Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

holycrap

Aktiv medlem
Undrar om någon kan tipsa om var man kan få (svartvit) film framkallad i Stockholm.

Tänkte eventuellt dra några rullar (relaterad tråd) och vill naturligtvis också se resultatet.

Sedan har jag hört att man kan "felexponera" film medvetet, alltså köra med exponering enligt fel ISO, och sedan framkalla "hårdare" (i brist på relevant ordförråd). Hur funkar sådant? Och är detta något som framkallningslab kan göra om man ber om det?

Tacksam för alla tips.

/P
 
Många (inklusive mig själv då det är neg färg eller dia) använder sig av Crimson för framkallning. Crimson finns i Stockholm, se http://crimson.se/?q=kontakta. Man kan välja att hämta ut sin leverans hos dem, så jag antar att man kan knalla in till dem med sina rullar och be att få dem framkallade också.

För ett par år sedan kunde man även be dem att kompensera om man exponerat vid annat iso. Det typiska var att man t.ex. exponerat iso400-film efter iso800 och då bad om 1 stegs kompensation, eller efter iso1600 och bad om två stegs kompensation. Jag vet inte om de gör det idag också.

Jag rekommenderar dig dock att framkalla själv. Då kan du kompensera precis som du vill, du lär dig något (massor i mitt fall) och det blir billigare.
 
Som sagt, crimson. Bra pris och bra resultat. Du skriver eventuella instruktioner för framkallning när du lämnar in eller på fotopåsen t.ex. att filmen skall pushas till iso800 eller liknande.

Att pusha film fungerar olika bra på olika filmtyper. Beror lite på vad för "look" man är ute efter.
 
Undrar om någon kan tipsa om var man kan få (svartvit) film framkallad i Stockholm.

Tänkte eventuellt dra några rullar (relaterad tråd) och vill naturligtvis också se resultatet.

Sedan har jag hört att man kan "felexponera" film medvetet, alltså köra med exponering enligt fel ISO, och sedan framkalla "hårdare" (i brist på relevant ordförråd). Hur funkar sådant? Och är detta något som framkallningslab kan göra om man ber om det?

Tacksam för alla tips.

/P

Vad som händer om du ökar framkallningstiden är att kontrasten ökar. Negativt filmmaterial har mycket större exponeringslatitud i högdagrarna än i lågdagrarna. Dvs exponera efter lågdagrarna så att du är säker på att de inte sotar igen och blir detaljlösa. Framkalla sedan efter högdagrarna så att du får lagom brant tonkurva.
 
Ingen har nämnt Svenska Kort på Hornsgatan... Såvitt jag vet är Gert billigare än någon annan i sthlm i dagsläget.

Är han på gott humör gör han det dessutom på ett par timmar.
 
Gammal tråd, nu är det 2014...
Jag vill också rekommendera Team Framkallning, som gör jättefina jobb till bra pris. Allt sv soppas i Xtol. Rena fina neg rätt framkallade och inga torkfläckar/ränder. Det senare har jag tyvärr råkat ut för hos Crimson. De är bra annars, också Xtolmaskin, men minst 10% dyrare. Prova Veikko om ni inte har gjort det!
 
Gammal tråd, nu är det 2014...
Jag vill också rekommendera Team Framkallning, som gör jättefina jobb till bra pris. Allt sv soppas i Xtol. Rena fina neg rätt framkallade och inga torkfläckar/ränder. Det senare har jag tyvärr råkat ut för hos Crimson. De är bra annars, också Xtolmaskin, men minst 10% dyrare. Prova Veikko om ni inte har gjort det!

Håller med! Personlig kontakt med den som framkallar (Veikko) och bra resultat. De kan också göra trummscans.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.