ANNONS
Annons

Framkallning och scanningav 135 film

Produkter
(logga in för att koppla)
Crimsson känns som de tappat kvallite ochär dyra numera - finns det något bättre labb (svartvitt)

Hemmalabbet är bättre, och billigare. Kemikostnad ungefär en femma per film och scanningen gratis. En bra framkallningsdosa kostar ett par hundralappar. Scannern lite mer, men det är engångskostnader.
 
jag vet och jag har i min ägo mycket analoga prylar för framkallning och kopiering, men med småbarn i huset så vill jag verkligen inte ha kemikalier och prylar framme så därför jag behöver göra detta någon annanstans (samt att tiden inte heller riktigt finns för detta i detta stadie av livet och att jag då därför väljer att betala för tjänsten istället). Scanningen senast ifrån Crimson har inte perfekt och med hänsyn till priset så tycker jag inte att det känns som det är värt det. Jag kan betala för en bra tjänst, men kostar det förhållandevis mycket så måste kvallitén också vara i samma nivå. Jag påstår inte att Crimson är dåliga, men snabbhet, kvallite och pris ekvationen har varit bättre och är man inte helt nöjd så är det väl nästan en skyldighet för att bibehålla en marknads ekonomis drivkrafter att då söka sig till andra alternativ. Jag kommer säkert att lämna in rullar fler gånger där, men förtroendet är lite lite brutet - främst för att jag inte tycker att det känns helt prisvärt.
 
Har tittat på Crimsons prislista och det verkar hutlöst dyrt att få scannat, oavsett automat eller manuellt. Och om kvalitén är så dålig som du skriver måste väl egen scanning vara värt att fundera på? Automatscanning av några få 36-bilders filmer kostar ungefär som en högkvalitativ filmscanner kostar. Och scannar du själv får du det precis som du vill. Visst tar det tid, men jag tror garanterat att det blir betydligt bättre än den automatscanning Crimson utför. Ska de göra det manuellt kostar ju en enda scanning mellan 130-270 kr. Och det är helt ohållbart som jag ser det, såvida det här med film-fotograferande inte bara är något man pysslar med vid enstaka tillfällen. Även automatscanning skulle vara ohållbart kostnadsmässigt, i längden.
 
Även jag tycker att Crimson tappat på senare tid.
Skickade in en vanlig rulle neg 135-film. Det tog dem tre veckor att framkalla den, plus att det kostade 250 kr med dubbla kopior i 13*18.
Förvisso fina bilder, men ändå.
Priserna har även gått upp på vanliga digitala bilder (20*30) varvid jag har börjat se mig om efter andra leverantörer. Fujifilm ligger bra till prismässigt, och åtminstone förut vet jag att det var tillräckligt bra kvalitet från dem. Kanske längre leveranstid.
Men jag ska börja kolla närmare vid nästa batch.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.