Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning Kodachrome 64 o 200.

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter S

Medlem
Jag har kommit över ett antal Kodachrome 64 och 200 som gick ut 2001 och 2002. Kan inte förmå mig att slänga dem och framkallningen är ju betald så varför inte testa om de fungerar? Nu kommer min fråga: Är det någon som vet vart man skickar dessa för framkallning? På påsen står det S-175 85 Järfälla, gäller denna adress fortfarande? Har kontaktat Kodak men de hör inte av sig, frågan kanske var för svår för dem...

Sist jag lät framkalla Kodachrome, så lämnade jag in den i en fotoaffär. Filmen följde bara med deras övriga filmer som skulle framkallas och sorterades ut centralt för att vidarebefodras till Kodak i Schweitz. Den framkallade filmen kom sedan hem i brevlådan ca två veckor senare. Kolla med din fotoaffär.

Roine W

Så vitt jag förstår så är det Schweiz som är det enda landet i Europa som framkallar Kodachrome-filmer numera.

Två veckors leveranstid som nämndes, får betraktas som bra. Under slutet på min Kodachrome-era, var det inte ovanligt med 4-5 veckors väntan... Å hur kul é dé??

Oscar

Jag skickar mina påsar till Järfälla och de kom efter ganska exakt två veckor tidigare i höstas. Iofs skickade jag en film efter det som inte har kommit än...men det har nog gått mer än druygt nån vecka tror jag. Hursomhelst har det alltid funkat bra för mig att skicka till Järfälla och jag har bara använt kodachrome något år eller så, men det är ju möjligt att filmerna sedan skickas vidare till Schwiez eller nåt.

Schweiz är enda landet i EU som framkallar Kodachrome-filmer numera som Stefan säger. Hur filmerna kommer dit kan ju vara olika. Jag lämnade nyss en (utgången) film till min fotohandlare. 4 veckor skulle det ta sade han. Därmed är ju inte Kodachrome särskilt attraktiv längre.

Appropå det. Efter att ha köpt min D70 så blir man ju även sugen på film igen så jag undrar hur snabbt man kan få en Fujifilm framkallad?

/Göran

Voxa skrev:

Appropå det. Efter att ha köpt min D70 så blir man ju även sugen på film igen så jag undrar hur snabbt man kan få en Fujifilm framkallad?

/Göran

Jag brukar lämna in mina sensia för framkallning och ramning på Expert då de är billiga men inte snabbast...(74 kr), då tar det 12 dagar.

Det enda kvarvarande labbet i Europa som gör Kodachrome ligger i Lausanne i Schweiz. Sen verkar det finnas ett i USA och ett i Japan också.

Än så länge har Kodak inte sagt något om att sluta sälja filmen (de sa att de skulle upphöra med Kodachrome 200 men ångrade sig snabbt). Vilket jag tycker är bra, för jag gillar den.

Jag hittade en uråldrig rulle Kodachrome på vinden som skulle ha process K-12 (sån film slutade tillverkas 1976). Den går att skicka till nåt lab (inte Kodaks) i USA som kanske kan framkalla den till svartvitt. Skulle kosta 4-500 kr, så det får vara... (Rullen är uråldrig och ingen vet vad som är på den, så det är ingen som skulle sakna nåt)

Voxa skrev:
/Göran

Tja, vad kan det ta? 30-40 min? Samma för en Kodak Ektachrome eller en Agfachrome eller en ...
Så länge det är E6 (std-diaprocess) så går det att göra medan du väntar. Det finns flera labb som gör det, i Stockholm ett antal proffslabb (Crimson, Diabolaget, Prolabbet, Dox osv), i Göteborg RP och Staffans bilder.

Jag har nu fått svar från Kodak angående adressen. De vill att man skickar filmerna till 672 20 Årjäng ( och därifrån skickas de väl till gökurens land för framkallning ).

/ Peter

Hallå Messersnittare, visst vet jag det (egentligen . . -;) skulle förkorta Europa i hastigheten och så blir det EU . . .
Bergiga länder tycks vilja hålla sig på en kant, det är väl mysigt med en egen dal.

Annars är det lite konstigt att Kodak lägger sig frivilligt ner och dör, eller också är det fotograferna som skippat dom så dom inte har något val?

Gäller detta även 120 film?
Hur funkar det om man har film som inte har framkallningen betald?
Någon som vet?

De verkar inte framkalla 120-film längre. Jag har en hemma som jag försökte med för ett par år sen den kom tillbaka till fotoaffären efter ca 8 veckor oframkallad med en hänvisning till ett labb i USA. Men när jag var in på deras hemsida stod det att de har slutat soppa Kodachrome 120 eftersom efterfrågan var för liten. Man kunde visserligen skicka in filmen så när de hade fått ihop ett tillräckligt antal soppade de dem men det kunde ta upp till ett halvår eller mer enligt dem. Och nej jag kommer inte ihåg vad labbet hette.

vet du något annat man kan göra av filmen?
har ett fem pack...och tänker inte skicka det till usa, lär kostar multum.

tror du man kan framkalla den som s/v?

unit skrev:
tror du man kan framkalla den som s/v?

Kodachrome lär gå utmärkt att framkalla i exempelvis D76. Givetvis med ett svartvitt negativ som resultat. Varför inte testa med en rulle? Det värsta som kan hända är ju att det misslyckas!

/Mikael
(Som inte har framkallat Kodachrome, men väl C41-film i D76 med kopierbart resultat.)

Rocky Mountain Film framkallar K-11 och K-12 (föregångare till dagens Kodachrome, K-14) till svartvitt med hyfsat resultat (största problemet är såklart filmernas ålder). Här står lite mer om hur man gör, och där föreslås D-11. Man kan ju förmoda att K-14 beter sig på något liknande sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar