=110094032060 stoppar man i hela filmrullen och så rullas den ut utan att man behöver vara i ett mörkt rum? men den tar bara en film itaget för det är bara en spiral?

Oj, vad mycke funderingar det blev men om man vänder på det hela, finns det nån sort man inte ska köpa?

//mvh DG

Själv kör jag med Paterson dosor och deras spiraler, lättjobbade och funkar bra. Om det någon enstaka gång blir väldigt varmt (+25 grader) brukar jag spola upp 20-gradigt vatten i diskhon och ställa dosan där mellan agiteringarna. Allt det där som snurrar och vänder automatiskt skulle jag skippa då man ju bara agiterar (vänder dosan upp och ned 2 till tre gånger) under ca 10 sek varje minut, dessutom kan man styra framkallningen lite med agiteringen.

Tekniken att ladda dosorna skiljer sig åt. Det är givetvis en sak man lär sig, men själv har jag alltid kört med Patersondosorna. Viktigt att klippa till änden på småbildsfilmen, helst med rundade hörn. Mellanformatsfilmerna är lite knepigare att få i. Alltid en god ide att öva med en kasserad film så att man inte behöver stå där i mörkret och bli frustrerad första gången.

Detta är helt klart en connaisseurs-fråga.

Patersondosorna vill ju gärna ha Patersonspiraler, min erfarenhet av dessa är mycket dålig. De funkar OK till 120-film, men för 135-film är de kass, tycker jag. Jag har försökt alla världens trick för att filmen inte ska fastna i spiralen och bucklas, men ändå blir kanske 15% av filmerna knixade och märkta av spiralen.

Själva dosan funkar bra, mycket snabb att fylla och tömma, det är trevligt. Om du ska framkalla C41 själv är en ståldosa att föredra, då det är lättare att kontrollera temperaturen med vattenbad när materialet är stål.

Jag har köpt Hewes-spiraler till mina Paterson-dosor. De är dyra, men i min erfarenhet överlägsna Patersons. Det är lite lurigt att lära sig dem, men när man väl gjort det är de perfekta, framför allt för 135-film. 120-spiralerna är lite känsliga för agitationen, den måste var precis rätt, annars riskerar filmen att lossna och bli repad. Oftast är det bara lite som lossnat och det är inga problem, men det har förstås hänt att jag repat filmen ordentligt. Agitationen är en konst, inget snack om saken.

Det verkar inte finnas ett perfekt system för framkallning av film, man får hitta ett som passar en själv. Jag kör Paterson och Hewes och är nöjd så.

Jag säger bara..rostfritt, funkar alltid även om spiralen bli blöt. Håller i evighet. Kräver lite inlärning men dsedan går det inte att jämföra.

1 Köp begagnat.
2 Paterson eller rostfritt.

Rostfritt håller bättre över tiden. Framförallt enklare med mellanformat än Patersons plastspiraler.
Patersonspiralerna blir gamla med tiden.

Man tempererar inte framkallningsdosor! Anledningen är enkel, filmen ligger ju i dosan.

Däremot kan man temperera vätskorna separat i ett vattenbad men det är knappast lönt.

Mekaniska framkallningsapparater är dyra, tar en hutlöst stor plats och är onödiga om man inte kör väldigt stora mängder film.

Jag tempererar dosorna OCH vätskorna.

För C41 tempererar man i 5 minuter i 39°-igt vatten.

Dessutom sker framkallningen i ett "mantelbad" med i mitt fall 42°-igt vatten.

När det är sommar och svartivtt får jag ofta sänka temperaturen på vätskorna, och även ha en diskho med 20°C vatten för att tempen inte ska skena och negen bli för täta (i högdagrarna).

Köp en begagnad Paterson dosa som klarar av 2 rullar 135 film eller 1st 120 film. Du bör inte ge mera än 100kr för det. Ett extra bonus om du kan få med 2 spiraler i köpet annars så kostar en Paterson spiral 100kr. Det kan vara smidigt att kunna framkalla 2 rullar samtidigt.

// Fredrik

Har kört en hel del med Paterson, men har den erfarenheten att spiralerna med tiden kan bli sträva och att detta leder till att filmen kan knycklas till. Och så måste spiralen vara torr när man laddar den.
Min favorit var LPL:s rostfria dosa med sin rostfria spiral. Laddas från centrum och utåt i vått och torrt. Fungerade klockrent.
Photax säljer rostfria dosor och spiraler. Dosorna finns i olika storlekar så att man köra med flera spiralen om man har många filmer att framkalla.

Paterson

Har kört med Paterson länge, har någon Patersonspiral som är 20 år gammal och blivit brun av kemin, men som ändå funkar bra att ladda i.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar