Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersPS

Aktiv medlem
Säkert en vanlig fråga här, men jag har sökt men inte hittat det svaret jag vill ha. Hur är det med negativ färgfilm, hur snabbt efter exponering ska jag framkalla filmen? vad händer med filmen om det går för lång tid?
Hänvisa gärna till andra inlägg om ni vet var det finns eller andra sidor på nätet som beskriver detta.

Tack på förhand!!!
///Anders S
 
Beror på förvaring och vilken film. Jag hittade en 120-rulle superia när jag städade mitt skafferi häromsistens, den var från 2004. Mkt kornigt och massa konstiga färgstick. Men nån gång har jag framkallat färgnegativ som varit nåt år gammalt men som legat i kyl, det har funkat, men varit kornigt.
 
De ligger tyvärr i min fotoväska i väntan på att jag ska få pengar till att framkalla dem. Ska eller ska man ha exponerad film i kylen? Vet att man kan ha oexponerad film i kylen för att de ska hålla lägre, inte sant?

///Anders S
 
Du kan ha både oexponerad och exponerd film i frysen om du vet att det kommer att ta ett tag innan den kommer att användas/framkallas.
Normalt så klarar en exponerad film några år, men man får betydligt större korn.

För några år sedan hittade jag 15 år gammal exponerd S/V film i garaget, det blir grynigt men det visade sig vara både vår bröllop och vårt första barn på BB, så det var klart värt det.
 
Allra bäst är väl frysen egentligen tror jag. Jag har all min oexponerade film där iaf, men man får ta fram den i god tid innan man ska använda den så den tinar. Kyl, frys, skafferi, it's all good.. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.